Po zelené k horizontu
Martin ŠkabrahaJeden z lídrů Strany zelených v posledních volbách se zapojuje do debaty o povaze a žádoucí podobě tzv. zelené politiky. Podle autora je spíše levicová. Tímto směrem však kráčí z odlišných pohnutek než levice průmyslového věku.
S pojmy „levice“ a „pravice“ se to má podobně jako s pojmy „sever“ a „jih“. Jsou to orientační vektory na mapě, nikoli vyčerpávající popisy krajiny. Směrem k jednomu pólu leží více přerozdělování, více regulace a více veřejných služeb, zatímco na opačné straně je méně přerozdělování, méně regulace a minimum služeb dostupných nekomerční cestou. Stejně jako v geografické krajině, i v té politické však platí, že určitým směrem se lze vydat z různých pohnutek. Někdo jde na jih za slunečnějším počasím, jiný za lepší kuchyní.
Zelená politika je na pomyslné ideologické mapě programově obrácena spíše doleva. Tímto směrem však kráčí z odlišných pohnutek než levice průmyslového věku. Pokusím se zde na tyto pohnutky podívat ne vnějškovým pohledem souřadnic vzniklých v dlouhém 19. století (1789 — 1914), ale spíše zevnitř; méně z hlediska konkrétních cílů cesty, jež lze ukázat na mapě, a více z hlediska smyslu té cesty, z hlediska putujícího. Neptat se „kam běží?“ ale „oč mu běží?“
Limity vnitřní a vnější
Václav Bělohradský ve svém zamyšlení Čím má být Strana zelených (Právo 28. 1. 2014) krom jiného píše:
Strany byly v minulosti skutečně „veřejnými statky“ svého druhu, protože se ustavily v boji za řešení velkých otázek modernosti, jako byl rozpor mezi prací a kapitálem, městem a venkovem, národním a mezinárodním, církví a státem atd.
Ve velkých „starodemokratických“ stranách je tak sedimentována historická zkušenost církví, osvícenců, dělnické třídy, rolníků či podnikatelů, jejich vzájemných konfliktů a různých způsobů jejich řešení.
Podle autora se během 20. století tyto linie sporu postupně rozpustily. Žijeme po konci dějin (ne ve smyslu jejich završení, ale ve smyslu zmizení Dějin jako horizontu politického myšlení) a politika se stala neideologickou. Jestliže mizí strany s jasnou identitou, zakotvenou v nějakém velkém společenském konfliktu, oč mají svou identitu opřít strany zelených, kterým chybí ona dlouhá genealogie tradičních politických subjektů?
Domnívám se, že i strany zelených se ustavily v boji za řešení jedné velké otázky modernosti, ačkoliv jde o jinou, jako by „druhou linii“ modernity, definovanou v 80. a 90. letech 20. století sociology jako Ulrich Beck, Scott Lash a Anthony Giddens. Touto velkou otázkou je rozpor mezi natura a societas (k latinským termínům jsem nesáhl jen proto, abych před čtenářem vypadal chytřejší, ale především proto, že potřebuji mít v jednom slově obsaženy významy „příroda“ i „přirozenost“).
Rozpor mezi societas a natura, který přinejmenším latentně existoval v dějinách civilizace vždy, nabyl explicitní podobu a stal se politickým problémem pod heslem limity růstu. Nejčastější chápání tohoto termínu se vztahuje k vnějším limitům — průmyslová civilizace naráží na své meze v podobě omezených zásob primárních surovin a omezených „rozptylových podmínek“, tj. na omezenou schopnost globálního životního prostředí vstřebávat negativní externality růstu.
Podle mého názoru je dnes však stejně podstatné hovořit o vnitřních limitech růstu. Stávající sociálně ekonomický model se dostává do rozporu nejen s vnější přírodou, jejíž ideální podobu si s oblibou představujeme jako „nedotčenou divočinu“, ale také do rozporu s naší „vnitřní přírodou“, s naší „náturou“.
Ostatně, ona to až taková modla není. Prosazováním politik "austerity" se absolutně upřednostňuje snižování zadlužení a fiskální bilance před - právě tím růstem HDP. HDP. v austerity-premiantských zemích klesá.
Prní námitka ovšem zůstává. Jak bez růstu zařídit alespoň neklesání obecné životní úrovně a zaměstnanosti.
"Austerity" sama pochopitelně nemá s růstem nic společného. A ani s důvěrou investorů -- zcela "neausteritní" země disponují důvěrou zcela nepochopitelnou: USA, Japonsko, ale také Rusko v v druhé třetině devadesátých let, Irsko. Naopak Česká republika měla většinu posledního čtvrtstoletí menší důvěru investorů než Maďarsko.
Jde o to, jak překlopit závislost na růstu DPH do udržitelného rozvoje a namísto životní úrovně začít uvažovat o kvalitě života.
Osobně bych uvítal trochu tvrdší kritiku reifikace makroekonomických ukazatelů než je Ta Martinova -- ale na zeleného je to dobrý :-)
Pokud jde o HDP a kvalitu života. Ukazuje se, že po dosažení určité úrovně materiálního zajištění už další hospodářský růst nepřináší větší pocit štěstí. Ba naopak - zvětšuje-li se s jeho tempem zároveň nerovnost, roste ve společnosti množství patologických jevů. K tomu třeba kniha The Spirit Level. Sice je založena na statistikách a ty jsou vždycky pochybné, ale i tak mi přijde docela působivá.
Pocit štěstí je přeci jen něco jiného než kvalita života. Samozřejmě, nešťastný mohu být v nadbytku, přesto je lepší, když mám přitom pro nemocné dítě léky, které zajišťují, že chřipka neí obvykle smrtelná záležitost.
Mimoto ty patologické jevy nenarůstají jen v materiálně sanovaných společnostech, rozvíjejí se v různých typech porušené společnosti, od těch hladových po tu přežranou v USA.
Potíž s HDP je v setrvačnosti. Máme všechny mechanismy provozu společnosti nastavené na růst -- od finančních toků a přepokladu, že úroky můžeme splatit díky vyššímu objemu přijmů, po nutnost zvyšovat výdaje na sociální rozměr veřejných rozpočtů (včetně školství, kultury atd.) vyvolaný dlouhodobou mzdovou politikou atd. Nulový růst prostě znamená přednastavenou rozpočtovou katastrofu. Jsme v zajetí molocha, kterého jsme sami stvořili.