Křesťané jako spojenci
Jakub PatočkaAť už si velikonoční příběh připomínáme jako křesťané, nebo humanisté jiného vyznání, můžeme jej vzít zvláště při pohledu na počínání papeže Františka jako příležitost hledat shodu ke změně civilizačního směřování.
Když jsem před několika lety pobýval v Indii, Vandana Shiva mne seznámila se svým kanadským kamarádem a kolegou. Dříve v Kanadě pracoval jako cosi na způsob vrchního hygienika. Svou funkci byl nucen opustit, poněvadž odmítl schválit průmyslové užívání jakési chemikálie, o níž byl přesvědčen, že způsobí spousty zbytečných onemocnění a úmrtí. Napsal o tom knihu, vedl spory.
Během večeře se mluvilo o ledačems, o přednostech vegetariánství, o rozmanitosti indických lilků (pocházejí odsud), o pestré povaze indické společnosti, o šťastném osudu zdejší židovské menšiny, až onen Kanaďan indických předků začal vyprávět o svém podivuhodném hobby, jímž bylo studium dokladů o Ježíšově pobytu v Indii, o nichž se hotovil sepsat knihu. Posléze jsem zjistil, že se jedná o vcelku známou spekulaci, v tu chvíli jsem o ní ale jako bytost nepolíbená kvalitní esoterickou literaturou neměl zdání, a tak jsem na onoho dobrého muže hleděl jako na zjevení.
Emfaticky líčil, jak existují rozmanité doklady o Ježíšově vzdělávání v indických a buddhistických chrámech, kam měl odejít zhruba ve třinácti letech a zpět na Blízký Východ se vrátil až zhruba ve třiceti, což je období, o němž Nový Zákon nepodává žádnou zprávu. Za svých východních studií prý načerpal mnohé z ideálů, které nalézáme v evangeliích, včetně nenásilí a ochrany slabších, jež byly tehdejšímu západnímu světu cizí. A to, co pak prováděl zákoníkům a farizejům, vyvedl prý i vzdělancům ve Váránasí; intelektuál, aktivista, rebel.
V Indii měl rovněž ovládnout mistrovství indických fakírů a mystiků, které mu umožnilo předstírat na kříži vlastní smrt. Tím onen Indokanaďan vysvětloval „zázrak“ vzkříšení: Ježíš prostě procitl, se svými nejbližšími dohodl, aby věc vypadala jako zázrak, prchl, a pak dožil mezi svými v Indii, kde prý podnes existuje jeho hrob. Ba i Ježíšovo jméno v hebrejštině „Ješua“ vykládal jako fonetický přepis člene a slova „Šiva“, jinak řečeno Ježíšovo jméno má znamenat Ten od Šivy. Vandana Shiva i její sestra Mira se usmívaly a neříkaly nic.
Jakkoli se mi zamlouvá představa takto širokých základů Ježíšova učení i mile civilní výklad zázraků, nepatřím k těm, kteří nutně potřebují vědět, „jak to doopravdy bylo“, ctím, že hnutí, stojící už dva tisíce let na presumpci ukřižování, je stále živé, a řídím se i v tomto novozákonním „po ovoci poznáte je“. Domnívám se, že to platí také o rozmanitých interpretacích základních biblických příběhů, k nimž velké křesťanské svátky skýtají příležitost.
Jinak se samozřejmě přidávám k hlavní myšlence: Je to jedno. Jestliže někomu víra prospívá/nechává ho nezměněným/někomu škodí, tak je jedno, jestli je pravdivá. Jestli někdo prosazuje lepší, spravedlivější svět, je to dobré. Jestli tak činí z lásky k Bohu, k člověku, nebo k sobě, je to jedno. Jestli se ten spravedlivý svět jmenuje komunismus, socialismus, anarchismus nebo Boží království na zemi, to je mi taky jedno. Jen když bude a bude opravdu spravedlivé.