Ruský soud vyměřil Pussy Riot dva roky vězení, mohou se ještě odvolat

Petr Jedlička

Naděžda Tolokonnikovová, Marija Aljochinová a Jekatěrina Samucevičová byly uznány vinnými v plném rozsahu. Tezi, že jejich vystoupení v Chrámu Krista Spasitele mělo politickou povahu, soud odmítl.

Tři členky skupiny Pussy Riot se svojí punkovou modlitbou v moskevském Chrámu Krista Spasitele dopustily „flagrantního narušení veřejného pořádku“, tedy „výtržnictví“, jež bylo „jasně motivováno náboženskou záští“. Za to by měly Naděžda Tolokonnikovová, Marija Aljochinová a Jekatěrina Samucevičová strávit dva roky ve vězení. V pátek 17. srpna se tak usnesl Chamovničeský soud v Moskvě.

Podle soudkyně Mariny Syrovové byla vina prokázána „nade vší pochybnost“ a usvědčené nemohou být „napraveny jinak, než skutečným (nepodmíněným) trestem“. Komentátoři západních médií, zástupci ruské nepralamentní opozice i představitelé lidskoprávních organizací mluví o politickém procesu.

„Je to Putinova osobní odplata. Jdou do vězení z jeho vůle,“ řekl agenturám ruský opoziční tribun Alexej Navalnij.

„Rusko mělo už dříve dost děsivou pověst. To, co se tu dnes stalo, jej ale posouvá na úroveň Čína nebo Severní Koreje,“ uvedl Pjotr Verzilov, manžel Tolokonnikovové a umělecký inspirátor skupiny.

Obžaloba původně navrhovala tříletý trest, soud však stanovil o rok nižší sazbu. Podle soudkyně přihlédl k tomu, že dívky nebyly dosud trestány a že se dvě z nich „příkladně starají“ o nezletilé potomky.

Členky Pussy Riot si mají trest odpykat v trestanecké kolonii, což je termín, který je v Rusku užíván pro věznice mimo města. Do dvouleté sazby se jim počítají i čtyři měsíce, které již strávily ve vazební věznici.

Proti rozsudku se je možné ještě odvolat. Právníci dívek však zatím neuvedli, zda tak učiní.

×
Diskuse
August 17, 2012 v 21.32
Soud zvážil "újmu způsobenou svědkům"? Proboha, jaká újma mohla být komu tím vystoupením způsobena, aby bylo třeba kvůli tomu zavřít matky malých dětí?
August 18, 2012 v 7.57
Je to podle mých předpokladů. Domnívám se, že dostanou nějaké omilostnění přímo od Putina, čímž si on nažene bodíky a bude to. Škoda, že u nich není není možnost alternativního trestu. Poslal bych je do hudebky, protože jejich "hudebnost" je snad sama o sobě trestná.
August 18, 2012 v 10.08
Paní Hájková, aby se vám lépe hodnotilo vystupování našimi médii opěvovaných PR není špatné počíst si o tom všem něco v BL, třeba http://www.blisty.cz/art/64515.html , nebo http://www.blisty.cz/art/64517.html a http://www.blisty.cz/art/64519.html. Myslím, že PR jsou spíše naivní, ne moc chytré puberťačky, než politické aktivistky a jejich podpora z venčí jen utvrzuje Rusy v tom, že Západ to s nimi nemyslí dobře. Protirežimní účelovost takovéto podpory je až příliš zjevná, nebot ve své zemi by ti samí politici takový projev odporu potírali přinejmenším stejně jako Putin.
August 18, 2012 v 10.11
Asi máte pravdu, pane Ševčíku, Putin to možná udělá, aby ukázal svou blahosklonnost. A děvčata na tom získají taky (proto ten smích) - budou totiž slavná!
August 18, 2012 v 10.19
Ono to ale celé vůbec není nikterak jednoduché. Problém mezi Západem a Východem není v současné době už to hlavní. Ta politická čára dnes nemá jasné hranice. Je dost složité se v tom vyznat.
August 18, 2012 v 11.49
Samozřejmě, že to není tak jednoduché, Já osobně si to zjednodušuji tím, že Západ vnímám jako západní kapitál, který lákají východní trhy. A pak se všechno hodí, pak se hrají zprofanované hry na demokracii, ze kterých čouhá, jako sláma z bot, ona účelovost. Knížata pak vedou místo Svobody lid na barikády a finančníci západního světa se zalykají "spravedlivým rozhořčením nad ruskou totalitou". Já těm potrefeným puberťačkám nepřeji žádné vězení, ale zvedá se mi kufr, když vidím, jakou hru tu s námi zase někdo hraje a jak snadno se necháme do jeho her zatáhnout. On i protest může být odlišný. Proč bych měl stát v jedné řadě se Švanceberkem?
August 18, 2012 v 12.22
Ale zase neexistuje důvod, proč být proti němu nějak zásadně ve všech případech.
August 18, 2012 v 12.47
Myslíte proti Švanceberkovi? Já proti němu zásadně ve všech případech přece nejsem. Ale stát v jedné řadě se zjevnými pokrytci nechci. Teď jsem četl v Právu, že v Plzni podepsal petici primátor za ODS. Člen strany, která u nás přímo porušuje demokratické principy, která přes své UI dává najevo, jak jí vadí Romové, homosexuálové a kdoví kdo ještě, strany, která by podobnou formu protestu proti ní rozhodně netolerovala. Vadí mi, že o konání PR musím shánět informace odjinud, že tu žádná známá média nenapíší jak to CELÉ bylo, aby si každý mohl udělat obrázek. Manipulace veřejnosti pomocí neúplných, případně zkreslených informací. Pojďme tady protestovat, chceme poznávat pravdu, tak chtějme všechny informace, ne jen ty, které se hodí manipulátorům.
August 18, 2012 v 13.01
Jaké informace vám zde chybějí, pane Ševčíku? Co je podle vás zapotřebí doplnit?
August 18, 2012 v 13.03
A jakým lepším způsobem vytrhnout v Rusku lidi ze setrvačnosti? Holky jistě věděli, co se bude dít. A šli do toho podle mě s daleko lepší motivací, než uvědomělá většina, která dělá ty každodenní šedivé kompromisy a Putina vždycky podrží, protože je to tak pro ně jednodušší.
August 18, 2012 v 13.04
Je zbytečné tady řešit, kdo s kým manipuluje a s kým stát proti komu. Možná, že do děvčat nevidíme, čili neznáme přesně jejich motivy, ale můžeme s klidem odsoudit nesmyslnost trestu za svobodný projev! To není nic proti ničemu.
August 18, 2012 v 13.38
Můžeme si pro sebe myslet, že dodržování lidských práv bývá často zástěrkou pro ledacos. Ale přesto musíme naprosto zásadně trvat na jejich dodržování. V opačném případě se nám to vymstí.
August 18, 2012 v 14.52
Zcela s vámi paní Hájková souhlasím, musíme zásadně dbát na dodržování lidských práv. Pokud to však nedělá někdo za zásady, ale účelově, nestavme se s ním do jedné řady. A dělejme to skutečně ze zásady, tudíž protestujme všude tam, kde se dozvíme o potlačování lidských práv, neboť pokud to neuděláme, nejsme zásadoví.
Pane Jedličko, nepsal jsem o tom, že by mi ZDE chyběly informace, psal jsem o médiích známých takříkajíc veřejnosti, což dle mého názoru DR bohužel není. Já články z DR rozesílám známým a příbuzným, jsem rád, že takovýto projekt existuje. I v samotných diskusích k článkům jsem měl často možnost dozvědět se nové skutečnosti, které změnily můj názor na věc. Z mnohých diskutujících mohu jmenovat pana Profanta, který mi velmi pomohl osvětlit romskou problematiku, dále to byla diskuse k problematice církevních restitucí a další. Já si pamatuji, jak v počátku devadesátých let jsem získal nesmírnou úctu k demokracii, neboť ve sdělovacích prostředcích velmi často zaznívalo, že demokracie je diskuse, kde bude moci každá strana sporu říci svůj názor a lidé se na základě všech těchto jím sdělených názorů rozhodnou, co je dle nich správné. Po krátkém časovém období jsem pak zjistil, že řeči se diametrálné rozcházejí se skutky a stejně jako za komunistů jsme krmeni názory jen jednoho proudu. Bohužel s tím, že Svobodná a Hlas už nám netvoří protiváhu. DR, BL či Nový Prostor, to je zoufale málo v boji proti ohromné síle sdělovacích prostředků neoliberalů.
+ Další komentáře