Zachránce komunistů - antikomunismus
Jaroslav BicanNezreformované komunisty máme především zásluhou bojovného antikomunimsu. Jedině podíl komunistů na moci může přivést jejich podporu na úroveň odpovídající jejich výkonu.
Krajské volby jsou za rohem. Co asi přinesou? V některých médiích se píše o tom, že komunisté si po nich chtějí říct naplno o moc a vliv. Jejich strana posiluje. Celostátně podle zářijového průzkumu agentury CVVM mají komunisté dvacet jedna procent. V některých krajích, například v Ústeckém, mohou podle průzkumů pro pořad Otázky Václava Moravce dokonce vyhrát. Co to znamená? Začíná vítězné komunistické tažení, na jehož konci se dočkáme KSČM i ve vládě? Nastává doba, kdy se KSČM s konečnou platností vymaní z jakékoli izolace, překoná morální odpor, který vůči ní dlouho panoval, a začne se hřát na politickém výsluní?
Možná. Současně to ale také může být začátek jejího konce. Definitivní porážka antikomunismu může spustit i postupné odumírání KSČM. Pro někoho to může znít paradoxně. Ale co když to, co drží KSČM při životě, je právě antikomunismus? Je možné, že všichni ti, kteří volají po zákazu komunistické strany, naopak svou energií vlévají životodárnou mízu do uskupení, které by jinak bylo už dávno beznadějně mrtvé? Co když Jaromír Štětina a mnozí další svým neúnavným úsilím pracují proti svým vlastním záměrům? Není to životní omyl a tragédie?
Po roce 1989 jsme slýchali prognózy o sestupné tendenci komunistů až k postupnému vymření a vymizení z parlamentu. Tu a tam se objevila opačná vzestupná prognóza, směřující až k vítězství komunistů ve volbách. Ani jedna z těchto prognóz se nenaplnila, proto bych osobně jako prognózu volil zlatou střední cestu, tedy že, stejně jako v posledních 23 letech, komunisté budou mít víceméně konstantní podporu a udrží se 3. až 4. parlamentní stranou.
Všechny senátní, krajské, evropské volby ukázaly, že voliči v nich nehodnotí práci konkrétních senátorů, krajských hejtmanů a zastupitelů, ani neuplatňují názor na varianty evropské integrace, ale především hodnotí vládu a vyvažují výsledek sněmovních voleb. To mě vede k názoru na zbytečnost a absurditu těchto voleb. Jistá část voličů uplatňuje absurdní logiku volit vždy nějakou opoziční stranu. Komunistická strana, která je v opozici trvale, z toho může částečně profitovat.
Nemyslím si, že by antikomunismus pravice vůči KSČM byl důraznější v porovnání například s antisocialismem pravice vůči ČSSD. Jedná se o běžné politické soutěžení, vymezování se vůči politickým konkurentům. Každá strana, když se vymezuje proti jiné, to určitě dělá proto, aby sebe polísila a protistranu oslabila. Na druhou stranu, jestliže je strana neschopná, tak takové vymezování může mít i opačný efekt. Existuje ale ještě třetí možnost, že vzájemné vymezování se posiluje obě strany (na úkor eventuálních třetích politických subjektů). Troufám si odhadovat, že tzv. antikomunistmus má za následek poslední možnost. Jsou antikomunističtí voliči, kteří potřebují slyšet antikomunistickou rétoriku, na druhé straně jsou voliči, pro které je atraktivní volit opovrhovanou a izolovanou stranu. Absence antikomunistické rétoriky by tedy oslabila obě strany (ve prospěch třetích subjektů).
Doporučení autora článku vzít komunisty do vlády proto, aby se zdiskreditovali nebo aby jejich výsledek byl úměrný jejich výkonu, je naprosto absurdní, riskantní a nelogické. Totéž by se kdysi dalo říct o Sládkových republikánech, ale nakonec se Sládkovi republikáni i bez podílu na moci zdiskreditovali sami. I v případě komunistů bych raději spoléhal na zdravý rozum voličů a rozumný přístup politiků ke komunistům.
V parlamentech jiných zemí se často vyskytuje nějaká extremistická strana. Úlohu extremistické strany u nás do jisté míry plní KSČM. Proto bych si troufal tvrdit, že v českém parlamentu v budoucnu vždy může mít místo nějaká extremistická strana. Vyštípat za každou cenu komunistickou stranu z parlamentu, ať už jejím zrušením nebo zdiskreditováním ve vládě, může mít za následek pouhou výměnu KSČM za jinou škodlivou extremistickou stranu. To je lépe riziko KSČM v exekutivě ušetřit.
Můj názor je odlišný na zapojení KSČM do legislativního procesu oproti jejímu podílu na exekutivě. Zatímco parlamentní většina (která se může měnit u jednotlivých zákonů nebo návrhů) musí postupovat koordinovaně a vzájemně se kontrolovat, v ministerské nebo jiné funkci může její majitel (přinejmenším krátkodobě) postupovat samostatně, nekontrolovaně, uplatňovat protizákonnosti, zvůli, ba zvěrstva vůči občanům, což u KSČM, vzhledem k její minulosti, minulosti její předchůdkyně KSČ a jejich z velké části totožných členů, může představovat riziko. Jsem zásadně proti KSČM ve vládě, nevadí mi však třeba spolupráce a společné hlasování na zákonech, pokud je komunistická strana pod kontrolou přijatelné strany, tzn. pokud přijatelná strana nevychází vstříc pochybným požadavkům komunistické strany. Totéž platí při hlasování o důvěře vládě.
Stručně řečeno: Klidně se tzv. „opírat“ o hlasy komunistů, klidně s nimi prohlasovat zákony i důvěru vládě, ale nevycházet jim vstříc a nedávat jim funkce.
Tak vidíte, pane Hyldebrante, kam jste to dopracoval - není Vám jasné ani to, co je podle pana Šimsy jasné - jak říká - "každému jen trochu politicky uvažujícímu člověku" ...
Budete muset na sobě trochu zapracovat, abyste napříště před lidmi jako je pan Šimsa úspěšně obstál ...
1) Střídat nesystémové strany a každou zdiskreditovat tím, že se znemožní v exekutivní funkci, kde napáchá škody.
2) Mít dlouhodobě jednu nesystémovou stranu bez podílu na exekutivě a bez napáchání škod.
Domnívám se, že je lépe zvolit druhou variantu a ušetřit škody napáchané pochybnými lidmi v exekutivě. Je to možná zjednodušení, ale v každém případě bych upřednostňoval zdravý rozum neriskovat osudy občanů, nedávat pochybným stranám funkce, ve kterých mohou mařit osudy občanů.
K demokratizaci společnosti by v.2. nepřispěla.....pomyslel jsem si