Deset otázek nejen pro ČSSD
Jiří DolejšDeseti otázkami, které položilo čtrnáct intelektuálů kandidátům na předsedu, se nechal inspirovat i Jiří Dolejš, neboť by si je neměli klást jen oslovení kandidáti a členové ČSSD, nýbrž i široká veřejnost.
Kandidáti na předsedu ČSSD dostali v otevřeném dopise položeno deset otázek. Jejich autoři očekávají, že odpovědi naznačí, jakým směrem by se v budoucnu mohla ubírat ČSSD. Problémy, kterých se otázky týkají, ale mají širší platnost. A odpovědět by si na ně měli nejen kandidáti na nejvyšší funkci ČSSD a zajímat by se o to měli nejen delegáti nadcházejícího sjezdu této strany. Vypořádat by se s nimi mohli i lidé nacházející se mimo tuto půdu. Já to tedy aspoň zkusil. A zde jsou mé postřehy.
1. Problém defenzivy levice se nevztahuje jen na dobu ekonomické krize a na ČSSD. Kořeny této defenzivy jsou podle mne již v neúplnosti strategické odpovědi celé levice na konec bipolárního světa v minulém století. Jestliže mluvíme o krizi washingtonského konsenzu z roku 1989, který se opíral o neoliberální řešení, tak jeho alternativy zdaleka nejsou v propracované a mezinárodně realizovatelné podobě, jak by bylo zapotřebí. A tak vlastně nyní vzniká jakýsi nový, postwashingtonský konsenzus, který je jen taktickou adaptační reakcí, nikoliv transformací poněkud povrchně kritizované podstaty. Chybí pevný základ nejen v strategickém myšlení, ale i v politické, ale i ekonomické realitě. Nestačí umět hněvat se na systém, je třeba nabízet lepší řešení.
To, že v době světové ekonomické krize i v ČR posílila pravice, a nikoliv levice, není jen nějaký paradox, ale logicky to vychází z této skutečnosti. Pravice je při obhajobě svých ekonomických zájmů operativnější, snáz nachází dohodu, levice musí nejen domyslet obsah své nové strategické iniciativy, ale internalizovat ji ve své stále více fragmentované sociální bázi, jejíž nová podoba se teprve ve svých segmentech konstituuje (v marxistické terminologii „an sich“). Do té doby bude spíše v obranné pozici. Dominující převaha ideologických aparátů neoliberalismu a neúčinná artikulace zájmů neprivilegovaných jsou podle mne také jen jevovým projevem této podstaty.
2. Heslo modernizace z osmdesátých let minulého století rozhodně nebylo a není chybou. Prostě tehdy začal selhávat jak tradiční sociálně demokratický reformismus na Západě, tak se znovu a tentokrát definitivně vynořily na povrch limity autoritářského režimu budovaného komunistickými státostranami na Východě. A modernita (nikoliv módnost) je správnou odpovědí na toto selhání. Kritika gorbačovského modernizačního pokusu zleva nic nemění na tom, že tato modernizace byla nutná a tehdejší levice nebyla zrovna dvakrát připravená.
Samozřejmě nelze být konformní se směrem, kterým se svět vydal. I když kapitalismus svůj modernizační potenciál úplně nevyčerpal, je aktuální mluvit o tom, že není vrcholem dějin. Minulý režim jako součást oficiální ideologie měl koncept všeobecné krize kapitalismu. Kapitalismus pak ve studené válce vyhrál, získává nyní dokonce globální rozměr. Ale není to jednosměrka a i dnes je v různé podobě nastolována jiná orientace. Měnit starý svět, oživit víru ve schopnost lidstva tvořit jinou budoucnost získává znovu na naléhavosti.
Nestačí mluvit o návratu k autentickým, tradičním hodnotám, je třeba mít jasno, jak reagovat na prudce a hluboce se měnící svět (internacionalizace života, informační revoluce, otázky udržitelného života). Mluvit o reformismu a konformismu je možná tak trochu slovní hříčka. Ale požadavek podstatných reforem stejně jako formulace zcela radikálních systémových alternativ jsou více než namístě. Lidé musí cítit skutečnou a reálnou alternativu.
Kritika unipolárních tendencí, liberální globalizace či spojování volného trhu s konzervativní ochranou vlastnických práv reprodukující konflikt mezi kapitálem a prací — ta musí provázet hledání těchto alternativ a různých třetích, čtvrtých či prostě jiných cest. Frustrace, že nevyšla ani druhá, ani třetí cesta by neměla bránit hledání nového spojení evoluce a revoluce. Slovo socialismus je v ČR zatíženo negativními konotacemi, ale to nic nemění na tom, že modernizovaný socialistický myšlenkový proud patří do budoucna k nosným směrům.
Nestačí přitom jen eklekticky pospojovat tříšť názorů, je třeba jim dát systémovou logiku. To se týká i obrany sociálního státu. Jeho hodnota je nesporná, ale fakt, že jeho udržitelnost naráží jak na byrokratismus jeho správy, tak na pasivitu jeho klientů, ale i podmíněnost hospodářskou strategií na nadnárodní úrovni je fakt. Kroky k zefektivnění sociálního státu (vícezdrojové financování, sociální mix spojující veřejný sektor se sektorem občanským a neziskovým) jsou logickým vykročením tímto směrem. Sektor rozvoje člověka nemůže být založen pouze na redistributivním pojetí spravedlnosti, ale musí vycházet z logiky investování do odvětví rozvoje člověka.
3. Světová a evropská řešení jsou stále ve vleku neoliberálních řešení, i když je třeba dodat, že zdaleka ne v čisté podobě (např. ve světovém obchodu neznáme jen liberalizaci, ale i protekcionismus, finanční trhy nejsou zcela volné, ale regulace je nekvalitní a asymetrická). Jedno je jisté — skutečně strategická řešení je nutné hledat na mezinárodní úrovni a speciálně v Evropě má internacionalismus stále výraznější prvky transnacionální. To neznamená, že by české politické subjekty neměly fungovat jako samostatná národní síla, ale musí umět rozpoznat národní zájmy v internacionálním kontextu a nenechat hodnoty vlastenectví zdevalvovat anachronicky národoveckým, nebo dokonce šovinisticky xenofobním subjektům.
Evropský rozměr politiky pak znamená nejen myslet evropsky, ale také kriticky. Dnešní EU je průměrnému občanovi vzdálená, a tudíž další integrace již nemůže být jen shora vnucovaným projektem evropských elit. Učinit Evropu přitažlivou pro její demokratický, sociální, ale i ekologický rozměr je dlouhá cesta. Heslo Evropa socializující znamená kvalitativní přeměnu evropské integrace. Nestačí ovšem jenom přenést tradiční, značně paternalitní sociální stát, jak ho známe z dvacátého století, na evropskou úroveň. Je třeba hledat jeho vyšší kvalitu.
Evropská komise pod vedením José Manuela Barrosa schválila dne 11. ledna 2011 dokument Annual Growth Survey, kterým po členských státech Evropské unie požaduje:
posílení nepřímého zdanění a oslabení progresivní struktury daní
motivovci zaměstnance pro delší pracovní dobu;
zvýšení věku odchodu do důchodu a další privatizaci důchodového systémů;
oslabení ochrany zaměstnanců
snížení přímých dávek v nezaměstnanosti;
další privatizaci veřejného sektoru
Předseda PES Poul Nyrup Rasmussen uvedl, že “dokument jasně ukazuje, že pan Barroso se z roku 2010 nepoučil, tím méně uznal selhání neoliberálního model, který způsobil tuto ekonomickou krizi. Místo toho šíří klamné a nepodložené přesvědčení, že cesta k hospodářskému oživení vede přes tvrdé restrikce těch, kteří aktuálně trpí nejvíce dopady recese ".
pes.org
Jistě, v ČR se může oprávněně zrodit i tato slovní ekvilibristika a on opravdu není velký rozdíl mezi Sicílií a Tuniskem, Toskánskem a Prahou. Přesto srovnávat index korupce třeba v Bergenu s Káhirou či Šanghají, to chce opravdu velkou fantazii. Nevyčítám, konstatuji.
Přeji hezký den
Kritika EU z leva je myslím oprávněná, ale neměla by být pouze negací (tj. nutnost práce na alternativách a nebořit co má hodnotu). Na půdě EU pravcujeme -viz frakce GUE/NGL a dříve 6 (2004), nyní 4 (2009) naši europoslanci Oddobně se považuji za úvážlivého federalistu s důrazem na demokratický a sociální rozměr integrace a promyšlenou subsidiaritu.
Vzpomínaný index CPI se pak zaměřuje na vnímání existence korupce, takže není až tak vypovídající pokud jde o realitu.
Ale faktem je že odhady šedé ekonomiky jsou na jihovýchodě vyšší než na severozápadě. A měl jsem v zájmu objektivity také na mysli i to, že v autoritářském systému je zneužívání moci pololegální až legální, takže jde o jiný úhel pohledu. Nic víc.
U tohoto tématu je někdy příliš patosu a méně reálných řešení, jejichž efektivnost není navíc analyzována.
Poválečný boom a vznik státu blahobytu vyzdvihl tuto sociální skupinu
která je silně motivovana minout sve financni prostredky aby si zajistili svůj status. A z toho pohledu se dosud stavěli proti establishmentu hlavně zástupci "lower class" někdy se přidali i marginálové z "underclass". Až narušení welfare state vedlo k vzniku "midle class radikalism", která oslabením svých statusových charakterstiky se cítí v rámci určité krize identity více jako obyčejná "working class". Specifickou otázkou je pak měření relativní a absolutní chudoboby.
Co je ale podstatné, že jde o nehomogenní kategorii a tudíž dělat politické závěry z z radikalizace středních vrstev může být zavádějící. Nejde o to, že pomoc potřebuje ta nějnižší vrstva - vrstvy ve vyšší pozici mají důležitou funkci nejjen jako voličský segment, ale také mediační funkci v občanské společnosti a jsou také důležité v procesu tvorby elit.
P.S. přiřazení na pravolevé škále není tak jednoznačné, např. nižšší vrstvy často tíhnou také ke krajní pravici
P.S.S. některé OSVČ jsou na tom hůře než proletáři, přesto se sami zařazují k vyšším vrstvám a málo kdy k levici
k "Evropě" se ale musí přihlásit strany, ne jen jednotlivci. Sociálním demokratům vždycky říkám, kdy už nad Lidovým domem bude vlát také vlajka Strany evropských socialistů; brzy tu začne být aktuální otázka, jak se v kampani ČSSD objeví "společný kandidát PES" na předsedu příští EK. Podobně se lze zeptat i KSČM - kdy v Politických vězních bude vlát prapor GUE/NGL? A jak vedení KSČM povede členy a příznivce strany, aby se identifikovali také s Evropskou sjednocenou levicí...
S tím je pak spojená modernizace/evropeizace KSČM. Míra nacionalismu obsažená v projevech Miroslava Grebeníčka je pro mě až nesnesitelná (při jednání o nědůvěře vládě i v pátek u zákona o třetím odboji). Kde je internacionalismus komunistického hnutí? A kde je jeho emancipační rozměr?
Co mě ovšem velmi těší, je Vaše (J. D.) zmínka o helsinském procesu a demilitarizaci. Připojil bych ještě aktivnější účast na činnosti Rady Evropy. Ale protestovala KSČM nějak proti pasivitě ČR během posledního summitu OBSE v Astaně? Uspořádala někdy demonstraci za solidární Evropu?
Za text ovšem díky.
pouze jedna věcná, že tvé přání, vize je už skutečností. http://campaignforapesprimary.blogspot.com/2010/12/pes-resolution-adopted-at-warsaw.html
Ostudou je, že v té skupině, kde se o to vedl zápas http://www.facebook.com/group.php?gid=139773746044558
, jsou za ČR jedině dva lidé, kteří jsou v zahraničí. Tedy vlajka je to nejmenší. Tvé přání vybojoval specielně Desmond O'Toole a já mu za to děkuji velmi.
2) v budově v ul. Poltických vězňů vlaje i vlajka GUE/NGL - ostaně členové frakce promlouvají přímo do řízení strany (J:Maštálka místopředseda a M.Ranmsdorf člen VV ÚV KSČM). Přiznávám, že problém je s European Left Party, kde je KSČM stále jen v roli člena-pozorovatele, což nepovažuji za konečné řešení.
3) vím, že některé organizace měly k pořádání prosincového summitu OBSE v Kazachstánu výhrady, ale k diplomacii tohoto rozhodnutí se neumím vyjádřit. Vím jen že i generální tajemník OBSE podpořil návrh na svolání summitu organizace do Astany v loňském roce. OBSE jako pokrčovatel helsinského procesu potřebuje modernizaci, ale to asi nebude jednoduché. Výhrady k režimu Nazarbajeva by to hlavní neměly blokovat
Materiál shromážděný panem Štětinou k zákazu KSČM je z právního hlediska irelevantní a spíš slouží k odvádění pozornosti. Kvalitní kritickou reflexi k vlastní minulosti si pochopitelně musíme vyřešit především my sami.
Pokud něco vyznělo jako nekritická obhajoba minulosti, není to rozhodně pozice KSČM. Pro tu jako pro celek je distance od těchto deformací a tím i doslova zostuzení pojmu socialismus klíčovým prvkem její identity a bez by nebyla sama sebou, ale klesla by mezi subjekty na politickém okraji.
osobně mně mrzí že např. v kolegovi jandákovi to vyvolalo takovou rakci, když vím a oceńuji, že po posledních senátních volbách dokázali senátoři za ČSSD odhlasovat stažení tohoto návrhu.
Speciální tým bude sbírat ostudu před celou Evropou, že po 20 letech od totality není česká společnost stále liberálně otevřená, tolerantní, ale je despotická a mafiánská. A to se řadím ke kritikům klausiánství v KSČM. Demokracie je zde jednou pro všechny, kteří nepřekračují ústavní rámec, nebo není pro nikoho.
Je tam na toto téma velmi dlouhá diskuse.
Jestli KSČM odporuje ústavnímu pořádku, a Nejvyšší správní soud to bude muset jasně obhájit a dokázat, což bude úsměvné, přesto, s případným rozpuštěním KSČM bude rozpuštěná PS PČR, budou nové parlamentní volby, kde bude kandidovat teba KSČMS a bude brát 20% a sociální demokraté třeba 40%. Popravdě, jestli jde někom o „radikálnost“ či „komunismus jako ideologii“, je to slabý čajíček oproti norské Sosialistisk Venstreparti, která již druhé volební období sedí ve vládě v zemi s nejvyšší kvalitou života.
Zakazovat si Norsko z ČR ale nenecháme. Tohle bude mít případnou celoevropskou dohru.
Já mluvil o riziku negativního mediálního obrazu, protože by media, která jsou z velké části cíleně proti KSČM této příležitosti pouhé možnosti zákazu využili k šíření dojmu jak komunisté již směřují ke svému konci. To, že radikalismus není extremismus a že máme demokratický program by se obtížněji dostávalo do povědomí.
Bez vlny solidarity nekomunistů a výrazných opinion makerů by taková atmosféra měla samozřejmě škodlivý účinek. Samozřejmě, že v jinýcn zemích jsou také razantní poltické subjekty, ale srovnávat postavení Venstreparti s KSČM neobstojí protože v Norsku nejsou recyklovány antikomunistické stereotypy mající svůj kořen v konci minulého režimu.
Mám-li to ale chápat tak, že věříte v existenci lidí, kteří by toto chápali jako útok na demokracii a aktivně by se tomu postavili, tak samozřejmě díky za tento dobrý vzkaz. Já jsme v podstatě optimista, jen jsme upozornil na rizika.
Je obrovský, nesouměřitelný rozdíl mezi nacismem, fašismem a komunismem. Je to tak velký rozdíl, jako když holá lebka s vytetovaným hákovým křížem někomu bodne nůž do zad pouze pro jeho barvu pleti či jinou odlišnost, nebo když se někdo staví za fundamentální práva zaměstnanců a brojí historicky proti vykořisťování. Jestli ale za komunismus zaměňujete asijský autoritativní stalinismus či jiné jeho další odnože, je to česká optika, která nemá v Evropě živnou půdu.
Je bezpředmětné hovořit o "komunismu" v bývalém Československu. Nešlo ani o levicový režim, jelikož byl nesvobodný, totalitní, nešlo ani o režim jdoucí na ruku nějaké skupině obyvatel, nějakému segmentu, když srovnáte sociální situaci a sociální práva třeba s dobovou Skandinávii, když povážíte, že struktura dobových nomenklaturních kádrů okamžitě obsadila pozice „šlechty“ ve společnosti. Co to tedy bylo za „komunismus“?
Byl to spíše normalizační vekslácký pseudokapitalismus. Komunismus jako idea, utopie nikde nikdy nebyl. Proto si vážím omluvy současných českých komunistů za Horákovou a další vraždy, tedy stalinismus řízený z Moskvy a trvám na tom, že současná KSČM není stranou stalinistického směřování, není pokračovatelkou KSČ, i když se tam najdou také pěkní lůzovití autoritativní „demokraté“, stejně jako v jiných stranách plných bývalých překabátěných totalitních kádrů. Vezměte si třeba otevřeně fašizujícího Jocha a podobné "demokraty".
Tvůrci projektu netržního (a politicky vysoce demokratického) modelu socialismu nemohou o přechodu k "plnokrevnému" trhu hovořit jinak.
Pravdu ale mají spíš v té širší perspektivě - v 90. letech pracující nedávali příliš najevo, že změny jsou pro ně katastrofou - a teď nemyslím jen ČR, ale i chudé východoevropské země.
Pravdu mají - a to nezávisle na svém vlastním netržním projektu - hlavně z toho důvodu, že se kapitalismus jako systém vyčerpal.
Přitom až do maxima využil dluhového peněžního a financovacího systému se zvýšeným stupněm operační volnosti ...
Ale teď už začíná opět platit determinace ukazující, že na dnešním kapitalismu není nic přirozeného, že tato přirozenost byla historická a dána kombinacemi určitých hodnot veličin týkajících se např. skutečně čisté akumulace (modernizace může být pouhou prostou reprodukcí z hodnotového hlediska) ...
A v těch minulých letech to bylo jen zakryto, že kapík není přirozený, že je narkomanem, který si "musí píchat" ...
Dorian Kapitalismus Gray ...
Je příliš smířlivé a současně příliš optimistické hovořit o tom, že "Jiný svět je možný".
Bude možný - pokud bude v určitém stupni "nadkriticky nutný" ...
Nebude-li - nebude ani možný (s výjimkou tzv. "ostrůvků pozitivní deviace")
Mimochodem poslední kubánský sjezd jakoby zamířil od podobných vod. Poiud jde o východní Evropu, tak tady přeci neproběhla reforma socialismu ale transformace v kapitalismus, bohužel s některými znaky Divokého východu, které měly umožnit rychlý vzbik nových elit..
Pokud jde o to, co napsali (nikoliv zjistili) ekonomové W. Paul Cockshott a Allin Cottrell, tak jen navázali v dnešní informační éře na historickou. hypotézu o substituci trhu racionální společenskou kalkulací zřejmá již u Novožilova či Langeho.
Určitě není jejich dílo důkazem možnosti "racio ex machina" ani popřením potřeby trhu. Trh a plán se prostě ve skutečnosti doplńují - dnes plánují spíše TNC než státy.
Jakou budoucí podobu mít je otázkou nikoliv dějinného fatalismu, ale spíše praxe. příkazní ekonomika se doufejme nevrátí, ale reálně existující oligopol bude třeba regulovat, a´t již bude mít bázi soukromovlastnickou, etatizovanou a nebo samosprávnou.
Co se týče trhu a plánu, zajímavá je pasáž C and C o zrušení peněz, kde navazují na Marxe. Mimochodem, jsou dnešní státem vnucované papírky vůbec peníze, splňují filosofickou definici peněz? Podle některých filosofů a ekonomů prý ne... Jak tedy hovořit o trhu a dobrovolné směně, když peníze vlastně nemáme?
On byl vlastně za překonání kapitalismu volným obchodem a využitím funkce peněz - bezpeněžní utopie reálně ani neplánoval. Dnes už jsme samozřejmě mnohem dál než si mohl představit, ale tohle myslím platí. To, že dnes už platby zprostředkují peníze v bezhotovostní , nemateriální podobě, nemění nic na fukci peněz jako zvláštního zboží i kdyby se trakance odehrávali na obrazovkách počítačů.
P.S.
a) definičně je reforma adaptačním vyladěním systému vůči změnám, kdežto transformace je změna klíčových, systémotvorných prvků. takže platí, že transformace socialismu na kapitalismu po roce 1989 přišlo proto, že starý režim se neuměl během své existence reformovat
b) pokud jde o srovnání transformace a váleční devastace, tak to je asi taková bulvarizující hyperbola, jinak to statisticky samozřejmě dost drhne - propad ve výkonu byl menší, o milionech mrtvých z II.WW ani nemluvě.
k požadavku, aby každý pracující dostal ‘nezkrácený výtěžek práce’, že socialistická29 společnost musí přidělit podstatnou část celkového produktu na úhradu spotřebovaných výrobních prostředků, přirážku na rozšíření výroby, rezervní nebo pojistný fond, správní výdaje, společné ukojování
potřeb (školy, zdravotní opatření atd.) a na fondy pro lidi neschopné práce.
Nicméně zbývá část celkového produktu k rozdělování pro osobní spotřebu.
Pokud jde o povahu tohoto rozdělování, Marx hovoří o dvou fázích vývoje komunismu. Někdy v budoucnu, až ‘všechny zdroje kooperativního vlastnictví potekou plnějším proudem’, bude možné překročit ‘úzký obzor měšťáckého
práva’ a zavést slavný princip ‘každý podle svých schopností, každému podle jeho potřeb’, ale v první fázi komunismu Marx předpokládá situaci,
v níž jednotlivec dostává zpět – po výše zmíněných srážkách – to, co dal společnosti.
To, co dal společnosti, je jeho individuální množství práce. Individuální pracovní doba jednotlivého výrobce je ta část společenského
pracovního dne, kterou dodal, jeho podíl na něm. Od společnosti dostane potvrzení, že dodal tolik a tolik práce (po srážce z jeho práce pro společné fondy), a na toto potvrzení si ze společenské zásoby vezme právě tolik spotřebních produktů,
kolik stojí stejné množství práce (str. 43 uvedeného českého vydání).
Pracovní poukázky, o kterých zde hovoří Marx, se zcela liší od peněz. Neobíhají, namísto toho se při získání spotřebních produktů se stejným obsahem
práce ruší. A lze je použít pouze na spotřební produkty – nelze za ně kupovat výrobní prostředky nebo pracovní sílu, nemohou tedy fungovat jako
kapitál.
Logika Marxova stanoviska je jasná: ve společnosti se zbožní výrobou jsou ‘pracovní peníze ’ utopickou a negramotnou koncepcí, ale za socialismu je přidělování spotřebních statků prostřednictvím pracovních poukázek něco
zcela jiného. Je to možný způsob rozdělování jisté části společenského produktu v systému, kde byl sám způsob výroby proměněn zespolečenštěním
výrobních prostředků a zavedením plánování. Navíc je to způsob rozdělování, který obhajuje sám Marx.
W. Paul Cockshott a Allin Cottrell, červenec 2004
Co se týká škod transformace v porovnání s vpádem wehrmacht, tak Lancet opravdu není bulvár, ale uznávaný lékařský časopis ve Velké Británii a prostě dospěl k těmto závěrům porovnáním statistik HDP a natality. Takový je prostě reálný kapitalismus... Nemá cenu před ním zavírat oči...
zavedení kapitalismu v SSSR, byl ve svém předchozím vtělení autorem stejně
nereálné koncepce optimalizace plánu. (Podrobněji o tom píše Ellman, 1971, str. 11, kde se citují Šatalinovy názory na metodu vstupů a výstupů i metodu ‘optimálního plánování’ a jeho tvrzení, že pouze druhá z nich je
‘skutečně vědecká’.)
Věc je v tom, že naše vlastní návrhy v knize Směrem k novému socialismu – i když nepochybně vyžadují použití velmi sofistikovaných informačních systémů – jsou poměrně robustní a jednoduché. Nepokoušíme se v nich definovat
kritérium společenské užitečnosti nebo optimálnosti a priori. ‘Společenská
užitečnost’ se vyjevuje spíše (a) prostřednictvím demokratického rozhodování
o celkové alokaci zdrojů do jednotlivých odvětví a (b) u spotřebních statků prostřednictvím komplexu podílů tržně rovnovážných cen a pracovních
hodnot.
Další příčinou neúspěchu pokusů o reformu sovětského plánovacího systému v období od začátku 60. do začátku 80. let byla představa – zřejmě sdílená vedením KSSS –, že využití nových matematických metod nebo počítačů
nabízí prostředek, jak ‘bezbolestně’ zlepšit fungování ekonomiky bez zásadního narušení existujícího systému (v protikladu k rozsáhlému zavedení tržních vztahů). Ve skutečnosti ale pokročilé technické metody mohou být
opravdovým přínosem pouze tehdy, když dojde k přezkoumání ekonomického systému jako celku, které mimo jiné zahrnuje nové posouzení a vyjasnění cílů a logiky plánování, jakož i reorganizaci systému hodnocení výkonnosti
podniků a jejich odměňování.
http://www.zenamanazerka.cz/cs/clanek/clanky/zabava/jak-se-jmenujete-jmena-a-jejich-oblibenost-v-ceske-republice.html
a socialistických prvků, bylo zatím jen málo vážných pokusů o definování principů, podle nichž funguje socialistický sektor. V celosvětovém
kontextu, v němž se plánované ekonomiky rozpadají, se tím celá myšlenka smíšené ekonomiky stává zranitelnou. Zastánci ničím neomezovaného trhu mohou fakticky argumentovat tím, že pokud je plánování zavrhováno v jeho mateřských zemích, proč by se mělo tolerovat na Západě, byť jen jako
podřízený prvek systému? Pokud západní sociální demokraté nemají promyšlenou
představu o tom, jak mají vlastně vypadat plánované a nezbožní formy výroby a jak lze posuzovat jejich efektivitu, nejsou způsobilí obhajovat svůj oblíbený ‘mix’ jinak, než velmi vágním a moralizujícím způsobem.
Z tohoto hlediska lze náš pokus o definování principů socialistického ekonomického
mechanismu chápat jako vytváření socialistické páteře, která tak nápadně chybí současné sociální demokracii: i ti, kdo nesouhlasí s naší obhajobou
plně plánované ekonomiky, mohou najít něco cenného v našich argumentech
potud, pokud osvětlují onu nedostatečně vyvinutou složku ‘mixu’ smíšené ekonomiky, píší naši oblíbení ekonomové.
Pracovali jsme rozpustile dost, hurá do ulic!
Saloth Sar, smutně proslulý jako Pol Pot studoval na Sorbonně dokonce myslím estetiku a byl svého času mistrem ještě té sihanukovské Kambodže v šachu
jemní filozofové ...