Desatero s čertovými kopýtky

Martin Pleva

Pokud si ČSSD zvolí do svého čela Michala Haška, dostane se do stejně špatné situace, v níž se nacházejí současné evropské sociální demokracie. Poté, co opustily levicové postoje a posunuly se do středu, jdou od porážky k porážce.

Michal Hašek podal ve svém „předvolebním manifestu“ ještě horší výkon, než jsem čekal. Projevil se jako pilný a pečlivý čtenář pravicového tisku, jehož soustavné napomínání naší ČSSD si očividně vzal k srdci. Sociální demokracie nové — „Haškovy“ — generace bude nejen „vstřícná k novinářům“, ale především bude konstruktivně prosazovat i „nepopulární řešení“, „zreviduje sociální stát“ (až z něj nic nezbude, neboť pomoc budou dostávat „adresně jen ti, kteří ji skutečně potřebují“ — Petr Nečas by to neřekl lépe) a především — fuj, fuj, už žádné dluhy; s nimi se totiž „sociálnědemokratická politika a její priority dělat nedají“.

Překvapuje mne jen jediné: jak rychle a do puntíku se naplňuje scénář, který jsem před časem předpovídal, a jak hujerovsky snaživě míří (bohužel) nemalá část ČSSD do pravicové náruče.

Co dodat — jen čtyři postřehy a jeden závěr.

Michal Hašek je utopista, a to takový, že by před ním mohl blednout Jules Verne — i Karl Marx. Jihomoravský hejtman a pretendent na šéfa Lidového domu chce totiž zajistit solidaritu a sociální spravedlnost a zároveň zabránit dalšímu zadlužování státu. To je ovšem nemožné a nedaří se to v žádné zemi na světě. Nikoli „sociální stát 20. století“ (za nějž ostatně Hašek nenabízí žádnou náhradu), nýbrž deregulovaný globální kapitalismus posledních dvou tří desetiletí se přežil a je neudržitelný. Je tedy třeba hledat nový ekonomický model, v rámci kapitalismu, který umožní financování alespoň základních dosažených sociálních standardů, udrží kvalitu života širokých vrstev obyvatelstva vyspělých zemí a zároveň nebude vyžadovat masivní extenzivní růst, který si už tato planeta nemůže dovolit. Tento model je třeba hledat pochopitelně v mezinárodním měřítku, minimálně (zatím) na úrovni Evropské unie. Možná je to mission impossible, ale to ukáže teprve budoucnost, neudržitelnost Haškovy představy však dokazuje dennodenně už přítomnost! Mimochodem, kdyby problémy veřejných financí skutečně způsoboval rozmařilý sociální stát, musely by ty nejliberálnější země s nejtvrdší a nejskromnější sociální politikou být v té nejlepší kondici jak fiskální, tak makroekonomické. Případy USA, Velké Británie, Irska nebo pobaltských zemí jasně ukazují, že je tomu spíše přesně naopak.

Michal Hašek je populista, a to takový, že by před ním mohli blednout mnozí pravičáci. Snad žádná věta nelahodí uchu současného českého měšťáka více než hartusení o tom, jak je třeba zamezit „zneužívání sociálních dávek“. Všeobecný souhlas trvá ale zpravidla jen do chvíle, než někdo položí kacířskou otázku, co je vlastně oním zneužíváním a jak se pozná. Sociální demokracie by naopak měla lidem začít vysvětlovat, že nenávist vůči nezaměstnaným a chudým je nejen nemorální, ale i krajně neprozíravá, protože každý z nás (a to doslova) se může dostat do životní nouze. Proto se nikdy neptej, komu odebírají sociální dávky, odebírají je tobě! — mohli bychom parafrázovat slova E. Hemingwaye.

Michal Hašek nezná své stávající voliče a ty nové loví ve zcela nevhodných vodách, a to v míře takové, že by před ním mohli blednout i nynější břídilové z VV a někdejší packalové ze Strany zelených.

Uchazeč o předsednický post v ČSSD totiž chce oslovit zvláště živnostníky a majitele malých firem. Mohl by vědět aspoň to, že právě mezi těmito voliči jsou nejhlouběji zakořeněné pravičácké předsudky a ideologie o tom, že kdo pracuje a na nikoho se nespoléhá, bude se dobře mít. Z řečeného samozřejmě nijak nevyplývá, že snad současná pravice svou politikou živnostníkům a malým podnikatelům reálně pomáhá a prospívá, víme, že je to naopak. Ale než právě tyto vrstvy prozřou a pochopí, že jejich nepřítelem není stát, nýbrž nerovná konkurence s velkým kapitálem, bude trvat ještě velmi, velmi dlouho. ČSSD by se raději měla soustředit na početné skupiny zaměstnanců jak veřejného, tak soukromého sektoru, z nichž mnozí začínají dobře chápat, jak se věci v dnešním socioekonomickém systému mají. Zdaleka není vyčerpán ani voličský potenciál tradičních skupin, o něž se sociální demokracie opírá: důchodců, rodin s dětmi, nezaměstnaných. A pokud jde o ony vzývané střední vrstvy (námluvy s nimi se už stávají takřka evergreenem všech debat o ČSSD), je potřeba si uvědomit především toto: nedává žádný smysl pošetilá snaha vetřít se do přízně současné, neoliberální ideologií zmasírované mentality převažující části středních vrstev; nutná je „ideová práce“, která neoliberalismus hodnotově rozbije a vysvětlí středním vrstvám, že to, čemu dosud věřili a věří, jsou pouhé iluze (k tomu jsem již psal podrobněji).

Michal Hašek disponuje kouzlem magické přitažlivosti, a to takové, že před ním bledne i Stanislav Gross, neblahé paměti…

Důvodem je patrně „konsensuálnost“ jihomoravského hejtmana — v dějinné situaci, v níž se (nejen soudobá česká) společnost nachází, je nicméně právě ona největším handicapem. Z Haškovy (možná opravdu dobře a upřímně míněné) snahy domluvit se a s ničím a s nikým si to nerozházet totiž pramení všechny shora zmíněné problémy, jež by s sebou nástup tohoto politika do čela ČSSD přinesl. Hašek si neuvědomuje, že naše civilizace je ohrožena bezohlednou ekonomizací všech oblastí života, „tržní totalitou“. Za těchto okolností slušný člověk nemůže zůstat stranou — a nemůže ani plout s mainstreamem a usilovat prioritně o konsensus. Takový konsensus totiž nakonec není ničím jiným než souhlasem, než přitakáním všem dehumanizujícím trendům současnosti.

Co mě na celém Desateru nejvíce znepokojilo, byl dlouhý seznam významných politiků a funkcionářů ČSSD, kteří text podepsali. Ukazuje to zároveň na nebezpečnost a iluzornost představy (Haškem ostatně explicitně uváděné), že totiž v komunální (nebo i krajské) politice se rodí nové velké talenty sociální demokracie. Tato nižší patra politiky totiž celkem přirozeně tíhnou ke konsensuálnosti, jež je zde zpravidla i přínosná, avšak pro velkou politiku může být obdobná tendence zhoubná. Nemohu se ale zbavit ani nepříjemného dojmu, že možná v ČSSD sociálních demokratů, měřeno hodnotovou orientací, bohužel zase tolik není.

Zakuklený blairista Michal Hašek by vedl stranu přesně do stejného marasmu, v němž se ráchají současné evropské sociální demokracie. Poté, co opustily levicové postoje a posunuly se do středu, jdou od porážky k porážce. Není se co divit. Lidé je začnou volit teprve tehdy, až přijdou s věrohodnou alternativou vůči současnému neoliberálnímu globálnímu kapitalismu. Pokud by se Michal Hašek stal předsedou naší ČSSD, možná by usedl i do premiérského křesla. Ale pak už by ho čekal jen (v horším provedení) osud Vladimíra Špidly a jeho vlády, a Česká republika by jakoukoli naději na skutečnou změnu ztratila. I když Bohuslav Sobotka také nemá v mnohém jasno, je štěstí, že ve všech shora zmíněných bodech vidí ostřeji a dál.

    Diskuse
    November 24, 2010 v 10.36
    vnitrostranický boj o posty
    - o nic jiného v tomto funkcionářskou hantýrkou napsaném blábolu nejde.
    Michal Hašek a jeho příznivci k ovládnutí ČSSD potřebují jedinou věc: zbavit se sociálních demokratů. (O rozdílu mezi Willy Brandtem a Gerhardem Schroederem nemají ponětí.)
    Jak říká David Rath:
    "... V sociální demokracii je i část těch, co politiku berou jako „chození do svého zaměstnání" a ne jako trvalý spor o směřování a charakter celé společnosti."
    (http://vasevec.cz/vip-blog/david-rath-souboj-o-stat-a-socialni-demokracii/)
    MT
    November 24, 2010 v 10.59

    V tomto článku skoro není věta, kterou bych řekl jinak a odlišně.


    Pochopitelně když vyčlením stranou Plevovu zřejmě pražáckou nadutost :


    "Ukazuje to zároveň na nebezpečnost a iluzornost představy (Haškem ostatně explicitně uváděné), že totiž v komunální (nebo i krajské) politice se rodí nové velké talenty sociální demokracie. Tato nižší patra politiky totiž celkem přirozeně tíhnou ke konsensuálnosti, jež je zde zpravidla i přínosná, avšak pro velkou politiku může být obdobná tendence zhoubná. Nemohu se ale zbavit ani nepříjemného dojmu, že možná v ČSSD sociálních demokratů, měřeno hodnotovou orientací, bohužel zase tolik není."

    My v provinciích jsme konfrontováni s tvrdšími sociálními problémy než v Praze.
    Podpora našich "řadových" vůči Haškovi není v mém okrese vůbec významná - spíš naopak, pokud šlo o dosavadní testování.
    Ale ani aktivisté středního pásma ...


    A pokud jde o hejtmany - ti si budou muset celou věc srovnat se svým svědomím a přesvědčením.
    Jejich "stádnost" mě velmi nepříjemně překvapila.

    Ale to se mých kolegů středního, regionálního pásma aktivistů netýká - to není jakási záplava Hašků-koncensuálů, jak to Pleva sugeruje ...



    MT
    November 24, 2010 v 11.01

    Já jsem konsensuální v lečems - ale v daňové politice a jiných věcech ,kde se musíme ostře střetnout s pravicí?
    MN
    November 24, 2010 v 12.40
    "Jihomoravský hejtman a pretendent na šéfa Lidového domu chce totiž zajistit solidaritu a sociální spravedlnost a zároveň zabránit dalšímu zadlužování státu. To je ovšem nemožné a nedaří se to v žádné zemi na světě. "
    S tou druhou větou nemohu souhlasit a těžko lze na ní stavět nějakou argumentaci.

    "Je tedy třeba hledat nový ekonomický model, v rámci kapitalismu, který umožní financování alespoň základních dosažených sociálních standardů, udrží kvalitu života širokých vrstev obyvatelstva vyspělých zemí a zároveň nebude vyžadovat masivní extenzivní růst, který si už tato planeta nemůže dovolit."
    Tak tohle bych od ČSSD, potažmo od Haška, opravdu nevyžadoval, na tom si už dlouho lámou zuby povolanější kapacity na celém světě...
    ČSSD by mohla leccos zlepšit, nesměla by tu být ale ČTv. Navíc tato strana udělala v poslední době několik politických chyb, které se budou dlouho napravovat.
    MP
    November 24, 2010 v 21.52
    Pane Tejkle,
    zdravím Vás a rád samozřejmě čtu, že v nižších patrech socdem jsou jiné nálady a názory nez "haškovské".
    Ostatně, nejsem z Prahy, nýbrž z Brna, takže bych si měl toho "našeho" Haška a Onderku chválit, leč bohužel nemohu ...
    MP
    November 24, 2010 v 22.02
    Pane Nováku,
    ad nemožnost skloubení vyrovnaných rozpočtů a sociální stability:
    Bylo by zajímavé, kdybyste uvedl nějakou zemi, ve které se to daří, já takovou opravdu neznám, jen jsou na tom některé "méně špatně" a některé "více". Neoliberální ekonomové a pravice nám tvrdí, že za nynější "dluhy" může rozhazovačná a příliš štědrá sociální politika - to se ovšem nesrovnává s krachem např. právě onoho Irska. Je také zajímavé, že najednou se odhaluje, že prý všude byli dosud u moci "nezodpovědní" (rozhazovační) politici, takže nás teď musí zachraňovat různí Nečasové a Kalouskové.
    Já tedy naopak tvrdím: Celá Evropa je tam, kde je, ne proto, že jí najednou vládnou špatní politici, nýbrž proto, že je vadný celý sociálněekonomický systém, ve kterém dnes Západ žije, a proto jsou problémy všude. Čekám na Váš protiargument...
    MP
    November 24, 2010 v 22.09
    Ještě k panu Novákovi
    A pokud jde o řešení: ano, nezná ho nikdo, to ale není důvod pro to, abychom je nehledali, ale naopak pro to, abychom je usilovně hledat začali. Socdem by se měla rychle dát do práce, a to v celoevropakém měřítku (nemá co ztratit po všech těch katastrofálních porážkách). Bohužel místo toho takový J. Havel píše o tom, jak úžasná věc je diskuse ...
    MN
    November 24, 2010 v 23.41
    Je mi to trapné, ale pořád musím myslet na to pověstné Švédsko
    "Navzdory zhoršování situace v hospodářství na konci loňského roku celkem sedm členských států EU vykázalo v roce 2008 rozpočtový přebytek, přičemž největší přebytek zaznamenali statistici ve Finsku (+4,2 procenta HDP), Dánsku (+3,6 procenta HDP) a Lucembursku (+2,6 procenta HDP). "
    Jistě víte, že zadlužování severských států je relativně nízké při velmi dobrých sociálních podmínkách. Nevím, proč jste tuto skutečnost opomněl? Pro mne je "švédská" cesta tou nejpřijatelnější možností v současných podmínkách. Samozřejmě je to na delší diskuzi. Příznačné je, že v Irsku jsou na rozdíl od Švédska daně velmi nízké. Ale je tam samozřejmě celá řada dalších faktorů. Jinak to opravdu vypadá, že současný kapitalismus bez zadlužování nemůže fungovat. Mám dojem, že někde zůstávají viset peníze, které se pak musí nahražovat vypůjčenými tištěnými penězi, aby ekonomika "šlapala".
    ??
    November 25, 2010 v 4.43
    Hašek jako recesista
    Možná Michal Hašek navazuje na program Jaroslava Haška a jeho Strany mírného pokroku v mezích zákona. Nebo navazuje na Švejka?
    November 25, 2010 v 9.58
    Panelová diskuse „ČSSD po senátních a komunálních volbách 2010“
    Všechny, které zajímá další vývoj v ČSSD, zvu na dnešní panelovou debatu Masarykovy demokratické akademie „ČSSD po senátních a komunálních volbách 2010“, na níž vystoupí Bohuslav Sobotka, politoložka Vladimíra Dvořáková, novinář Petr Fischer a politický analytik Lidového domu Oto Novotný.

    Debata se koná dnes (25.11.) od 17:00 ve Steinerově sálu Lidového domu, Hybernská 7, Praha 1.
    ZS
    November 25, 2010 v 10.10
    zlatá slova
    "Sociální demokracie by naopak měla lidem začít vysvětlovat, že nenávist vůči nezaměstnaným a chudým je nejen nemorální, ale i krajně neprozíravá, protože každý z nás (a to doslova) se může dostat do životní nouze"
    Naprosto s Vámi souhlasím, avšak dosavadní vedoucí funkcionáři ČSSD, - od 1989 do teď-, -ve větší míře bývalí členi KSČ-, se chovají naprosto opačně. Jeden fukcionář se chlubí svým bohatstvím slovy "kdo na to má", jiná funkcionářka z pozice ministryně školství chce integrovat neintegrovatelnou menšinu do základního systému vzdělávání a SOUČASNĚ své dítě dá do specializované školy, aby se s tvrdou realitou soužití s neintegrovatelnou menšinou nesetkala, atd, atd.
    ZS
    November 25, 2010 v 10.34
    Není to tak zcela
    "Uchazeč o předsednický post v ČSSD totiž chce oslovit zvláště živnostníky a majitele malých firem. Mohl by vědět aspoň to, že právě mezi těmito voliči jsou nejhlouběji zakořeněné pravičácké předsudky a ideologie o tom, že kdo pracuje a na nikoho se nespoléhá, bude se dobře mít".

    Mnoho živnostníků a majitelů malých firem má možná zakořeněné "pravičácké předsudky", mnozí z nich však jsou "nezaměstnaní", kteří začali podnikat. Trvalé útoky a nespravedlivá hodnocení ze strany ČSSD vůči živnostníkům zmenšují ČSSD volební elektorát. Člověk - živící se svojí prací = živnostník, kterou si ji musí sám sehnat, včetně výrobních strojů, nástrojů a nářadí, - a který toto vše financuje ze svých vydělaných peněz-, tento člověk by měl být cílovou skupinou k oslovení. ČSSD by těmto lidem měla pomoci získat potřebné zakazky a to legislativními opatřeními.
    Při správné legislativě by (na příklad) hrubou stavbu Justičního paláce v Brně postavila velká firma, pokládání podlah, instalace el. rozvodů a jiné pod. práce by realizovali jednotliví živnostníci a majitelé malých firem. Pak by stavba Justičního paláce nebyla předražena téměř o miliardu, došlo by k rovnoměrnějšímu rozdělení investičních prostředků, etc.
    November 25, 2010 v 19.03
    "neintegrovatelná menšina"?
    Pane Svobodo, uvědomujete si, co přesně česky znamená slovo "neintegrovatelný"?
    November 25, 2010 v 20.10
    "Myslím, že je to hodně výstižně a vtipně napsáno. Opravdu bude lepší jít v ČSSD jinou cestou:)
    Je to do značné míry spor o to, zda máme být programovou levicovou alternativou současné koalice, a nebo jen oranžovou ODS, obchodující s vlivem a mocí." Bohuslav Sobotka, reakce na článek, facebook
    MP
    November 27, 2010 v 15.16
    Pane Svobodo,
    K těm živnostníkům: nemám vůbec nic proti tomu, aby byli jakkoli podporováni. Jenom si nemyslím, že mezi nimi socdem může v dohledné době získat nějaké větší množství voličů. Pokud tedy ČSSD nějakou výraznější podporu malého podnikání zařadí do svého programu, bude tak činit pro dobro ČR jako celku, resp. pro dobro zaměstnanců v těchto firmách - toť vše.
    Obávám se ale - a včerejší článek M. Urbana v Právu mi to znovu potvrdil - že pod hezkým heslem podpora živnostníků připravuje pravice v socdem obrat k neoliberalismu (nízké daně, samozřejmě i pro ty "velké" - nebudeme přece diskriminovat že; "uvolňování" prac. práva atd.).
    S pozdravy
    M.P.
    MP
    November 27, 2010 v 15.27
    K panu Novákovi
    Skadinávské země jsou privilegované v tom, že velkokapitál tam toleruje relativně vysoké zdanění - to je v nich vyváženo mimořádně kvalitní pracovní silou. Ale i v těchto skandinávských zemích se daně snižují a sociální standardy klesají, i když pomaleji než jinde. Ostatně, Dánsko ve svém systému tzv. flexcurity zavedlo takou kuratelu nad nezaměstnanými, že by se protektorátní nebo komunistické úřady měly co učit.
    Ale především: co je dovoleno bohovi, ... však to znáte. Kdyby za současného ekonomického systému zavedla ČR takové zdanění jako v Dánsku nebo Švédsku, cizí velkokapitál by okamžitě odešel a bylo by po srandě. Ani ty škodovky už bysme nevyráběli ...
    MT
    November 27, 2010 v 18.01

    Tak daně z příjmů právnických osob by se u nás zvyšovat příliš asi nemohly, to souhlas ...

    Ale nevím, proč se velkokapitál ve Švédsku musí se zaťatými zuby přemáhat a jenom mimořádně kvalitní pracovní síla ho drží, aby zůstal - když firemní daně jsou tam nikoli znatelně nadprůměrné, ale naopak nižší než je zvykem v anglosaské "liberální" části světa, která si dnes už na vysoké daně zdaleka nepotrpí ...
    (naopak v 60. letech byly mezní sazby z příjmu v USA možná největší ve vyspělém světě - Skandinávii v to počítaje) ...

    Jasněže - může mít tendenci odejít do dravých států s ještě nízkou životní úrovní, ale prudce rostoucím lidským kapitálem.

    Ale to se týká všech zemí starého vyspělého světa ...


    Ano - jako fyzická osoba by se boháč mohl jistě odstěhovat, protože ho tíží pořád ještě vysoké daně z příjmů fyzických osob v těchto státech - ale z tohoto hlediska ho těžko ovlivní, jestli ho ve Švédsku obklopuje kvalitní pracovní síla ...

    MP
    November 28, 2010 v 23.23
    Děkuji za příspěvek, pane Tejkle
    Tím jste jen potvrdil, že neoliberální trend (jehož je snižování firmních daní takřka emblémem) se nevyhýbá ani skandinávským zemím.
    V mém minulém diskusním příspěvku jsem možná měl zdůraznit slova ZA SOUČASNÉHO EKONOMICKÉHO SYSTÉMU - ten je třeba změnit, což je to, o čem píšu. Zajímalo by mě, zda se v tom shodneme.
    SH
    December 5, 2010 v 15.38
    Jen dvě poznámky.
    Tou hlavní je naprostý souhlas s tím, že současný systém je bezpodmínečně nutné změnit. A nejen ekonomický. Potíž je v tom, že právě ten půjde změnit nejhůř, protože ten s vysokou pravděpodobností bude muset být proveden globálně., čili jak já říkám, v rozhodujících zemích světa. Změna politického systému je ale možná a také nutná jenom v samotné ČR. Systém zastupitelské demokracie jí byl totiž nadiktován shora. Takže by se mělo začít znova. Od Ústavy.
    Hašek je příkladem politika, který nedorostl na státníka, nadtož na vůdčího státníka. Nemá to s problémem regionální politiky souvislost, protože mimo revoluční vzmach každý politik přece začíná v regionu. Hašek už na celostátní úrovni působil a já měl dojem, že z ní vědomě odešel, protože poznal, že na víc než na region nemá. Jeho kandidatura na post bosse mne velice překvapila a v žádném případě bych jej ČSSD nedoporučoval, jako jsem nedoporučoval Špidlu, kterého zbytečně do kariéry hnala především jeho žena.
    + Další komentáře