Hnutí Jedi dostane při sčítání lidu vlastní kód
ČTKČeský statistický úřad zareagoval na existenci hnutí Jedi, které má na Facebooku početnou skupinu příznivců. Jsou rozhodnuti uvést při březnovém sčítání lidu jako své náboženské vyznání víru Jedi. Statistici budou na toto hnutí pohlížet stejně jako na všechny registrované církve a náboženské společnosti.
Český statistický úřad sečte při sčítání lidu i ty, kteří do kolonky náboženství uvedou hnutí Jedi. Dostanou přitom samostatný kód, podobně jako jiné církve. Statistici tak reagují na aktivity lidí, kteří již dopředu deklarují, že se k hnutí přihlásí.
Na českém Facebooku je v současnosti velmi silná skupina „Na sčítání lidu 2011 napíšu do svého náboženského vyznání víru Jedi". Místopředseda Českého statistického úřadu Stanislav Drápal kvůli tomu musel dokonce svolat mimořádné jednání. „K této akci se už přihlásilo 14 200 lidí, a jelikož jde o velmi silný fenomén, který se objevil i při sčítání lidu v jiných zemích, musíme na něj reagovat," uvedl mluvčí Sčítání lidu, domů a bytů 2011 Ondřej Kubala k jednání.
Jeho výsledkem je, že Český statistický úřad zpracuje výsledky za všechny oficiálně registrované církve a také za náboženství, u kterých předpokládá, že se k nim přihlásí větší množství lidí. „Jediové to už splňují, takže budeme připraveni této víře při zpracování výsledků sčítání lidu přidělit samostatný kód a následně poskytnout veřejnosti informace o tom, jakou mají jediové v České republice věkovou a pohlavní strukturu, kde se vyskytují v rámci republiky nejčastěji, jakou mají úroveň vzdělání, k jaké národnosti se nejčastěji hlásí či jaké mají zpravidla postavení v zaměstnání," uvedl Kubala.
Jedi je původně fiktivní organizace, náboženský rytířský řád z filmové ságy Hvězdné války. V současnosti ovšem mnoho lidí vnímá Jedi jako reálné náboženství a má několik set tisíc registrovaných příznivců. Podle stránek britského statistického úřadu se v Anglii a ve Walesu přihlásilo k Jedi přes 390 tisíc lidí. Podle některých zdrojů se takoví našli i v Austrálii, kde jich bylo více než 70 tisíc, a v Kanadě. Zde se „našlo" 21 tisíc jediů.
Sčítání lidu, domů a bytů patří k nejrozsáhlejším statistickým zjišťováním. Koná se každých deset let. Následující sčítání je připravováno na březen 2011. Rozhodným okamžikem bude půlnoc z 25. na 26. března 2011.
Ještě Toleranční patent Josefa II. dával poddaným svobodu volby vyznání pouze mezi státem uznanými církvemi, ale od té doby jsme snad se svobodou vyznání pokročili. Nevím, co všechno budou statistici při sčítání lidu zkoumat, možná se budou ptát i na příslušnost k církvím, ale s jedii se počítá v kolonce náboženství, a to si klidně můžu vymyslet své vlastní. Mám právo věřit na Ježíška (a ne na Ježíše, nevěřte nikomu nad třicet), klanět se Velkému Hypermarketu (a uctívat Jej pravidelnými nákupy), nebo třeba vyznávat teologii telenovely (Můj život je televizní seriál, každé ráno, když otevřu oči, začíná nová epizoda. Dokud mé příhody Diváka baví, mohu počítat s dalšími díly, až Ho začnu nudit, můj vysílací čas skončí). Jestliže si někdo napíše do příslušné kolonky jedi, záleží z pohledu statistiků jen na tom, kolik lidí to udělá.
Domnívám se, že vy jako religionista byste neměl jedie odmítat, že nejsou registrovaná náboženská společnost, ale zkoumat, zda projevují funkční znaky náboženského vyznání. Například zda mají nějaký myšlenkový systém, zda vyznávají nějakou filozofii, zda věří nějakým mýtům, zda dodržují nějaké rituály, a vůbec zda se něčím liší od pouhého fanouškovského kultu populárního zpěváka. Ostatně kdybyste do takové práce zařadil srovnání s kultem Karla Gotta, hodně by tím získala na mediální přitažlivosti. Co říkáte, neláká vás pustit se do ní?
Zkuste, pane Macháčku, vzít na vědomí, že občas se tu vyskytne i něco jiného, než *N*Á*Z*O*R*. To, co jsem napsal, byla INFORMACE.
Náš stát náboženské organizace neuznává a každá náboženská organiozace může vznikout, působit a zaniknout zcela a jen ve své vůlastní režii. Pokud si taková organizace přeje nějaké výhody navíc, může požádat o registraci, což není uznání, ale právě jen registrace. Neplyne z toho pri ni prakticky nic, snad jen to, že může vstupovat do právních vztahůl vlastním jménem a nemusí si pro tento účel zřizovat náhradní subjekty (nadační fondy, občanská sdružení) nebo používat fyzické osoby. Skýtá jí to nějaké možnosti do budoucna pro případ, že by taková náboženská organizace chtěla spolupracovat se státem (např. duchovní služba v armádě). Deset let po registraci při splnění dalších podmínek může získat k tomu oprávnění.
Ve sčítání lidu si člověk může volit ohledně náboženství mezi čtyřmi možnostmi, ať se to, pane Macháčku, líbí nebo nelíbí Vám nebo mně. Sčítání se řídí striktně zákonem a tam to tak je: a) Můžete buď na tuto otázku (a ještě na jednu ze všech) neodpovědět. b) Můžete uvést, že jste bez vyznání. c) Můžete si vybrat jednu se seznamu 31 registrovaných náboženských organizací z přiloženého seznamu a její název napsat do příslušného okénka. d) Můžete tam napsat cokoli jiného.
Pokud zvolíte možnost c), budete započítán do některé registrovné náboženské společnosti a z toho plynou pro ni (ne pro Vás) nějaké důsledky ohledně jejího financování ap. Počty jejích příslušníků (tedy ve sčítání deklarovaných pčíslušníků) budou ve veřejně dostupných zdrojích ČSÚ. Pokud zvolíte možnost d), ocitne se ve veřejně dostupných zdrojích Vaše odpověď i odpověď každého, kdo se přihlásí třeba k jediům a jakékoli jiné neregistrované náboženské společnosti v rubrice "ostatní a nepřesně vyplněné". Nic dalšího zákon statistickému úřadu neukládá.
Je však pravděpodobné, že později v některé z placených brožur zveřejňujících další podrobnosti ze sčítání (bere se to jako interpretace výsledků) může být položka ostatních rozlišena, Pracovník, který o tom bude psát článek, může vybrat některé z tisíců dalších položek, které se tam dají najít (tisíce variant, k čemu se kdo přihlásí mimo registrované náboženské společnosti), a může je s příslušnými čísly a třeba i s dalšími detaily, např. se vzdělanostní, regionální a věkovou strukturou této skupiny dále pracovat a mlže to publikovat. V takovém článku se někdy mohou vyskytnout i jediové.
Pokud, pane Macháčku, proti mně hájíte, že máte právo na něco věřit, tak se to vůbec netýká této diskuse. Ta vůbec není o víře. Ta je JEN o deklarované příslušnosti. Čemu kdo věří se dá jen velmi těžko zjistit a v zásadě je to mimo dosah statistiků. Pokud píšete, že bych neměl jedie odmítat, tak jste ZCELA VEDLE. Mně jsou tito lidé zcela lhostejní a do jejich virtuální hry se nijak nepletu a nevím, proč bych to měl dělat. Pokud bude tuto facebookovou partu někdo chtít zkoumat a sežene si na takový výzkum prostředky, o čemž púochybuji, může to činit. Přeju mu nebo jí dobrou zábavu.
„Český statistický úřad sečte při sčítání lidu i ty, kteří do kolonky náboženství uvedou hnutí Jedi. Dostanou přitom samostatný kód, podobně jako jiné církve,‟ začíná článek. Možná je trochu matoucí, že mluví o jediích v blízkosti výrazu „jiné církve‟, dokonce použitím přídavného jména „jiné‟ naznačuje, že jediové by mohli být církví, ale rozhodně netvrdí, že by se je ČSÚ chystal za církev, natož registrovanou prohlásit. Jenom jim přiřadí kód pro své zpracování; nejsem si jist, co takový kód přesně znamená, ale představuji si číslo v počítači, které neslouží k ničemu jinému, než aby počítač snadno posčítal jednotlivé výskyty dané odpovědi.
Proti vám, pane Štampachu, tu hájím především svou představu o vás. Obviňovat ČSÚ z porušení zákona za to, že se prostě chystá posčítat výskyty očekávané časté odpovědi, mi připadá hloupé, a vyčítat statistikům, že sčítají jedie, když to není řádně registrovaná církev, malicherné. Nepříjemně jste mě překvapil, ale když na tom trváte, právo být hloupý a malicherný vám brát nemohu.
Jestliže se po světě hlásí k jediům desítky tisíc lidí, je to nepochybně statisticky významný jev, a to je všechno, co se statistiků týká. Co je to za lidi, proč se prohlašují zrovna za jedie, jestli je kromě této odpovědi spojuje ještě něco jiného, jestli vůbec tvoří nějakou vyhraněnou skupinu, jaký má ta skupina význam a jaké vztahy k ostatní společnosti, to už jsou otázky pro sociology. Jestli skupina jediů, pokud ji vůbec lze sociologicky vymezit, tvoří náboženskou obec, jestli to, co jedie spojuje, lze skutečně označit za náboženskou víru, to je otázka pro religionisty.
Odpověď docela dobře může být, že žádná jediská víra neexistuje. Mně osobně by to vůbec nepřekvapilo. Ta odpověď ovšem musí být založena na odborném rozboru skutečného chování skutečných lidí, ne na povrchním čtení novinové zprávy a diletantském výkladu zákona.
Tak jsme se dočkali pane Štampachu, už je to tady...
Problém pravopisu mě přivedl na Wikipedii, a on tam už má jediismus coby náboženství heslo, dokonce i v češtině https://secure.wikimedia.org/wikipedia/cs/wiki/Jediismus (a píšou ho s velkým J, to už snad přehánějí). Zdá se, že někteří lidé to opravdu myslí vážně.
Jediská církev těžko může Sithy brát nebo odmítat, když neexistuje. Sithové asi mohou jediismus svobodně vyznávat (ostatně co jiného by vyznávali, když jsou to temní Jediové, že?), ale žádného jsem se na víru neptal. Jejich diskriminace by přinejmenším u nás byla dosti obtížná, když předsedkyní Rady Československého SF fandomu v Česku je Darth Zira: http://fandom.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=64:rada-s-fandomu&catid=43:rady-s-fandom&Itemid=62
Podle toho, co se dá vyčíst na webu (http://templeofthejediorder.org/), je to vysloveně synkretická záležitost. První jediové se prý odvolávali na šaolinské mnichy, evropské rytířské řády a samurajství. Vybudovali si takové všeobjímající učení, cosi jako světový étos, který prochází všemi náboženstvím. Jeho hlavním článkem je víra v Sílu, jakousi živoucí energii. Jinak věří v hodnotu každého člověka čistě pro jeho lidství; jsou proti diskriminaci na základě rasy, pohlaví, věku, ad.; odmítají mučení i trest smrti; prosazují demokracii ve všech řídících strukturách, včetně náboženských; přijímají pluralitu kultur, přičemž zdůrazňují důležitost náboženských tradic pro utváření morální integrity jednotlivce; a taky věří v sílu vzdělání, hlavně v hlavních náboženských a etických koncepcích, zejména proto, aby si lidé uvědomovali dopad svého jednání na společnost.
Jako krédo používají modlitbu připisovanou sv. Františkovi.
Mají pět liturgií (které jsou nepovinné, jsou jen pro zájemce): abrahámovskou, pohanskou, budhistickou, humanistickou a pak cosi, čemu říkají "pure land" (čistá země?), což má být pro ty, kdo jsou prostě jediové a nehlásí se k něčemu tradičnějšímu.
Základní informace o sčítání http://www.scitani.cz/sldb2011/redakce.nsf/i/o_scitani pak obsahují odkaz na zákon číslo 296/2009 sbírky, kterým se sčítáním řídí. Na základě tohoto zákona, paragraf 6 odstavec b) 2. bude jako dobrovolný údaj o fyzických osobách zjišťována NÁBOŽENSKÁ VÍRA. Jak jsem rychle zjistil vyhledáním všech výskytů několika útržků klíčových slov v textu zákona, neříká se tam nic o náboženských společnostech nebo církvích.
Sčítací list osoby, jak je vystaven na http://www.scitani.cz/sldb2011/redakce.nsf/i/scitaci_formulare může působit zavádějícím dojmem, protože kolonka na popis náboženské víry je v něm pod zaškrtávací volbou „věřící - hlásící se k církvi, náboženské společnosti, uveďte ke které‟ a volby „věřící - nehlásící se k žádné církvi ani náboženské společnosti‟ a „bez náboženské víry‟. Právní puntičkář by mohl protestovat, že dotaz na příslušnost k církvi nemá oporu v zákoně, že zákonné je pouze ptát se na víru; obhajoba ČSÚ by patrně byla založena na tom, že členství v církvi je vyjádřením víry a jejím nejpřesnějším popisem. Člověk postupující přesně podle návodu by patrně z poznámky „Při uvádění církve nebo náboženské společnosti registrované v ČR uveďte název dle vysvětlivek,‟ usoudil, že nehlásí-li se k žádné registrované církvi ani náboženské společnosti, netřeba mu číst vysvětlivky, a tak by nejspíš ponechal textové pole nevyplněné a pouze zaškrtl „věřící - nehlásící se k žádné církvi ani náboženské společnosti.‟ Vysvětlivky http://www.scitani.cz/sldb2011/redakce.nsf/i/vysvetlivky_scitaci_list_osob ovšem říkají „Pokud uvedete jinou církev, náboženskou společnost, vyznání nebo víru, zapište ji rovněž co nejpřesněji. ‟
Podtrženo a sečteno, sčítací list není dokonale přehledný a svádí k chybnému vyplnění, nicméně vyplnit do kolonky „Náboženská víra‟ jediismus je plně v souladu s pokyny ČSÚ a tyto pokyny jsou plně v souladu se zákonem 296/2009 Sb. Zajímavé je, že se mi nepodařilo v tomto zákonu najít žádné sankce za uvedení nepravdivých údajů, dokonce ani deklaraci, že občané jsou povinni vyplnit sčítací lístky pravdivě, a nenašel jsem (pravda, jen zběžným hledáním, ne podrobným studiem) ani žádný paragraf trestního zákoníku (40/2009 Sb.), který by se na uvádění nepravdivých údajů při sčítání lidu vztahoval. To vypadá, že ani ten, kdo se přihlásí k jediismu, neporuší žádný zákon, byť by to i udělal jen z recese.
Jediové si mohou do té rubruiky pochopitelně napsat, co je jim libo, stejně jako např. stoupenci Církve létajícího špagetového monstra, kterých jistě bude také pár desítek.
Dosud to bylo tak, že jsme byli povinni vyplnit, a to pravdivě, pod snakcí pokuty všechny údaje KROMĚ dvou, a to právě o náboženské příslušnosti, a dále o národnosti. Tyto údaje nelze nijak zkontrolovat, i proto jsou dobrovolné. Že bychom nebyli povinni pravdoivě vyplňovat údaje kromě dvou zmíněných, to by mne překvapilo a byla by to nečekaná liberálnost zákona.
Národnost je vedle náboženské víry druhým ze dvou nepovinných údajů o fyzických osobách. Ve sčítacím listu je pro ni vyhrazeno jednoduché dvouřádkové textové pole doplněné pouze poznámkou, že lze vyplnit dvě národnosti zároveň. Žádný seznam registrovaných národností občana neomezuje ani nemate.
Moravská národnost má větší tradici než jediské náboženství, že se k ní někdo hlásí, není taková senzace. Přesto ČSÚ věnoval článek i jí http://www.scitani.cz/sldb2011/redakce.nsf/i/do_scitacich_formularu_je_mozne_vyplnit_jakoukoliv_narodnost_vcetne_moravske
Nezbude mi než na formuláři přeškrtnout národnost českou a dopsat tam moravskou :-)
Je zajímavé a zábavné, že snad každý, kdo si chce psát moravskou národnost s někým o to bojuje, i když protivník na druhé straně jaksi chybí. A každému, kdo si píše národnost českou, ať bydlí kdedoli od Aše po Český Těšín, je úplně jedno, co si tam napíší pánové Unger, Macháček, Šíma, Štampach nebop strýc Křópal.