Národní divadlo

Alena Zemančíková

Odvolání a opětovné jmenování Jana Buriana ředitelem Národního divadla je jen dalším dokladem toho, že národní kulturní instituce by neměly podléhat ministerstvu kultury, měly by být na politice nezávislé, veřejnoprávní, řízené radami.

Na případu odvolání, byť jednodenního, nově jmenovaného ředitele Národního divadla Jana Buriana vyšlo najevo, jak jsou naše kulturní instituce nebezpečně závislé na politice. To se můžeme stále ohánět svobodou, jakou jsme za bolševika neměli, ale nakonec se vždy ukáže, že politikové si do kulturních institucí dosadí toho, kdo si s nimi vyběhá a na klikách vyleští dobré vztahy — a klidně, bez uzardění odvolají toho, kdo jim překáží. Třeba jen tím, že zabírá místo, které oni chtějí pro někoho svého.

Zažila jsem to už v 90. letech v Chebu, kdy v polovině září, na začátku nové sezóny, kvůli rozpočtu přetaženému o, prosím, celých 300 000 (zákonně zdůvodněných povinným tabulkovým navýšením mezd nebo nevím už čeho), odvolal chebský starosta ředitele divadla. Ten odvolaný byl jednou z hlavních tváří listopadové revoluce, zkušený divadelník, slušný režisér a svému divadlu zcela oddaný profesionál. S různými, samozřejmě, osobními chybami a komediantskými vlastnostmi, které se pánům na radnici nelíbily.

Tehdy si tam ve výběrovém řízení dosadili nýmanda bez vzdělání a bez vlastností, který tam vydržel v pohodě a nicnedělání víc než deset let. Krásný příklad normalizace. Mimochodem, na tomhle dosazení se jako člen konkurzní komise podílel i tehdejší ředitel plzeňského divadla a předseda Asociace profesionálních divadel Jan Burian, budiž mu odpuštěno, že mu tenkrát politická objednávka byla bližší než divadelní kumšt.

V Plzni se Jan Burian vycvičil v neuvěřitelné dovednosti najít s místními politiky shodu a ochránit tak divadlo před otřesy a vnucenými změnami. Mělo to pochopitelně i své stinné stránky — poměry v plzeňském divadle byly mnoho let až příliš stojaté, dramaturgie měšťansky účelová, inscenace nevzrušivé, publikum ukolébáváno přibližným psychologickým realismem. Někdy mi připadalo, že v inscenacích Jana Buriana (když režíroval) jsou herci na jevišti spíš účelně zorganizováni než vedeni k interpretaci postavy a hry — ale někdy člověk musel přiznat, že ta účelná zorganizovanost je možná právě režijní interpretací.

×
Diskuse
August 5, 2013 v 10.52
Předčasné volby?
Zatím to vypadá, že předčasné volby by mohly být jen tehdy, pokud Rusnokova vláda důvěru získá...
August 5, 2013 v 15.41
Národní divadlo jako akciová společnost
Jan Burian má údajně zadání převézt ND na akciovou společnost. Při jeho nástupu do funkce začátkem roku herci stávkovali a teď stávkují proti jeho odvolání. Kdo se v tom má vyznat?
Informace o zadání Jana Buriana udělat z ND akciovou společnost (této privatizaci chtěl údajně Balvín odvoláním Buriana zabránit) viz
http://www.blisty.cz/art/69528.html
August 5, 2013 v 20.51
Radami ?
Třeba jako dráhy a jiné akciovky?
August 5, 2013 v 23.57
ND
ND by hlavně nemělo být financováno z rozpočtu ministerstva kultury,(jako jediné v ČR).Brněnské národní divadlo si Brno financuje samo a plní stejné funkce.Alespoň by zbyly peníze na podporu menších souborů v okresních městech, které obrací každou korunu a jsou skutečnými nositeli kultury.
PM
August 6, 2013 v 0.12
Pani Blaženo já se vyznám
Před 20 leta jsem se seznámil s pana Dočekala - režisérem a principálem - světonázorem klausiánského střihu. Jeho kariéra plně polplatná pražské politickospolečenské manýře musela logicky vyústit do absolutně konfuzního postoje. Privatizace všeho se nemohla zastavit ani před vraty katedrály sv. Víta, natož dveřmi ND.
Revoluce - tentokráte konzervativní - požírá svá pacholátka ....... tak jak bývá zvykem.
AZ
August 6, 2013 v 1.35
Milí diskutující, nedovedu si představit, že by Jan Burian chtěl transfrmovat Národní divadlo na akciovou společnost - to je naprostý nesmysl. Je ovšem zřejmé, že jako příspěvková organizace ministerstva kultury funguje špatně. Jan Burian, pokud mám informace, nastoupil do ND s tím, že dřív, než přijde s konkrétním návrhem jeho spolehlivého fungování a právního zakotvení, musí se obeznámit s poměry uvnitř, k čemuž by se těžko dostal otevřeným a nekuloárním způsobem zvenčí. Kuloárním způsobem naopak postupoval ministr kultury Balvín, když Buriana odvolal poté, co vyslechl hlasy, které se jeho působení v ND obávají, ale nehovořil ani s členy odborné rady o důvodech, které vedly k jeho jmenování. Natož pak třeba s jednotlivými šéfy souborů.
O žádnou privatizaci ND nejde, spíš jde o jeho nezávislost.
August 6, 2013 v 5.50
Omlouvám se
...za příliš stručně vyjádřený dotaz. Rád bych se tedy znovu zeptal, zda si autorka článku myslí, že odvolání ředitele Českých Drah, tedy instituce která nepodléhá žádnému ministerstvu je nějakým způsobem jiné (lepší)?

(Tedy samozřejmě kromě toho, že proběhlo rychleji.. :-)
AZ
August 6, 2013 v 18.04
Vážený pane Lobpreisi,
k odvolání ředitele Českých drah se nevyjadřuji, protože se v problematice nevyznám, vlakem pouze jezdím, organizace železničního provozu ani kontroly jeho hospodaření se neúčastním ani amatérsky. Takže o tom nepíšu.
Naopak divadlo je můj obor, profese, zájem, povolání. Domnívám se, že mu poněkud rozumím, snad včetně jeho organizace jeho místa v kultuře civilizovaného národa. Proto jsem chtěla čtemnářům Referenda přiblížit osobu i pohmutky Jana Buriana a komise, jíž byl na místo ředitele ND doporučen. Mezitím vyšlo v denním tsku i na internetu mnoho dalších článků, některé rozumné, některé - například ten od Štěpána Kotrby v Britských listech - dost nehorázné. Zaznmaneala jsem i násilnická provolání, že teď už nám umělci do správy věcí veřejných mluvit nebudou. Jsem z toho otřesena - co už by měli umělci dělat a co dělali třeba v osmašedesátém? Takže odpovídám: odvolání ředitele Českých drah je jiné, protože jinak jsou zřízeny České dráhy jako instituce. Jestli lepší nebo horší, to nevím, protože do toho nevidím, tak se k tomu nevyjadřuji. Každopádně si myslím, že ministr vlády, která ještě neprošla hlasováním o důvěře, nemá odvolávat nikoho, protože k tomu nemá platné pověření.

A ještě reakce na pana Petraska: Michal Dočekal normálně absolvoval reži na DAMU, pak řadu let působil v pražském Divadle Komedie jako režisér a umělecký šéf a na základě výběrového řízení se stal šéfem činohry Národního divadla. Přiznala bych mu právo během dvaceti let smýšlet o otázkách politiky i umění poněkud jinak, od doby jeho působení v Divadle Komedie se jistě poněkud proměnil i jeho režijní rukopis a dramaturgické akcenty, proč ne názor třeba na Václava Klause? CHtěla bych připomenout, že Michal Dočekal patřil ke studentům, kteří na DAMU "dělali revoluci" v roce 1989, což jim způsobilo pocit vítězů, s nímž se museli během další životní praxe porovnat ( třeba takový studentský vůdce, tehdy herec a pak senátor Martin Mejstřík naprosto vyhořel). Když v tomto deníku celkem bez problémů odpouštíme umělcům jejich členství v KSČ v 50. letech i za normalizace, dopřejme i lidem Listopadu 89 právo na životní zkušenost a změnu postoje. Na rozdíl od mnohých tehdejších revolucionářů Michal dočekal poctivě a se solidními uměleckými výsledky pracoval pro české divadlo.
PM
August 6, 2013 v 21.20
Paní Zemančíková
beru nazpět nešťastné označení pana Dočekala za spolutvůrce privatizace pražské divadelní kultury.
A vyjadřuji politování nad tím, se stal obětí úskalí neoliberální pravicové politiky, které mu v počátcích jeho kariéry zůstaly utajeny.
August 7, 2013 v 6.50
Vážená paní Zemančíková,
s Vaším názorem na kompetence vlády souhlasím. Koneckonců, právě proto mne překvapilo, že odvolat ředitele společnosti, která formálně není na státu závislá, trvalo kandidující vládě kratší dobu, než v případě ND (kde stát stále vystupuje minimálně z pozice zřizovatele).
Reagoval jsem tedy (asi příliš zkratkovitě) na myšlenku z perexu Vašeho článku.
Jinými slovy, zdá se, že i kolektivní orgán (tedy Dozorčí rada ČD) může jednat rychle. Dokonce rychleji než samotný ministr. (Nabízí se snad otázka, zda by kolektivní orgán byl schopen své rozhodnutí stejně rychle i odvolat.)
Ačkoli to nevypovídá o legitimitě aktu (domnívám se, že ta se odvíjí od jiných proměnných, než od počtu rozhodujících osob), považuji takovou ukázku optimalizace vůči času za hodnou dalšího zkoumání.
Jsem přesvědčen, že bez porozumění těm organizačním záležitostem nelze provést nastavení (Vámi požadovaným) směrem k větší nezávislosti na aktuální situaci ve vládě.