Existence různých typů peněz je realitou
Adam VotrubaVliv peněžního systému na reálné hospodářství není dosud v hlavním proudu ekonomie plně doceněn. O tom, jak dalece peníze spoluutvářejí chod ekonomiky, svědčí mj. alternativní měny.
K napsání tohoto článku mě přivedla diskuze, která se nově rozvinula pod starším příspěvkem Táni Fischerové Čím a proč nás krmí. Chci se v něm zastavit u otázky povahy peněz a upozornit na některé aspekty, které nejsou ekonomickým středním proudem příliš reflektovány.
V ekonomii bývají přisuzovány penězům tři základní funkce: prostředek směny, zúčtovací jednotka a uchovatel hodnot. Existuje názor, že první a poslední funkce jsou ve vzájemném rozporu. To znamená, že pokud peníze plní dobře funkci „úložiště bohatství“, neplní již tak dobře funkci prostředku směny a naopak. Pokusím se vzápětí tuto skutečnost ilustrovat poněkud neobvyklým způsobem.
Liberální ekonomie nás učí, že směna je způsob, jak zvýšit užitek na straně všech zúčastněných. Ze směny má prospěch každý. Na toto téma existují dokonce hry, které mají pomoci žákům střední školy pochopit, že díky obchodu se stávají lidé šťastnější.
Když jsem se zabýval tématikou peněz, napadl mě námět na jednu hru, kterou jsem posléze rovněž otestoval v praxi. Jde o hru na směnu, kde každý účastník vyrábí jiný druh potravin (ryby, med, sýr, okurky apod.) a pak s nimi prostřednictvím peněz obchoduje. Při spotřebě se mu započítává užitek z každé „spotřebované“ jednotky potravin, ať už vlastní nebo cizí výroby, ovšem s tím dodatkem, že za první spotřebovanou jednotku má 5 bodů, za další 4, pak 3, a od páté už vždy jen 1 bod. Cílem je nasbírat co nejvíce bodů, čehož lze dosáhnout co nejpestřejším „jídelníčkem“. Ve druhé fázi hry instruujete tajně dva hráče, aby nesbírali body, ale místo toho se snažili získat pro sebe co nejvíce peněz.
Je zřejmé, že usilovat o získání maximálního užitku z nákupu a usilovat o získání maximálního množství peněz, představuje v rámci tohoto systému dvě různé hry. Řečeno herní terminologií: první hra je hrou s nenulovým součtem, zatímco druhá hra je hra s nulovým součtem, neboť získá-li peníze jeden, nemůže je získat nikdo jiný. Ti, co se snaží získat peníze, je vlastně berou z oběhu ostatním hráčům a tím způsobují váznutí směny.
Když jsme hru zkoušeli v praxi, bylo zajímavé sledovat, jak ve druhém kole šly nejprve všechny ceny ve srovnání s předchozí hrou nahoru, což způsobili hráči, kteří usilovali o peníze, přičemž ostatní se trendu s jistým zpožděním podřídili. Když začala váznout směna, byli to zase „peněz chtiví“ hráči, kteří chápali, oč jde, a postupně snižovali ceny, aby odčerpali ještě alespoň menší částky z oběhu. Ostatní na to opět se zpožděním zareagovali.
Zajímavé je, že teze o zásadní odlišnosti mezi směnou pro uspokojení potřeb a úsilím o hromadění peněz se objevuje už u Aristotela. Ten rozlišoval mezi ekonomikou a chrematistikou, přičemž ekonomika je podle něj hospodářské úsilí směřující k zajištění potřeb člověka, zatímco chrematistika, která usiluje o hromadění peněz (Aristoteles sem řadil např. lichvu), je zvrhlým protějškem ekonomiky. Snažil se také objasnit, v čem tkví podstata rozdílu mezi oběma přístupy. Podle Aristotela v každé činnosti lze rozlišit cíle a prostředky, např. v lékařství jsou léky prostředkem k léčení nemoci a nikdo nebude hromadit léků více, než kolik jich potřebuje k léčení, v chrematistice se však cíle a prostředky shodují.
Jsem přesvědčen, že ve značné míře ano.
A jejich zuniverzálnění by mohlo proběhnout vcelku hladce.
Stravenky i v té ne úplně univerzální směnné podobě považuji za velmi užitečné v dnešní době ...
Zajímavé je, že všechny příklady v článku i v diskusi se týkají potravin. Teď se peče cukroví. Na tom je zajímavé to, že se s vánočním cukrovím prakticky neobchoduje. Kdyby se běžně prodávalo v kvalitě běžné v domácnostech, bylo by strašně drahé. Z hlediska standadní ekonomiky je péct vánoční cukroví iracionální.
Homo economicus je chiméra, protože pomíjí to, že ekonomická činnost je vždy výrazem a prostředkem různorodých sociálních vztahů. U cukroví to jsou vztahy v rodinách a mezi blízkými přáteli.
Jindy majetek a konzumace slouží udržování a vylepšování sociálního statusu. Například v 19. století u nás se lidé snažili udržet status rodiny hlavně tím, že dětem odkazovali půdu, domy, kapitál. Ve Spojených státech se teď rodiče snaží sociální status svých dětí zajistit hlavně tím, že jim platí elitní vzdělání. Z hlediska funkce "uchování hodnot" přes generace diplom z Harvardu funguje lépe než peníze v bance.
Komoditní měny, jako zlato či obilí jsou běžně označovány za platidlo. Samozřejmě, že lidé s sebou nenosili zrní či zlaté pruty (pruty zkroucené do spirály byly označovány za prsteny - odtud Prsten Nibelungů - tedy v původním smyslu poklad).
Ale je třeba si uvědomit dobovou realitu! Lidé ve starověku a ani ve středověku nelítali celé dny po obchodech a nenakupovali. Naprostá většina z nich se celý život nevzdálila více než pár kilometrů od místa, kde se narodili. Proto stačila platidla, jaká měli. Jak se situace měnila, mění se i "přenositelnost" financí.
Co by se dělo s našimi (státními) dluhy? Opravdu by věřitelé přistoupili na "kazící se" peníze? Nebo by spíše požadovali úhradu "ve zlatě a drahém kamení"? (zlato, dolárky, nerosty, dřevo...)
Neukázalo by se pak, že liberální ekonomové nejsou takoví naivové a nechápavci, jak je líčíte?
"Liberálové tyto peníze odmítají. Bývají např. odsuzovány jako sociální inženýrství. Hayek označil Gesella za nedovzdělance se sklonem vyvolávat inflaci. Americký liberální ekonom Henry Hazlitt o něm opakovaně hovoří jako o pomatenci. Kolkované peníze Hazlitt odmítá, protože by prý musely být lidem vnuceny jedině silnou vládou proti jejich vůli. Tento argument je opravdu kuriózní, neboť ve 30. letech se na řadě míst lidé dobrovolně rozhodli tyto peníze používat a vlády jim je zakázali. Liberálové to však zřejmě skrze svou svobodomyslnost vidí jinak."
... tak to asi nebudou liberálové ...
Vůbec kapitalismus je čím dál víc v rozporu s liberálním přístupem, který musí nouzově hájit levice.
Kapitalismus zastaral.
Nikoli liberální hodnoty ...
Aby přežilo to, co je kapitalistické, musí být obětováno, to co je liberální.
Nastupuje "socialismus pro privilegované" a vytloukání renty.
"Váš druhý pilíř je nedokonalý !", volá echtovní pravičák , "protože NENÍ povinný."
Aby to bylo správné a dobře připravené, musí to být POVINNĚ ...
"Vezměte liberály (v neamerickém smyslu slova) za slovo," volá Wallerstein, "tady se nejsou schopni obhájit ..."