Církev v tradici císaře Josefa II

Ondřej Vaculík

Společnost sice na jedné straně chce, aby církev a stát byly odloučeny, ale na druhé straně počítá s tím, že církev bude určité funkce veřejné správy plnit.

Církvi (myšlena ponejvíce ta římskokatolická) se nyní v souvislosti s restitucemi majetku vyčítá, že se chová, jako by měla veřejnoprávní statut a nárok na soukromoprávní vlastnictví majetku, který nikdy nevlastnila; jenž od dob Josefa II. nanejvýš toliko spravovala.

Mohla ho však spravovat k obrazu a užitku svému — vždyť možná ani nevěděla, že jí nepatří. Jinak řečeno starala se o ten majetek, jako by jí patřil. Nevíme, kolik si na tom cizím majetku nahrabala, víme jen, že s ním hospodařila lépe, než později činil stát, když ji od toho odehnal. Nyní se obáváme, co se stane například s blokovanými pozemky, na něž si kromě církve činí nárok i obce. Zdá se nám, že církev nebude na tomto majetku hospodařit, nebude zakládat rybníkářská a lesnická učiliště, ale bohapustě ho prodá.

Co by s ním ale udělala obec? Ta by založila učiliště a hospodařila na něm? Také by ho prodala a výnosy utratila nejspíš na zimní posyp ulic a chodníků solí, na svit veřejného osvětlení. (Vím, o čem mluvím.) Tak by výnosy zmizely klidně i v jediném ročním rozpočtu.

Ovšem kdyby něco takového udělala církev, je to hodno odsouzení; rozhodne-li o tom zastupitelstvo, je to v pořádku. Že společnost po církvi žádá vyšší úmysly než po sobě, je pro církev dobrou zprávou, přestože lidé si o ní vskutku nedělají iluzí.

Společnost sice na jedné straně chce, aby církev a stát byly odloučeny, ale na druhé straně počítá s tím, že církev bude určité funkce veřejné správy plnit. Především je to starost o kostely jako potěšlivý a oku lahodící odkaz z dob, kdy církev a stát byly jedno tělo.

×
Diskuse
SH
February 15, 2012 v 20.48
KDOPAK VLASTNĚ STOJÍ O TRADIČNÍ CÍRKEV?
Ptal se někdo občanské veřejnosti, zda stojí o to, aby církev katolická pokračovala v tradici císaře pána?! Jestliže existují lidé, kteří si to přejí, pak mám asi pravdu, když vývoj pod taktovkou neoliberalismu považuji za protihumanistickou kontrarevoluci, snažící se minimálně zpochybňovat všechno, čeho civilizace dosáhla od osvícenství. V mých očích jde dokonce o zavrženíhodnou snahu restaurovat středověk. Je pro mne záhadou, proč veřejní činitelé, horující pro co nejmenší stát, tak usilovně bojují za co nejpevnější náboženské instituce, konkrétně církve. Víra je tou nejintimnější soukromou věcí každého člověka. Ještě jsem ochoten připustit, že ho někteří chtějí sdílet se stejně cítícími, jako každou jinou aktivitu, ale vůbec nevidím důvod pro existenci církví. Jde totiž o nejparadoxnější civilizační jev, když se z vysoce intimní záležitosti udělá instituce s veřejnou působností, ba dokonce s mocenskými snahami. Když už se chtějí náboženské obce veřejně angažovat, pak ať si to všechno samy platí, jako třeba náboženské komunity v USA, či naprostá většina nekatolických církví u nás.