Ideální absolvent a jiné příběhy

Kateřina Kňapová

Trh práce, zejména ten soukromý, si neustále stěžuje na „nepoužitelné“ absolventy. Má ale vzdělávací systém produkovat pouze ty „použitelné“?

Takových článků vyjde několik do měsíce — popisují obtíže, s nimiž se obvykle velké firmy potýkají, když mezi uchazeči narazí na současné absolventy především vysokých škol.

Články se podobají jako vejce vejci — velký zaměstnavatel, obvykle privátní byznys, nikoliv veřejný, státní nebo snad dokonce neziskový sektor, ústy svého personalisty kritizuje absolventy za tu menší, tu větší stupeň nepřipravenosti pro praxi, tradičně také za nedostatečný zájem o technické obory, případně nerealistická, pokud vůbec nějaká, očekávání od práce, nebo neochotu se za prací stěhovat.

Vznesená kritika sice představuje ideální prostor pro diskusi, málokdy se však v podobných článcích vedených jen z pozice vybraných zaměstnavatelů, případně ne/úspěšných absolventů, vyskytne.

Tady, teď a hned

Je to asi ta nejvíce očividná kritická poznámka, která může přijít — to, že na trhu momentálně chybí absolventi toho nebo onoho směru, neznamená, že situace se za pět nebo šest let nezmění. V jaké situaci se pak ocitne absolvent nebo absolventka, která po střední nebo základní škole nastoupila na ve své době propagovaný „nedostatkový“ obor, nicméně v době absolvování je „trh“ nasycen právě proto, že se zdál být lukrativním?

A co vzdělávací systém a fakt, že právě ten, ať už komplexně nebo na určitých stupních musí ve svém fungování a plánovaní operovat s daleko delšími časovými horizonty, než jsou aktuální požadavky trhu? Jako silný argument proti nekontrolovatelnému podléhání autoritě „potřeb“ trhu pochopitelně můžeme zmínit i velmi rychlou proměnlivost pracovních příležitostí, zejména na méně kvalifikovaných pozicích.

×
Diskuse
March 6, 2014 v 20.38
Přizpůsobit školy trhu práce
Korporátní lobbisté možná nejsou schopni přesně formulovat své požadavky na absolventy škol, nejsou k tomu odborně způsobilí, proto musí odborníci analyzovat jejich potřeby za ně. Nakonec to není tak složité.

Hlavním požadavkem na zaměstnance je dnes flexibilita. Nikdo nepotřebuje specialistu, nikdo takovému specialistovi nedá smlouvu na dobu neurčitou. Zaměstnanec musí být připraven kdykoliv změnit pracovní náplň, kdykoliv si rozšířit nebo úplně změnit kvalifikaci. Proto je naprosto zbytečné, aby školy poskytovaly svým absolventům specializovaný profesní výcvik. Požadují-li korporátní lobbisté něco takového, činí tak omylem a v rozporu se svými skutečnými zájmy.

Absolvent, jakého trh práce skutečně potřebuje, musí mít široký rozhled a hluboké porozumění, musí chápat souvislosti, umět si osvojovat nové poznatky (ve zcela obecném smyslu, který zahrnuje i manuální dovednosti) a zasazovat je do kontextu, být připraven se neustále, celý život vzdělávat. Skutečným požadavkem trhu je, aby se všem dostalo univerzitního vzdělání, a to v klasickém humboldtovském smyslu univerzity.

Asi bychom měli včas upozornit ministra školství, že taková je ta reforma školství, jakou naše hospodářství doopravdy potřebuje.
MP
March 6, 2014 v 22.41
Zájem korporátního lobbisty
nespočívá v tom, aby měl podnik, pro který lobbuje, ty nejvhodnější absolventy, ale aby prodal jednoduchý příběh o své nezbytnosti a užitečnosti. Šefům, investorům, akcionářům. Příběh snadno zapamatovatelná, dost hloupý, aby se nad ním nemuselo přemýšlet -- a nemusí, možná ani nemá být příliš důvěryhodný. Ti šéfové totiž ten příběh potřebují pro další vyprávění a aby demonstrovali, jak jsou výkonní. A příběh, kterému příliš nevěří vyprávějí s větším nadhledem a potvrzují si pocit převahy nad těmi, kterým ho vyprávějí a kteří mu věří...anebo předstírají, že věří.
Humboldtovské vzdělání se ovšem lobbistovi nehodí hned dvakrát. University si vystačí bez jeho zprostředkování a šéfové nemají kde osvědčovat svojí akčnost. A není to stupidní příběh pro kavky.
Divné je, že ministři školství bývají ti jediným, kdo působí dojmem, že těm marketinkvým žvástům věří.