Generační zlom a vize mírové demokracie v Evropě
Jakub PatočkaJeště jeden pokus ukázat, v čem dnes můžeme na Václava Havla společně navazovat.
Myslím, že zármutek nad skonem Václava Havla prohlubuje pro mnohé z nás okolnost, že zakončuje divný rok, během nějž nás opustila celá řada příslušníků vynikající generace: Věra Jirousová, Ivan Jirous, Arnošt Lustig, Jiří Gruša, Zdeněk Vašíček, Jiří Dienstbier...
Přestože z Havlovy generace s námi stále zůstává a veřejně působí několik dalších skvělých osobností, nejvýrazněji dva muži ještě starší než Václav Havel, Ludvík Vaculík a Jaroslav Šabata, je jasné, že hlas jejich generace slábne a pomalu zaniká. To na člověka — alespoň tedy na mě — skutečně těžce doléhá, poněvadž se jedná o poslední velkou českou generaci 20. století; a rozhlížíme-li se kolem sebe, vůbec není jasné, kdo by ji měl nahradit.
Je to poslední generace předválečná: lidí, kteří ještě mají přímou, byť dětskou zkušenost s válkou, s převratnými lety po ní a která se poprvé ve veřejném prostoru výrazně přihlásila o slovo v šedesátých letech. Její nejlepší představitelé se nezlomili s ruskou okupací, ale naopak vše další ve svém životě postavili na tom, že z jednou poznané svobody učinili osobnostní nutnost orientující jejich další životní dráhu. Proto tak fascinují, ačkoli v dílčích otázkách se s nimi člověk může rozcházet.
Jedná se také o poslední generaci, která vědomě a silně těží z kontinuity či z jakéhosi spontánního tahu moderních českých dějin. Ačkoli se její příslušníci narodili ještě za Masarykova života, pod jeho přímým vlivem už samozřejmě nebyli. Nicméně jejich působení ještě přirozeně a bezprostředně vyrůstá z emancipační energie kulturního a politického kvasu první republiky, energie, která se naposledy jako vlivný faktor promítá do působení občanských iniciativ v údobí Husákovy normalizace.
Snad proto lidé o dvě generace mladší, kteří politicky stihli dospívat už na sklonku Husákovy éry a své první přirozené vzory měli v tehdejších občanských iniciativách, jsou tak hluboce Havlovým odchodem zasaženi. Když se s jeho jménem ve svých životech setkali poprvé, byl klíčovým uzlem přediva neformálních občanských iniciativ v čele s Chartou, které představovaly jejich naděje, že „jiný lepší svět je možný“, a používal přitom metody práce, ze kterých se bylo možné učit a pokoušet se na ně navázat.
Vojensko-průmyslový komplex, vnesený do politického diskursu C.W.Millsem, nebyl a ani dneska není abstraktním pojmem. V současnosti je naopak posílen. Současnou sociologií a politickou filosofií kritizované korporace jsou totiž jeho organickým pokračováním. Finančně-průmyslově-vojenský komplex je nyní jediným reálným vládcem globálního světa. Pokud této supertřídě bude vynášet větší zisky válčení, lidstvo mu neunikne. Navíc totiž válkami se zajistí i redukce „nadbytečných“ uživatelů neobnovitelných zdrojů. Lidstvo se svou predátorskou podstatou má v sobě zakódováno žít v neustálých bojích a válkách a ne v míru, který je jenom obdobím soustřeďování sil na další válku. Bohužel. Nejvyšší představitelný humanismus nejsou proto ani lidská práva, už vůbec ne demokracie, ba ani ten sociální stát, ale všeobecný mír. Pokud si ho lidstvo nezajistí, nemusí se dokonce ani snažit, chránit své životní prostředí.