Knížepánova kulturní fronta a magie stalinismu

Michael Hauser

Absolutní odstřižení mediálního obrazu Karla Schwarzenberga od reality politiky, jíž vykonává, stejně jako nenávistné reakce na kritiku tohoto obrazu, připomínají stalinský kult osobnosti.

Výsledkem první přímé volby prezidenta je souhrn poznatků o ideologii v liberální demokracii. Ideologie se kdysi jevila jako věc minulosti, která se týká snad jen KSČM. Představme si však, že jsme v nějaké neznámé zemi. Vystupuje tu politik XY. Je to místopředseda vlády, která je krajně neoblíbená (zavádí opatření proti neprivilegovaným, bezhlavými škrty narušuje hospodářství, sociální systém, zdravotnictví, školství, kulturu. Zároveň rozdává pohádkové sumy určitým zájmovým skupinám).

Tento politik má na starost zahraniční záležitosti: podporuje přijetí smlouvy omezující svobodu internetu, slepě ruší diplomatická zastoupení své země a podporuje stát, který provádí etnické čistky. Pak se najednou vynoří jeho obraz: politik XY představuje slušnost, kulturu, noblesu. Na obrazu jsou momentky, které z něj dělají ikonu punkové subverze a vůbec člověka, který se dokáže odvázat. Když spočítáme, co všechno má tento obraz společného s politikem XY, zjistíme, že to je pouze tvář.

Jednou z definic ideologie je záměna obrazu a reality, při níž se obraz stává reálnější, než je realita sama. Obraz je vyčleněn z reálných souvislostí a mění se v čistý signifikant (znak bez vazeb na realitu). Pak tu je další operace, která dává obrazu jeho magii: vyvolání nechuti spatřit vazbu mezi obrazem a realitou. Toto nechutenství je hlavním kouskem, který zajišťuje ideologické působení obrazu. Kdyby se v lidech neobjevil odpor k realitě, kolem obrazu by se nevytvořila ideologická aura, která vykřesává jiskru jedinečnosti, neopakovatelnosti a nedotknutelnosti.

Ti, kteří podléhají ideologické auře, mají často dojem, že když se připojí k obrazu, přispějí ke změně reality. To je další kousek, který s lidmi tato ideologie provádí: prosazovat obraz je mnohem důležitější, než se zabývat společenskými a politickými reáliemi. Bude-li vládnout určitý obraz, dopadnou jeho auratické paprsky i na svět kolem nás, a bude se nám lépe dýchat: realita získá kouzlo a bude přitažlivější.

Zde je styčný bod s Marxovým klasickým vymezením ideologie jako ducha bezduchých poměrů, o němž hovoří v souvislosti s náboženstvím. U stoupenců ideologického obrazu pak nastává paralýza jejich kritických schopností a převládá v nich dvojice nadšení/odpor. Nadšení z obrazu; odpor vůči všemu a všem, kteří tento obraz znečišťují realitou.

Tento model nikdy nepůsobil tak účinně jako ve stalinistickém kultu osobnosti. Mnoho lidí z tehdejší kulturní fronty mu podlehlo zcela dobrovolně, včetně těch, kteří bývali kritičtí. Stalinismus se dá aspoň částečně vyložit jako opojení obrazem. Zarážející však je, že tento model se zopakoval v naší prezidentské kampani. Kdo z naší kulturní fronty zůstal odolný?

Skoro to vypadá, jako bychom žili ve třicátých letech v Sovětském svazu a nebyli rezistentní vůči politickému obrazu. Je na něm Stalin jako moudrý, geniální muž s nezkaleným charakterem, který usiluje o konečné vítězství dobra. I když historické okolnosti jsou nesouměřitelné, princip je podobný: Stalinův obraz přestřihl vazbu mezi Stalinem a tehdejší realitou. Totéž se děje dnes s mediálním obrazem Karla Schwarzenberga.

Kritika ideologického obrazu se ve stalinismu okamžitě politizovala: kdo jej kritizoval, byl označen za trockistu nebo agenta imperialismu. V jádru stalinistická byla reakce šéfredaktorky Revolver Revue Terezie Pokorné na kritiku mediální kampaně Karla Schwarzenberga, kterou vyjádřil výtvarník Jiří David: tím, že ses vyjádřil kriticky, pomohl jsi ke zvolení Zemana. Objevíme zde i stalinistické pojetí viny: možná jsi neměl úmysl podpořit Zemana, ale objektivně to tak bylo, a tudíž jsi vinen.

V tom všem se projevuje především fatální selhání polistopadového liberalismu, jemuž se nepodařilo vytvořit mediální prostor, v němž vládne duch kritiky vůči všem proudům a postavám. Máme to chápat tak, že liberalismus je opravdu jenom závoj, pod nímž se prosazuje ta jediná správná politika a ekonomika, tedy je to zkrátka maska zcela konkrétních zájmů, jak to tvrdil marxismus? Kdo už konečně vyvrátí podezření, že marxismus měl pravdu?

    Diskuse
    BT
    February 8, 2013 v 10.48
    Vážený pane Hausere,
    odpověď na to proč mnohé "elity" často podléhají kultu osobnosti se pokouším zčásti odpovědět teorií "stupidity" dle Koukolíka a Drtilové, viz: http://www.vasevec.cz/blogy/vyhaneni-chcipleho-certa-dablem (důležité jsou i odkazy v mém článku).

    Ten fenomén je tak nápadně zákonitý (50. léta i dnes), že musí mít racionální příčinu. Domnívám se, že touto hlavní příčinou je stupidita sensu K a D.
    FJ
    February 8, 2013 v 13.29
    Dobrý rozbor ke špatnému stavu...Teda výborný..
    Ještě třeba k umělcům a dalším a nadšencům PROknížet. Kdysi Josefa V.Stalina vypodobnili s dýmkou u kormidla s náklonem stejným, jakým vypodobnili člověka s dýmkou a vizáži ne nepodobnou K.Schw. asi nějaká spodoba. Ono prostě ty kormidelníky je třeba mít.... Jen teda na kormidle JVS bylo CCCP.....Ono prostě tu máme jednotu a boj protikladů...Jen teda nezvolit a nebo přeložit stéblo přes cestu bylo kdysi osudné milionům(může být že je a nabo bude), jedna z prvních obětí byl kdysi Kirov ten měl svoji popularitu a svoji tvář..Dostáváme se do fáze kdy je třeba milovat bohy , míti mýty a a náboženství, i když je vidět a ví se, že jsou hříšnější než ti poddaní a zejména věřící, veřící všemu, co jim někdo řekne, nakuká nehledíc na fakta. Nechtějí se fakta a nechce se realita, ale potřebujeme pohádku a nemůžeme ani v davu najít dítě, nevinné dítě, co by řeklo, že král je nahý
    MH
    February 8, 2013 v 17.05
    Dva kormidelníci
    Je tu jistá schizofronie. Některé symboly minulého režimu (ty prvoplánové) jsou nepřípustné, ale jiné symboly, plakáty nebo hesla se používají v různých parafrázích v reklamách nebo v předvolebních kampaních. Svědčí to o tom, že tyto symboly minulého režimu či spíš jeho idejí stále účinkují. Kampaně K. Schwarzenberga mimo jiné potvrzují jejich účinnost.

    Srovnání dvou kormidelníků viz v rozhovoru s Kateřinou Krejčovou:
    http://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Studentka-durazne-varuje-pred-Schwarzenbergem-Je-to-jedna-velka-manipulace-260372
    JJ
    February 8, 2013 v 18.16
    Rodiče pro Karla...
    Pro mne byl asi nejsilnějším zážitkem klip, kde Ivan Trojan říká: "Své dítě bych mu svěřil, protože on je lepší než já..."
    Ano, taky jsem tam viděl styčné body, ale dosud jsem se pořádně nevyrovnal s tím, že to není recese (já to viděl zároveň s "pankáčskými kostmi" od Bereniky, které prostě nemohou být myšleny vážně)... Celé to pěkně ukazuje, že nejlepší výkony lidé často podávají "snaze navzdory"... Kdyby probíhala nějaká TV show s námětem "zesměšnit trapnost politiky", spousta příspěvků z kampaně by se dostala hodně daleko.
    Postřeh s ostrakizací renegáta Davida je dobrý, tahle spojitost mi unikla (asi byla zastíněna tím, že jeden den vidím reakci paní Pokorné na reakci pana Davida a vzápětí najdu její jméno pod otevřeným dopisem ministryni kultury)
    February 8, 2013 v 18.33
    politický marketing u nás nefunguje
    "Americkou" volební kampaň měl KS, zvolen byl však MZ. Byla to kampaň podle amerického vzoru, viz Hydepark se slečnou či paní, která tu předváděla to, co poznala v Americe v kampani Hillary Clintonové. Americkou kampaň si nechal udělat už Jiří Paroubek, sice volby pod jeho vedením soc.dem. vyhrála, ale ne tak drtivě, jak Paroubek předpokládal či by potřebovala soc.dem. Určitý úspěch s tím KS měl, dostal se do druhého kola, tam však pohořel. Ovšem více billboardů, hlavně v Praze, prý měl Miloš Zeman. Nejsem odborník na kampaně, ale slyšel jsem, že díky americkému způsobu kampaně se stal podruhé prezidentem Jelcin v Rusku. Američtí "profesionálové" prý nejdřív udělali průzkum v celém Rusku, čeho se lidé nejvíce bojí, a když jim vyšlo, že války, tak na billboardech slibovali, že Jelcin zabrání válce. Fakticky ovšem uspěl Zeman se svým "vlastenectvím". Tedy pro budoucnost soc.dem. i levice bude důležitější vztah s "levicovým" prezidentem než neúspěšná kampaň KS. To, že u nás nefunguje tak jako v Americe je možná také dobrá zpráva.
    February 8, 2013 v 18.56
    "Kdo už konečně vyvrátí podezření, že marxismus měl pravdu?"
    ......v tuto chvíli nikdo takový neexistuje. Vyvrátit by ho mohla patrně jen nová ekonomická konjunktura, doprovázená velkým růstem, která by zavládla zejména v západním světě. Což je asi utopie.
    February 8, 2013 v 19.26
    Je velmi zajímavé, že v americkém volebním marketingu se stále používá stalinistická magie, která slaví úspěchy všude. To, že u nás neuspěla, by možná mohlo svědčit o tom, že už jsme z ní vyrostli. :-)
    February 8, 2013 v 20.03
    Zajímavá analýza
    zajímavé analogie. Pokud však má objasnit těch 45% pro politika XY, měla by vzít v úvahu poměrnou vypočitatelnost tohoto politka, na rozdíl od značné nevypočitatelnosti alternativy AB a ten prostý fakt, že XY byl alternativa vůči AB.
    February 9, 2013 v 17.00
    K čemu je prezident?
    Obávám se, že Michael Hauser opomíjí základní rámec, tj. smysl prezidentských voleb v naší (zatím ne příliš vyspělé) liberální demokracii. Nevolili jsme vládce země, který má řídit její politický a hospodářský život podle svého nejlepšího uvážení. Volili jsme prezidenta, který má vykonávat prezidentské funkce vyjmenované v ústavě, v rámci systému dělby a vzájemné kontroly moci mezi parlamentem, vládou a soudní soustavou. Úkolem řídit zemi, její politický a hospodářský život, je pověřena vláda pod kontrolou parlamentu a soudů.
    Určitá potíž je v tom, že podle naší ústavy prezident prakticky nezodpovídá nikomu. Pouze "může být stíhán pro velezradu, a to před Ústavním soudem na základě žaloby Senátu. Trestem může být ztráta prezidentského úřadu" (Ústava, čl. 65)
    Nezodpovědný prezident, omámený mocí, bez právního a morálního vědomí a zábran, může napáchat mnoho zla a v důsledcích rozvracet stát. ("Vyhlásím amnestii podle své vůle a zvůle, bez ohledu na elementární spravedlnost a důsledky pro právní vědomí v zemi".)
    Volil jsem KS proto, že podle jeho dosavaního života a činnosti lze očekávat, že by prezidentské funkce, takové jaké jsou mu svěřeny - ale ne více! - dobře vykonával. Na základě minulé politické činnosti a této volební kampaně (zejména perzonální nejanosti, akce olovo atd) mám u MZ pochybnosti, zda bude dobrý prezident. Podlehne hybris? A co jeho poradci a pomocníci? Budeme je všechny znát? A to by po deseti letech prezidentského právního a morálního nihilismu a zvůle nebylo dobré.
    February 9, 2013 v 18.30
    stalinismus to není a nebyl,
    protože pro KS nehlasovalo 99,99 % a to 0,01 % nebylo ani zastřeleno, ani pověšeno, ani posláno na Sibiř.

    Vždyť KS přes velkou mediální podporu a volbu i některých voličů levice včetně mě, kteří ho považovali za méně nebezpečného než MZ v prezidentském úřadu. volby prohrál.

    Něco jiného je srovnání politické kampaně s funkcí ideologie v totalitárním režimu, ale musí být jasné, že je to jen metafora, protože to nepůsobí přesvědčivě. Vzhledem k miliónům obětí bych byl s lehkomyslným užíváním stalinismu opatrný.
    February 9, 2013 v 19.00
    Vždyť on to přece takhle nemyslel, pane Šimso, a vy to víte, jak vyplývá z vašeho předchozího příspěvku. Autorovi nešlo o srovnávání politických systémů. Měl na mysli pouze podobnost způsobu, jakým byl Schwarzenberg před volbami prezentován lidem - jako by byl někým, kdo nemá vůbec nic společného s touto vládou a s neoliberalismem. Na kampaň ve skutečnosti neskočilo ani celých těch 45%. Někteří voliči by ho totiž volili i bez kampaně - ať už pro jeho domnělé kvality nebo kvůli domnělým záporům druhého kandidáta. To, že většina lidí kampani nenaletěla a že nakonec zvolen nebyl, vůbec není zásluhou naší dnešní demokracie. Svědčí to o tom, že u nás nefunguje liberálně-demokratická propaganda. Jenže kdo za to může?
    February 9, 2013 v 21.36
    šermování se stalinismem není dobré ani z prava ani z leva,
    protože je to neuctivé vůči miliónům zmařených životů.

    Teď se zase pravice včetně Zemana vrhli na Grebeníčka, že je stalinista, protože kritizoval špatnou důvodovou zprávu, i když věcně měl pravdu, jak je patrné ze zde otištěného dokumentu i ze stanovisek otištěných v Britských listech.

    Proto bych doporučoval větší věcnost a kreativitu a ne užívat neadekvátních symbolů.
    Osobně bych ubral na razanci titulku a rovněž slovo "fatální" v posledním odstavci je poněkud hysterické - nicméně velmi zajímavý text.

    Vyjádření Terezie Pokorné je skutečně pozoruhodné.
    February 10, 2013 v 12.14
    Škoda, že nejde statisticky zmapovat,
    kolik levičáků volilo KS v Praze, dalších velkých městech a pak zbytku republiky. Tohle by mě moc zajímalo, aspoň bychom mohli posoudit vliv davu na psychiku jednotlivce. Opomíjím teď mírně terorizující bojůvky s plackou KS v pražských tramvajích, spíš by se ukázalo, jak se levičáci dokázali vypořádat s tlakem okolí, s tím, že "slušný člověk /neburan, demokrat, nekomunista, inteligent/ přece volí knížete", protože tenhle tlak nebyl v malých městech, nebo obcích tak silný.
    A takhle roztřídit podle vzdělání, protože by se ukázalo, jak ovlivnitelní jsou levicoví intelektuálové. I když ta statistika se tu sama tvoří.
    February 11, 2013 v 0.54
    Kampaň KS byla patrná v Praze, v médiích a mezi umělci,
    v severních Čechách jen prostřednictvím médií. Zde bylo jasné, že vyhraje Zeman. Stejně jasně vyhrál i na severní Moravě či na Vysočině. Lidé volili podle peněženky a v oblastech bývalých Sudet hrály jistou roli démoni minulosti. Myslím, že kampaň KS je zde značně přeceňována, ovlivnila asi jen část mládeže, ti ostatní si tvořili názor sami.

    Slyšel jsem o probíhající kampani v 5. třídě základní školy v Brně, kde děvčata oblepila školu plakáty KS, kluci na protest proti tomu se hlásili k ostatním kandidátům, jeden založil Stranu normálních občanů, zůstal v ní však sám. Paní učitelka si vzala kluky stranou a promlouvala jim do duše, i když to tam rozpoutala děvčata, v rámci promlouvání ovšem pravila, že ona bude volit Táňu Fischerovou.
    February 11, 2013 v 3.43
    Možná Michael Hauser svůj text příliš vyhranil, ale ne ke škodě věci

    Za důležitý považuji poslední odstavec jeho textu

    Umíme, či jde to vůbec, odlišit obraz od reality, skrze masku zahlédnout skutečné?

    Jde to, je-li skutečnost tekutá, zamlžená a tedy prý neuchopitelná či nepoznatelná?

    Má marxismus pravdu, že je možné (nejen) liberální masky, závoje, obrazy strhávat a skutečnost (reálné zájmy) poznávat, jakkoliv je to složité a nekonečné?

    Každopádně jsem rád, že je Michael Hauser zpět na DR …

    FJ
    February 11, 2013 v 13.43
    Jsem taky rád...
    Kvalitní návrat a popis toho, co se událo a děje z patřičným odstupem , ale razantně..
    + Další komentáře