Viníkem současné krize je Haškova Asociace krajů

Jan Sapák

Voliče vyděsilo, že by mocibažný tvůrce asociace krajů, instituce, která se pohybuje na samé hraně ústavnosti, mohl ovládnout celý stát: za špatným volební výsledkem ČSSD stojí strach voličů z tandemu Zeman-Hašek.

Nemusím opakovat, že možnosti ČSSD ovlivnit chod společnosti jsou nejen silně poškozeny ale bezmála devastovány. Ne pro nevalný výsledek voleb — i při něm ještě mohla realizovat dobrou část svého programu a plnit očekávání voličů - ale pro rozkladné jednání pučistů - Michala Haška a Jeronýma Tejce. Jejich jednání - právě a jen ono — fatálně oslabuje nejen levici a její omezené, ale stále možnosti; nalomilo celý politický systém.

Neoslnivý výsledek voleb má ovšem více příčin, než se v první chvíli připomínalo. Stojí jistě za to podívat se i na ty příčiny, které ještě zkoumány nebyly.

Během roku 2008 se ČSSD, tehdy silně v defenzivě, vzchopila, vyslala společnosti poselství, že stát a veřejný prostor jsou monokraticky spravovány ODS (a jejím partnery), že to není dobré pro zdravý a rovnovážný chod společnosti.

Připomněla, že ODS (nebo pravice) ovládá všechny orgány veřejné politické správy (počínaje presidentem, přes vládu, senát, kraje i velká města). Upozornila na naléhavou potřebu rovnovážného rozložení sil, omezení rizik koncentrace moci a vytváření časového a prostorového pluralismu. Vzájemných kontrol.

Měla v tom naprostou pravdu a zabralo to. Občané a voliči to snadno pochopili. Konečně si též ČSSD všimla, že si v Senátu a v krajích do té doby skoro ani neškrtla a odhodlaně se rozhodla to změnit.

Předsevzetí se jí podařilo dokonale splnit. ČSSD nejenže triumfálně a beze zbytku ovládla kraje a posléze i Senát, značnou část velkých měst (Brno, Ostrava, Olomouc), měla i největší skupinu poslanců ve sněmovně — ale stále ne vládu. To byla poslední a hlavní bašta, po které by naopak zcela a beze zbytku levice ovládla veřejný prostor.

Pravda prezident není členem ČSSD a bez ustání jí škodí, velká část veřejnosti (té, která nevolí levici) jej ale vidí jako levicového a buď jak buď s ČSSD spojeného. Nakonec Hašek či Benešová halasně obyvatelstvo ujišťovali o svém spojení se Zemanem a z paměti asi těžko vymizí onen devótní aplaus (Zemanovi na sjezdu v Ostravě.

Diví se poté někdo, že se za této situace volič ve své kolektivní a podvědomé paměti rozvzpomněl na varování před hrozbou monolitního uchvácení společnosti, jak ho před pěti lety správně vyučila sama ČSSD? Právem se vylekal. Nepochybně i tuto dosud nevzpomenutou příčinu započítejme do bilance složitého procesu podnětů, východisek a dynamiky vlivů na rozhodování až do konečného okamžiku voleb.

×
Diskuse
November 1, 2013 v 14.35
Udělejme skutečnou protiváhu centrální vládě
Děkuji za pěkný článek, který pojmenoval to, o čem se mnoho nepíše.

Pokud se v Asociaci krajů ukazuje nějaká ( z kolektvního nevědomí vyvěrající) karikatura potřeby určité protiváhy proti centrální vládě, změňme ústavu tak, aby zde byla protiváha přirozená. Vytvořme 4 zemské celky velikostně odpovídající těm evropským (Čechy, Morava, Slezsko s celým Ostravskem a metropolitiní region Praha) a pak budou moci jejich zástupci vytvářet protiváhu ve Spolkové radě, ve kterou by se transformoval Senát. Centralismus je doma nejblíže za Rýnem, kdežto spolkové uspořádání je ve střední Evropě tradiční a odpovídá její kulturní a historické rozmanitosti.

Mohli bychom zjistit, že spolkový stát může být mnohem úspornější a efektivnější než 14 umělých celků (Gottwaldův model malých krajů) pod direktivou centrální byrokracie.
November 1, 2013 v 17.12
Sice souhlas s panem Ungerem, ale ...
I mě přijdou 4 zemské celky z mnoha důvodů lepší.

Nezapomínejme ale na důležitost způsobu, kterým by k případné změně uzemního uspořádání došlo, stejně jako na důležitost správného načasování tohoto kroku.

Za základní podmínku takovéto změny považuji obecné refendum. Jak dopadají změny uspořádání státu shora, od stolu a na základě dohody několika politiků, kteří jsou aktuálně u moci, to víme moc dobře. A je zcela na místě připomenout nejen vznik krajů, ale i rozdělení Československa.

A samozřejmě je třeba vznést i celou řadu argumentů odborných i ekonomických. Kromě vhodného začlenění krajů či zemí do systému rozdělování evropských dotací (kdy vznikají takové paskvily jako Region severovýchod a Jihovýchod, které prostě vznikly sloučením několika příliš malých krajů), je třeba diskutovat i vztah k obcím a pravomoci různých úrovní samosprávy i státní správy.

A ekonomické argumenty by měly přesáhnout lidová prohlášení, že méně krajů znamená úsporu: nezáleží přeci pouze na tom, kolik provoz samosprávy stojí, ale také - a mnohem více - jak dobře slouží vytčeným cílům (demokratické rozhodování, spádovost apod.). A krom toho: něco přeci stojí i změna uspořádání.

Čili: před jakýmikoli změnami územního uspořádání by bylo nanejvýš vhodné vyhodnotit, jak funguje či nefunguje to stávající uspořádání, stejně jako si vytknout jasné cíle, k nimž má případná změna uspořádání směřovat. Nejde přeci dělat pouze změny pro změny.
November 1, 2013 v 19.49
Je dobrý důvod
Poznamenejme, že Karlovy Vary s Hodonínem spolu zasedají leda tak ve Svazu města a obcí ČR. - - Hlavně ale pro spolupráci krajských úřadů i samospráv existuje jeden základní důvod, a tím je výkon veřejné správy. V důsledku to funguje skoro opačně, než co kritizuje pan Sapák: sjednocuje se (do určité míry) přístup a praxe ve 14 územních celcích. To se na předvánočním setkání hejtmanů opravdu dělat nedá. Nebýt Asociace krajů, byla by správa a politika v té naší unitární ČR nejspíš o hodně roztříštěnější a různorodější. -- Vznik resp. existence takové entity jako je AK nemá po mém soudu s personálním obsazením krajských samospráv pranic společného. Sdílené starosti (a podobně i cíle) dávají lidi dohromady, na tom přece není nic divného ani špatného.
November 1, 2013 v 20.14
K panu Holubcovi
Chápu snahu pana Holubce o racionální argumentaci, ale jsou zde vidět určité rozpory, v podobných diskusích obvyklé. Chápe jako "základní podmínku této změny obecné referendum", zároveň by však měly "ekonomické argumenty přesáhnout lidová prohlášení". Podle něj nezáleží pouze na tom, kolik samospráva stojí (a já souhlasím, záleží především na efektivitě a účelnosti), ALE "něco přeci stojí i změna uspořádání". Pozor na to, taková "ano, ale" jsme tu už měli v devadesátých letech dost. Havlovci čekali, jak dopadne federace, klausovci zase říkali, že se samospráva dostane ke slovu až po ekonomické reformě. Měli jsme možnost vybrat si ten nejúčelnější model samosprávy dle zkušeností v západní Evropě, vybrali jsme si však ten nejméně vyzkoušený a nejméně vyhovující potřebám občanů.

Současné kraje jsou drahé a neúčelné zároveň. Existenci slepenců krajů pro evropské dotace, jak píše pan Holubec, samozřejmě kritizuji rovněž. Při vzniku krajů se argumentovalo se nesmyslně "přiblížením samosprávy občanovi", zatímco šlo jen o profit politiků, kteří se na jejich vzniku dohodli (viz. např. bývalý hejtman kraje Vysočina a šéf NKÚ František Dohnal). Přitom byly zrušeny potřebné a funkční okresy, které všude jinde tvoří základní pilíř veřejné správy, který běžný občan opravdu potřebuje. Na krajské úřady (zemské úřady) je třeba cestovat jen výjimečně a v tomto směru nám vůbec nepomůže, že jsou o 20 nebo 50 km blíže. Malá krajská a bezokresní struktura je přitom v Evropě zcela ojedinělá.

Pokud jde o ekonomiku, zrušení 10 krajů znamená na provozních výdajích úsporu cca 4 mld. ročně. A to nemluvím o odvozených nákladech, které existence mnoha krajů potažmo znamená.

Pokud jde o lidové rozhodování, obecné referendum je žádoucí. Za stávající situace ovšem hrozí nebezpečí, že lobbystické tlaky politiků a na ně napojených médií budou veřejnosti pro rozhodnutí informace záměrně zkreslovat. Vzpomeňme manipulace po vzniku krajů v Moravské Třebové, kdy okolní obce žádali připojení k Olomouckému kraji, občané města rozhodovali v referendu, ale před tím jim od představitelů samosprávy bylo vyhrožováno problémy s nutností přepisovat plyn nebo státní poznávací značky. Některé kraje by po přihlédnutí k názoru občanů před 13 lety neměly šanci vůbec vzniknout (např. kraj Vysočina, kam chtělo patřit jen Jihlavsko a Telčsko).

Na závěr perlička ke stanovisku nechat o otázce samosprávy rozhodnout občany v referendu: V roce 1990 podepsalo za obnovení Země moravskoslezské petici 630 tis. občanů, což byl zdaleka nejvyšší počet podpisů pro jakoukoli petici v naší historii. A hádejte, jak to dopadlo. Podpisy skončily v šuplíku předsedkyně ČNR Dagmar Burešové (OF, OH).