S vyloučením veřejnosti. Křesťané a společnost po „restitučním Velkém pátku“

Filip Outrata

Baptistické sbory se vzepřely proti neprůhledné a narychlo podepisované dohodě o finančních náhradách pro církve a odmítly ji. Ukázaly nám všem, že skutečně demokratická diskuse není bezmocná vůči tomu, co držitelé moci prosazují.

Za zavřenými dveřmi podepsali zástupci šestnácti křesťanských církví a Federace židovských obcí smlouvy o vyplacení takzvaných finančních náhrad. Na tiskovou konferenci po podpisu smluv nedorazil z církevních představitelů nikdo, s novináři nemluvili před podepsáním smluv ani po něm. Ačkoli je na podepsání smluv čas do září, k podepisování se přistoupilo hned, bez ohledu na stížnosti, které pár hodin předtím dostal na stůl Ústavní soud. Neochota a neschopnost komunikovat a arogantní, přezíravý postoj ke kritice zvenčí, které jsou charakteristické pro celý proces schvalování církevních restitucí touto vládou a vlastně pro působení této vlády jako takové, dostaly jistou slavnostní, téměř posvátnou tečku.

Nikdo v těch církvích, které k podpisu přistoupily, by se neměl pohoršovat nad tím, že den podpisu smluv se státem byl v mediálním titulku obratem přejmenován na Velký pátek. Představitelé církví na sebe podpisem smluv o vyplacení stamilionových a miliardových náhrad vzali těžké břemeno. Zátěž majetku, který nebyl transparentně a věrohodně vyčíslen, a u něhož ani není jasné, zda jde skutečně jen o nápravu křivd minulosti, nebo také o velkorysý dar jedné církve jiným, realizovaný ovšem skrze státní aparát. Zátěž majetku, který naopak bude třeba transparentně spravovat a využívat k prospěchu všech, za (doufejme) bedlivé a kritické pozornosti médií.

Baptistická lekce

Představitelé jedné z církví ale u podpisu chyběli. Bratrská jednota baptistů (BJB), nepočetná církev reformační tradice, se rozhodla majetkové narovnání nepřijmout. Pohled na webové stránky této církve ukazuje, jak také může vypadat křesťanský přístup k otázce majetku. Ani v církvi, která je spíše federací jednotlivých sborů, přitom nebyla debata o účasti či neúčasti v restitucích jednoduchá.

Na sklonku loňského roku, 29. prosince, konstatoval pražský sbor Na Topolce, že na žádné z baptistických církevních platforem nedošlo ke skutečnému dialogu na toto téma a k reflexi v kontextu baptistické tradice a teologie. Členové pražského sboru a sboru v Lovosicích se domnívají, že „připravovaná finanční transakce ze strany státu vůči církvím je spíše dotací než narovnáním nějakých křivd“, a připomínají nutnost radikální odluky církve od státu, s níž je spojená možnost „zásadní kritiky mocenských a politických poměrů té které doby a situace“.

×
Diskuse
TV
February 28, 2013 v 10.39
K vnitrocírkevní demokracii
Jen bych si dovolil mírně oponovat Vaše vyzdvihování demokratičnosti rozhodování u baptistů vs. ostatní církve. Například v Českobratrské církvi evangelické probíhala dosti vzrušená debata také a o přistoupení k vyrovnání rozhodoval zcela demokratickým způsobem synod církve. Přiznám se, že mě rozhodnutí synodu netěší, ale rozhodně ho musím jako člen ČCE respektovat. Co vidím jako velký úkol je, abychom ty nesporně nezasloužené peníze "neprojedli", ale abychom s kristovskou svobodou a odvahou dobře využili.
FO
February 28, 2013 v 11.08
Vážený pane Vokatý,
vaše připomínka je na místě. V Českobratrské církvi evangelické skutečně proběhlo demokratické rozhodování s určitým výsledkem, já bych si nikdy nedovolil je zpochybňovat. Demokratičnost se podle mě projevuje v ČCE i v tom, že ti s nesouhlasným názorem si svůj nesouhlasný postoj zachovávají, ale respektují rozhodnutí většiny. S Vámi formulovaným základním úkolem zcela souhlasím.
FO
February 28, 2013 v 20.35
Reakce D. Kvasničky
Odkaz na text Daniela Kvasničky, který je zčásti reakcí na tento článek:
http://kvasnicka.blog.ihned.cz/c1-59418200-spechali-nebo-nespechali