Ideální absolvent a jiné příběhy
Kateřina KňapováTrh práce, zejména ten soukromý, si neustále stěžuje na „nepoužitelné“ absolventy. Má ale vzdělávací systém produkovat pouze ty „použitelné“?
Takových článků vyjde několik do měsíce — popisují obtíže, s nimiž se obvykle velké firmy potýkají, když mezi uchazeči narazí na současné absolventy především vysokých škol.
Články se podobají jako vejce vejci — velký zaměstnavatel, obvykle privátní byznys, nikoliv veřejný, státní nebo snad dokonce neziskový sektor, ústy svého personalisty kritizuje absolventy za tu menší, tu větší stupeň nepřipravenosti pro praxi, tradičně také za nedostatečný zájem o technické obory, případně nerealistická, pokud vůbec nějaká, očekávání od práce, nebo neochotu se za prací stěhovat.
Vznesená kritika sice představuje ideální prostor pro diskusi, málokdy se však v podobných článcích vedených jen z pozice vybraných zaměstnavatelů, případně ne/úspěšných absolventů, vyskytne.
Tady, teď a hned
Je to asi ta nejvíce očividná kritická poznámka, která může přijít — to, že na trhu momentálně chybí absolventi toho nebo onoho směru, neznamená, že situace se za pět nebo šest let nezmění. V jaké situaci se pak ocitne absolvent nebo absolventka, která po střední nebo základní škole nastoupila na ve své době propagovaný „nedostatkový“ obor, nicméně v době absolvování je „trh“ nasycen právě proto, že se zdál být lukrativním?
A co vzdělávací systém a fakt, že právě ten, ať už komplexně nebo na určitých stupních musí ve svém fungování a plánovaní operovat s daleko delšími časovými horizonty, než jsou aktuální požadavky trhu? Jako silný argument proti nekontrolovatelnému podléhání autoritě „potřeb“ trhu pochopitelně můžeme zmínit i velmi rychlou proměnlivost pracovních příležitostí, zejména na méně kvalifikovaných pozicích.
Hlavním požadavkem na zaměstnance je dnes flexibilita. Nikdo nepotřebuje specialistu, nikdo takovému specialistovi nedá smlouvu na dobu neurčitou. Zaměstnanec musí být připraven kdykoliv změnit pracovní náplň, kdykoliv si rozšířit nebo úplně změnit kvalifikaci. Proto je naprosto zbytečné, aby školy poskytovaly svým absolventům specializovaný profesní výcvik. Požadují-li korporátní lobbisté něco takového, činí tak omylem a v rozporu se svými skutečnými zájmy.
Absolvent, jakého trh práce skutečně potřebuje, musí mít široký rozhled a hluboké porozumění, musí chápat souvislosti, umět si osvojovat nové poznatky (ve zcela obecném smyslu, který zahrnuje i manuální dovednosti) a zasazovat je do kontextu, být připraven se neustále, celý život vzdělávat. Skutečným požadavkem trhu je, aby se všem dostalo univerzitního vzdělání, a to v klasickém humboldtovském smyslu univerzity.
Asi bychom měli včas upozornit ministra školství, že taková je ta reforma školství, jakou naše hospodářství doopravdy potřebuje.
Humboldtovské vzdělání se ovšem lobbistovi nehodí hned dvakrát. University si vystačí bez jeho zprostředkování a šéfové nemají kde osvědčovat svojí akčnost. A není to stupidní příběh pro kavky.
Divné je, že ministři školství bývají ti jediným, kdo působí dojmem, že těm marketinkvým žvástům věří.