Dienstbier: Nečasova kritika volby Rady ÚSTR je hysterickým výkřikem
Vratislav DostálJiří Dienstbier v exkluzivním rozhovoru pro DR uvedl, že snahou Senátu je zvolit do Rady Ústavu pro studium totalitních režimů kvalifikované odborníky, kteří zajistí, aby již nebyl institucí zneužívanou k politickému boji a likvidaci oponentů.
„Jde o další hysterický výkřik premiéra,“ uvedl v rozhovoru pro Deník Referendum senátor Jiří Dienstbier. Reagoval tak na tiskové prohlášení Petra Nečase, který ve čtvrtek ostře napadl sociální demokraty za to, že v Senátu odmítli hlasovat pro sněmovního kandidáta do Rady Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) Jiřího Lišku z ODS. Bývalý místopředseda Senátu obdržel ve druhém kole hlasování jen dvacet tři z třiatřiceti potřebných hlasů.
Podle Nečase šlo o další nehoráznou demonstraci síly senátorského klubu ČSSD pod taktovkou Jiřího Dienstbiera. „Mám důvodnou obavu, že dalším krokem má být úplná paralyzace Ústavu pro studium totalitních režimů ještě před volbami jako splnění podmínky povolební spolupráce s KSČM," vysvětlil předseda ODS.
„Stále otevřenější příprava na odvolání dosavadního ředitele Daniela Hermana, stejně jako reorganizační plány na převedení digitalizace z Ústavu na Archiv a jejího následného utlumení, což je mimochodem v rozporu se zákonem, jsou toho zřetelnými signály,“ dodal Nečas.
hysterický výlev premiéra a hlavně jeho drzost, nekonečná drzost, taková drzost, že se vůči ní i symbol ležaté osmičky stává něčím pouze konečným a dílčím ...
Ale uprimne, i ti ostatni kandidati, schvaleni CSSD, vzbuzuji pochyby - Lukas Jelinek je politolog (nikoli historik) se silnou stranickou afiliaci k CSSD a odborna zpusobilost antropologa Michala Uhla je mi zcela nejasna (zivotni osudy a zasluhy rodicu stacit nemohou).
Myslim, ze v Rade USTR by meli zasedat predevsim (ac nejen) historici s prokazatelnou odbornosti a bez vyrazne stranicke afiliace - jedine tak se vyhneme věčným (a casto opravnenym) narkum o politizaci tehle instituce. A abych nemluvil jen obecne - ve vedeni USTR bych rad videl treba doc. Pullmanna ci nekoho podobneho.
Michal Pullmann je zajisté dobrá volba, ale Michal je odpůrcem samotného konceptu totalitarismu, tak si nejsem jistý, jestli by vůbec byl ochoten na tohle přistoupit. Navíc bych řekl, že je politicky víc vlevo než Jelínek či Bureš (když už Vám tak záleží na tom, aby ten člověk byl "nestranný" - historici mají taky názor, i když ne vždy je na první pohled vidět).
Obávám se, že úplně stejně to teď bude s Ústavním soudem, bankovní radou, atd. atd. atd. Smutné.
díky za reakci, zkusím to zpřesnit, protože nereaguješ na to, co jsem chtěl říct... a mimochodem, známe se (Řež, Divus), tak si nemusíme vykat.
Argumentoval jsem proti tomu, aby byli do rady jmenováni lidi bez potřebné odbornosti (jako Michal Uhl), nebo lidé profilovaní výrazně stranicky (jako Lukáš Jelínek). U LJ nechci zpochybňovat jeho odbornost, ale holt platí, že pokud má CSSD nějakého svého "dvorního politologa", je to právě on, což znovu může - a svým způsobem oprávněně - rozněcovat ty věčné debaty o politizaci USTR.
Jinak řečeno, šlo mi opravdu o vyhraněnou "stranickost", nikoli o "nestrannost" (ve smyslu zdánlivé objektivity), jak o ní mluvíš ty. Depolitizovat radu v tvém smyslu (zdánlivé objektivity) je opravdu iluzorní, ale bylo by záhodno ji v max. míře "de-stranizovat" (oprostit od prvoplánového vlivu stran a jejich snah ovlivňovat výklad dějin).
Nemělo jít ani o fedrování historiků (či konkrétně Michala Pullmanna) jako jedině způsobilých, byť to tak mohlo vyznít... Vidím pro výběr radních 3 smysluplná kritéria, která by byla USTR ku prospěchu - 1) odborná způsobilost napříč relevantními obory, 2) životní zkušenosti související s tématem, 3) ideová pestrost, kterou jednotliví radní zosobnují (vyplývá z bodů 1+2).
Osobní zkušenost však nebránila katolickému knězi Antonu Ottemu z Bavorska, původně ze slezské Vidnavy, aby uznal vinu svého otce, který gestapu udal dva protinacistické odbojáře, jež pak nacisté popravili. S trestem smrti, jenž za to jeho otce v roce 1945 postihl, Anton Otte ovšem nesouhlasí, považuje ho za nepřiměřený. To je sice extrémní případ, ale nejen Seligerova obec (sudetoněmečtí sociální demokraté), ale i početná sudetoněmecká křesťansko-demokratická Ackermannova obec, v níž Otte působí, vykazuje jasně zamítavé postoje k nacismu a k chápání dějin jako boje či odplaty různých náboženských, etnických, sociálních či politických skupin.
Pokud jde o radu ÚSTR, zákon, podobně jako v případě rad veřejnoprávních médií – rozhlasu, televize a ČTK – vymezuje její pravomoci tak, aby vedení (řízení) instituce zůstalo v rukou ředitele a jím vybraných pracovníků a rada dohlížela jen na naplňování zákona. Kromě rozpočtu a plánu činnosti se rada, která není ani správní, ani dozorčí radou, podílí na řízení ústavu vlastně jen tím, že jmenuje a odvolává ředitele. Způsob výběru členů rady ÚSTR (ale také rad médií) je hodný kritiky, změna zákonným či revolučním způsobem je zde žádoucí; sám dávám přednost cestě zákonné před revoluční a také před stesky na možný střet zájmů nebo neostatečné vzdělání. ÚSTR a jeho poslání – ať už politické, žádoucí nebo předstírané) je jako celek závažným společenským problémem, a pozastavovat se nad tím, jako to činí Jan Konvalinka, že nějaký člen rady ÚSTR je jen magistr a doktorskou práci dosud neobhájil, a to za situace, kdy v těchto radách mohou zasedat i lidé bez jakéhokoliv vyššího vzdělání, je zavádějící. Osobnostní kritéria jsou podle mne snad jediná správná část zákona, zpřísňovat je z pilnosti je nedemokratické.
Co ale s ÚSTR? Od roku 2008, kdy vznikl zákon o ÚSTR, si myslím, že správné řešení je ústav zákonem zase zrušit. V tomto postoji jsem se utvrdil článkem Pavla Balouna (http://www.denikreferendum.cz/clanek/14995-zapas-o-pamet-na-pude-parlamentu) z 15.2., nazvaném „Zápas o paměť na půdě parlamentu?“, který ukazuje, proč levice v parlamentu nevede dostatečně důrazně zápas proti vulgárně ideologickému výkladu minulého režimu, který se pravice úspěšně snaží postupnými kroky legalizovat a učinit oficiálním. Zákon, který by ÚSTR rušil, by ovšem mohl – a měl – upravit, že Archiv ústavu se stane součástí Národního archivu ne až v roce 2930, jak stanoví dnešní zákon, ale už nyní. A činnost badatelskou a osvětovou, pokud jde o zapomínané a hlavně falšované nedávné dějiny, by mohl převzít, asi i bez zákona, Ústav soudobých dějin Akademie věd. A to včetně odhalování průběhu a příčin poválečných etnických čistek.
Konstatuji, že to jednoduše není pravda (jinak proti zvoleným osobám vůbec nic nemám).
Jinak děkuju, že jste připomněl mimořádnou postavu otce Antona Otteho. To, jak přetavil tragédii své rodiny v celoživotní úsilí o usmíření a odpuštění, je fascinující. Člověk by to rád napodobil, kdyby toho ovšem byl schopen.
Poslední poznámka: ústavy Akademie věd jsou fajn místa (v jednom pracuju), a nepochybuju o tom, že by agendu (a rozpočet) USTR rádi převzaly, ale ale jsou určeny především pro základní vědecký výzkum. Poslání USTR mělo snad být mnohem širší.
Nestrannost či přesněji objektivita se v historii a dalších společenských vědách projevuje jinak: Nikoli beznázorovostí, ale tím, že společenský vědec musí pracovat, chce-li být seriózní, sine ira et studio, tedy musí respektovat i fakta, která se mu jednoduše nehodí do krámu a která mu nevoní. Objektivita je tedy "činnost", je to otázky metodologie, CTNOST správného, nemanipulativního postupu, nikoli zastávání jakési bezbarvé, neutrální názorové pozice.