Změnit svět
Jan MájíčekProblém sociální demokracie nespočívá v tom, že byl zatčen jeden jejích z představitelů. Je to systémová záležitost. O důvod víc přemýšlet nad vznikem nového politického subjektu.
Sociální demokracie má problém. Jednoho z jejích nejvýřečnějších poslanců zatkla policie s podezřením na korupci. Rathovi se musí přičíst k dobru, že rezignoval na své funkce. Na druhou stranu vyjádření ve stanovisku hejtmana, že se domníval, že jde jen o krabici s vínem, lze věřit jen stěží.
Otázkou je, jak je možné, že se vrcholný představitel sociální demokracie dostane do situace, kdy je u něj osobně nalezeno sedm milionů korun a podle informací z médií dalších třicet milionů doma. Není to samo o sobě důvod pro diskvalifikaci levicového politika? Je a pádný.
Samozřejmě nový subjekt na levé straně politického spektra je legitimní představa, čím dál vtíravější, vždyť na pravé straně vznikají jak na běžicím pásu, a slaví (občas) i úspěchy ve sněmovně.
..nyní je to jasné: není mezi nimi pražádného rozdílu.
EU by měla velmi rychle uvolnit mimořádné prostředky na dobudování velmi potřebné infrastruktury světlosti DN 800 a více, zvláště kdyby náhodou někdy došlo na jediné slovo z těchto: http://zpravy.idnes.cz/dokument-vyjadreni-davida-ratha-dac-/domaci.aspx?c=A120517_204152_domaci_hv
(jenže to by byla idealistická představa o chůzi spravedlivých pejsků)
sémantická hříčka o východních Němcích z podzimka 1989 spočívá v tom, jak dlouho nápisy na plakátech nesly v reálu sémantický obsah
"My jsme lid"
a jestli se z nich postupně nestalo
"My jsme jeden národ (s těma ze západoněmecké "bonnské" Spolkové republiky)".
Ono to s těmi významy slov "ein" "das"a "Volk" bývá nejrůznější ...
"Wir sind ein Volk" (východní Němec).
"Wir auch" (odpovídá západní).
Mimochodem, tehdy tak často znějící slova "Deutschland, einig Vaterland" pocházejí z textu hymny od Johannese Bechera, kterou zhudebnil Vídeňák Hanns Eisler.
Pro příště: Vedle slovesa změnit zná čeština i měnit.
Že pan Novotný nevidí žádnou „uvěřitelnou alternativu“ světa dokazuje s vysokou pravděpodobností spíše fakt, že při konstruování své představy mu nezbývá čas na hlubší studium představ radikálnějších, čti jdoucích blíže ke kořenům problémů. Jenže ony představy existují a díky za ně. Bez nich by už skutečně pravice mohla spoléhat na konec dějin.
Program
Sobota 2. 6. 2012
10.00–11.15 Charakter minulého režimu: Státní kapitalismus ve Východním bloku – Vítězslav Lamač (SocSol)
11.45–13.00 Marxistické vysvětlení krize – Mark Thomas (SWP – Británie)
14.00–15.45 Škrty, neoliberalismus a odpor napříč Evropou (panel) – Tereza Stöckelová (ProAlt), Jan Májíček (SocSol/ProAlt), Mark Thomas (SWP – Británie), Andy Zebrowski (Pracownicza Demokracja – Polsko)
16.00–17.15 Palestina – Jana Ridvanová (SocSol)
17.45–19.00 Filosofie Slavoje Žižka – Michael Hauser (SOK)
19.15–21.00 Závod ke dnu (film, vstup volný) – v diskusi vystoupí Ilona Švihlíková (SocSol/Alternativa zdola), Vít Janeček
Neděle 3. 6. 2012
10.00–11.15 Za čím stojí marxist levý? – politické aspekty díla Egona Bondyho – Martin Šaffek (SocSol)
11.45–13.00 Dělníci proti „dělnickému státu“ – hnutí Solidarność – Andy Zebrowski (Pracownicza Demokracja – Polsko)
14.00–15.15 Univerzita a neoliberalismus (panel) – Stanislav Štech, Lukáš Matoška (Iniciativa za svobodné vysoké školy/SocSol)
15.45–17.00 Co je socialismus zdola? – Jan Májíček (SocSol/ProAlt)
17.45–19.00 In memoriam Vladislav Vančura – Jiří Brabec
Nejlepší by bylo, aby nová strana vyrostla na levicových platformách neoliberálních a zkorumpovaných "komunistů" a "socialistů", kteří by opustily své zasmrádlé partaje.