Zeman: dar pro pravici
Jan HladíkRusnokova vláda je pro TOP 09 a ODS dar z nebes. Nyní jsou tyto strany bez zodpovědnosti, zdánlivě státotvorné, bojující proti Zemanově zlovůli a diletantským krokům Rusnokova týmu. Na jejich diletantismus a zločiny už v médiích není prostor.
Filip Běhal sepsal velmi žádoucí a přehledně zpracovaný článek o podstatě rozšíření hracího pole pro našeho prezidenta Miloše Zemana. V závěru, vztahujícím se ke slabým stranám, je Filip Běhal nicméně vcelku obecný. Dle mého u něj chybí širší analýza toho, kde přesně, ve kterém kritickém okamžiku strany selhaly a jak (respektive kdo). Narážím tím samozřejmě na nedohodu sociální demokracie s TOP 09 o předčasných volbách, která přispěla k utvoření většího prostoru právě Zemanovi.
Proč se TOP 09 této dohodě bránila? Pokud totiž není plná politických (ústavního inženýrství a politické taktiky neznalých) diletantů, musela si být vědoma, že Zeman na sebe nenechá dlouho čekat. Svůj záměr vytěžit z prezidentských pravomocí maximum ostatně deklaroval již v průběhu kampaně.
Jeho následné přirovnávání k Hitlerovi se Stalinem pak vyznívá velmi směšně, když padá z úst předsedy strany, která ho v kooperaci s dalšími poslanci ve Sněmovně mohla zákonitě usměrnit. Ostatně TOP 09 k tomu má částečnou možnost i nadále, když by se jí povedlo iniciovat promyšlené a Sněmovnou průchodné vymezení prezidentských pravomocí. Jedinou komplikací by v tomto případě byli Zemanovi stoupenci z řad oranžové senátní většiny.
Kupodivu jsem se setkal s velmi sofistickým (nikoli sofistikovaným) argumentem týdeníku Respekt, že jediný, kdo na Zemana adekvátně zareagoval, byla pravice, když „rozumně odmítla bezprostředně hlasovat o rozpuštění Sněmovny a vypsání předčasných voleb. Kdyby to udělala, posvětila by krok Miloše Zemana a legitimizovala jeho vládu.“ Tento komentář byl vydaný 1. července a nejspíš proto mi jeho znění nedává žádný smysl, neboť mé úvahy zatěžují skutečnosti následného vývoje.
Nicméně předčasné volby byly jednou z variant ještě dříve, než Zeman představil koncept nestranického Rusnoka. I bez sledu událostí však odborná veřejnost byla konstantní v upozorňování na problematiku přímé volby v podmínkách ČR, respektive s přímo zvoleným Milošem Zemanem, či osobou jeho typu. Kdyby komentátoři Respektu dělali svou práci aspoň trochu důsledně, byli by si vědomi, že „pravice“ tak naopak otevřela prostor Zemanovi. Viz dále.
Je pravdou, že strany skutečně náhle nevěděly, co že mají ve Sněmovně dělat. Předseda do budoucna favorizované sociální demokracie se na relevantní argumenty zmohl až v minulých dnech. Přitom se mu prakticky celý měsíc nabízela ideální možnost, jak se s podporou veřejnosti vypořádat s vlastními stranickými frakcemi a zároveň započít předvolební kampaň v roli státníka.
Takže bych zde ráda byla někým poučena o tom, kdože by měl efektivně řešit příčiny, na které závěrečný odstavec článku Jana Hladíka poukazuje. Tj. kdo – jaký orgán - má řešit, co myslí BIS prorůstáním organizovaného zločinu do politiky a justice? Kdo – jaký orgán - má řešit korelaci těchto zpráv s podivným rozhodnutím Nejvyššího soudu? Kdo – jaký orgán – má způsobit, aby Poslanecká sněmovna uměla využít Ústavou daných pravidel při spoluvládnutí s prezidentem? Kdo – jaký orgán – má zajistit, aby si nejvyšší úředníci nepřisvojovali rozhodování, jež jim nepřísluší? atd.atd.
Lid jako takový to stěží zajistí.....a není vyloučeno, že je na nejlepší cestě pověřit tím nějakého slibného "muže silné ruky".
Mají-li lidé něco dělat z donucení a protože na ně někdo dohlíží, začnou to obcházet. Pak se i začnou hlídat a udávat se. Přestanou si věřit, všechno musí být alibisticky na papíře. To není ta správná cesta.
Jsme zkrátka svědky drolení sociální soudržnosti této společnosti pod vlivem asociálních reforem a pronikání tržních mechanizmů do mezilidských vztahů.
Před chvílí jsem byla svědkem typicky nevstřícného jednání. Dívám se totiž jedním okem na jednání parlamentu. Jeden zákon (dalo by se dohledat který) neschválili. A v tom se přihlásil Miroslav Kalousek a uštěpačně informoval, že ten zákon je jedním ze zákonů, bez kterých nemůže vejít v platnost od příštího roku občanský zákoník a že oni svým hlasováním znemožnili, aby mohl vejít v platnost. -
To je typická ukázka záludnosti, která kazí společné dílo. Proč se do rozpravy nepřihlásil před tím hlasováním?
Velice bych se divil, kdyby jméno příštího předsedy vlády neznělo Bohuslav Sobotka.
Vznikají tak další otázky:
Umějí všichni, kdo sdílejí názor o významu vzájemné důvěry a vstřícnosti při správných - neboli poctivých - činnostech ve společnosti, využít všech dostupných prostředků k účinnému ovlivnění naladění společnosti, tedy k ovlivnění jejího vědomí ?
Jsou jim zmíněné prostředky v dostatečné míře k dispozici?
Ne-li, pak hlas lidu – poslušen vábných rad o užitečnosti menšího zla – předá veškerou moc tohoto lidu do rukou různých Zemanů, případně Okamurů, Babišů – to v lepším případě. Mohou však nastat i případy horší …
Pak všichni ti, co sdílejí podobné názory o významu vzájemné důvěry a vstřícnosti si budou moci opět na dlouhou dobu nechat o parlamentní demokracii pro všechny jen zdát.
Zatím většinou tančíme slovní figury na palubě Titaniku parlamentní demokracie.
zatím není parlamentní demokracie ohrožena ani náhodou.
Demokracie je u nás nejvíc ohrožena systémovou korupcí mající podobu různých tak zvaných politických dealů, to jest pletením si službu veřejnosti se soukromým zájmem.
Vstřícnost a důvěra je jistě na ulici možná jen v omezené míře, ale je velice potřebná v pracovních vztazích, kde už se lidé znají a spolupracují spolu.
Ráda čtu Vaše komentáře. Zdravím. Zas na nějaký čas odjíždím a nebudu na emailu. Ale těším se na diskuse s Vámi někdy příště.