Alternativa 2014: Jiří Paroubek versus Lukáš Jelínek

Jakub Patočka

Jiří Paroubek doporučuje spolupracovat s reformovanými komunisty a kritizuje Lukáše Jelínka, který vybízí k strategické spolupráci se zelenými a s lidovci. Bude-li sociální demokracie vědět, kým je, ukáže se takové dilema jako falešné.

Jiří Paroubek zveřejnil přesně před týdnem pozoruhodný článek, který unikl širší pozornosti, neboť se objevil pouze na webu ČSSD. Text, ačkoli je místy zbytečně osobně dotčený, je skutečně mnohem obsažnější, než slibuje jeho název Levice je levice a Pravice je pravice.

Ex-předseda sociálních demokratů v textu polemizuje s názorem, který zformuloval Lukáš Jelínek v Právu, ale často se k němu kloní i řada autorů Deníku Referendum. Podle Jelínka část příčiny nezdaru sociální demokracie spočívá v její izolaci a nedostatku koaličních partnerů. Lukáš Jelínek tedy doporučuje sociální demokracii, aby pomohla v rámci koncepce obnovy levého středu křísit lidovce a zelené. A také, aby hledala cesty ke kultivaci Věcí veřejných.

Jiří Paroubek to považuje za neperspektivní: „Fantazírování o tom, že se do sněmovny vrátí posílená a moudřejší KDU a také SZ, a pak nastane období jejich velké spolupráce se sociální demokracií, je naivní,“ píše, přičemž o Věcech veřejných smýšlí ještě příkřeji jako o mafiánském projektu pražské ODS: „A jen na obratnosti sociální demokracie v opozici, především na její viditelnosti a slyšitelnosti, bude záviset, zda Věci veřejné budou jen projektem na jedno použití.“

Paroubek tedy doporučuje „kousnout do kyselého jablka“ a začít spolupracovat s KSČM: „První krok musí ovšem udělat komunisté, ale po nezbytné transformaci a změně názvu KSČM i sociální demokraté. Ti by s takto transformovanou stranou měli začít na parlamentní úrovni spolupracovat a vlastně — legitimizovat ji. Chce to samozřejmě politickou odvahu,“ píše předseda ČSSD.

Paroubek Jelínkovi připomíná, že i vznik Špidlovy vlády politicky rozkročené přes střed byl možný pouze díky většině ČSSD a KSČM ve sněmovně, který vylučoval sestavení čistě pravicové vlády.

Paroubkův text je cenný v tom, že varuje před případnou snahou sociální demokracie stát se stranou středu a tak říkajíc pro všechny. Má-li se sociální demokracie stát sjednocující platformou opozice proti stávající vládě, musí se s ní konfrontovat jako její principiální levicová alternativa.

Vůbec nejcennější je postřeh, že není ničím garantována vstřícnost Strany zelených a KDU-ČSL k sociální demokracii. Ba právě naopak: kdyby dnes tyto dvě strany byly jazýčkem na vahách, s  pravděpodobností hraničící s jistotou by se obě přiklonily k ODS, s níž ostatně tvořily po roce 2006 koalici.

Faktem tedy je, že jakékoli úvahy o zelených a lidovcích jako strategických partnerech sociální demokracie nemohou obejít vnitřní situaci obou stran. Upínání nadějí zejména ke stávající Straně zelených, v níž nic nenasvědčuje změně kursu, se může stát osudovou chybou, neboť by v roce 2014 mohla, tak jako to učinila v roce 2006, opět posloužit pravici jako její trojský kůň.

V tom se ale současně ukazuje slabina Paroubkovy analýzy. Pokud vcelku přesně označuje možnost, že se KDU-ČSL a SZ vrátí v roce 2014 do sněmovny jako partneři ČSSD za fantazírování, měl by s větší důkladností vysvětlit, proč není stejným, ba možná ještě větším fantazírováním jeho představa, že komunisté změní svůj název, budou se reformovat, a tím umožní sociálním demokratům, aby je legitimizovali.

Paroubkův argument o Špidlově vládě, která vznikla mimo jiné proto, že měla v zádech variantu většiny s KSČM, platí totiž i obráceně: sociální demokracie nebyla odsouzena k volbě mezi spoluprací s nereformovanými komunisty a velkou koalicí jen proto, že zbývala ještě třetí možnost spolupráce s oběma menšími stranami, pro niž se Špidla, v dané situaci zřejmě správně, rozhodl.

Jaký motiv budou mít komunisté k tomu, aby se měnili, pokud jim Paroubek se strategickou krátkozrakostí, která pro něj není vůbec typická, říká: „My sice nemáme jiného partnera, než jste vy, ale tohle jsou naše podmínky, abyste jím mohli být…“? Co by dělal, kdyby mu komunisté odpověděli tak, jako odpovídají na všechny žádosti o svou reformu už dvacet let: „Povídali, že mu hráli“? Řekl by jim: „Radši si to rozmyslete,“ anebo by rovnou vyrazil s prosíkem za Nečasem?

Ve skutečnosti Paroubkova představa, že příští většinu sociální demokracie utvoří s reformovanými komunisty, není v tuto chvíli o nic méně zbožným přáním nežli Jelínkova představa, že bude utvořena s reformovanými zelenými a s obrozenými lidovci. Jedno i druhé jsou politické možnosti, jejichž uskutečnění vyplyne z totožného východiska: a tím bude politická vyspělost sociální demokracie.

Nejde přece jenom o nějaké aritmetické počty. Základem musí být síla programu. O něm Jiří Paroubek bez dalšího říká, že je výborně propracovaný a výsledek voleb podle něj zapříčinila pouze nepřízeň médií a marketing pravice. To není analýza, se kterou se lze pohnout z místa. Pokud je program dobrý, proč by po čtyřech letech neměl být znovu poražen médii a marketingem?

Je škoda, že Jiří Paroubek při svých nesporných silných stránkách není podle všeho schopen věnovat jednu až dvě myšlenky otázce, zda v předpokladech, z nichž vychází, není skryt aspoň díl z důvodů jeho volebního nezdaru. Proč by měly být lidovci i zelení pokládáni automaticky spíše za spojence pravice? Přece pro Josefa Luxe se stala ČSSD nakonec bližším partnerem než ODS. A zelení, kteří tíhnou k pravici, jsou evropskou anomálií.

Psali jsme o tom mnohokrát, ale zopakujme to ještě jednou: sociální demokracie pod vedením Jiřího Paroubka měla vedle programových předností v oblastech sociální či ekonomické i vážné programové nedostatky: například ve vztahu k mladým lidem, v ekologické politice, v kulturní politice či ve vztahu k občanské společnosti.

Rovněž veledůležitý politický problém médií nelze politicky řešit tak, že se jim spílá, nýbrž promyšlenou mediální politikou, která vytváří strukturální předpoklady, aby se kvalita mediálních obsahů zvyšovala. Ta opatření existují a nemají podobu ficovských či náhubkových zákonů, ale kroků, které rozšiřují svobodu slova i pro ty, kteří si ji nemohou koupit.

To jsou témata, jejichž politická závažnost se velmi těžko měří empirickými průzkumy, ale právě z nich vyplývá dnešní kulturně-politická hegemonie pravice i důvody, proč k ní vnitřně slabí zelení i tápající lidovci u nás tíhnou. Změnit to samozřejmě lze a čtyři roky opozice jsou dobrou příležitostí k promyšlení vhodné strategie.

K ní zřejmě patří rozhovor s komunisty, jak radí Paroubek; Lukáš Jelínek, ani nikdo z jemu podobně smýšlejících lidí, jistě nebude proti. Ale proč by potom neměla vést ČSSD dialog i s lidovci? A zejména: proč by se neměla snažit vytvořit ze zeleného prostředí svého stěžejního spojence, jako se to podařilo v řadě zemí Evropy? Pokud se ukáže stávající Strana zelených z tohoto hlediska bezperspektivní, jak se to nyní jeví, jsou tu přece i jiné možnosti: kultivace vnitřní platformy v ČSSD či podnícení vzniku nového takto orientovaného subjektu a spolupráce s ním.

Naděje na úspěch rozhovoru s komunisty, s lidovci i se zelenými v každém případě vzrostou, pokud bude sociální demokracie vědět, kým je, a bude své snažení směřovat nikoli pouze k zisku aritmetické většiny v příštích volbách, ale ke změně kulturně-politické mentality.

Vždycky, když sociální demokracie mluvila o modernizaci, zdálo se, že má na mysli právě tohle. Přece tím nemyslela, že se naučí vítězit nad pravicí v moderních marketingových kampaních. Svou velkou příležitost sociální demokraté nyní mají, ale nebude tu věčně: pokud se budou plácat sami v sobě, i jim může vyrůst konkurence, nějaká TOP 09 zleva.

    Diskuse
    SH
    July 15, 2010 v 10.24
    Jedna poznámka a dvě otázky
    KSČM je stranou, která se deklaruje jako alternativa k současnému „neoliberálnímu“ světu. Z toho prostého důvodu nemůže být za prvé sociálnědemokratickou, což je v jejím pojetí pouze ideologie zlidšťování kupříkladu současně se tvořící světové nadvlády globálních investorů. Ze stejného důvodu rovněž nemá smysl, aby se přejmenovávala, protože její antisystémovost tímto krokem nebude zbytkem politické veřejnosti vnímána coby její relevantní změna. KSČM vsadila vše na jednu kartu. Buďto se prokáže, že současná nadvláda globální finanční oligarchie se dostane do neřešitelného sporu s vládami zastupitelské demokracie současných států, nebo jej opět nějak vyřeší a tím oddálí, již pokolikáté, nutnost novým způsobem institucionalizovat politickou moc, o níž jsou pravověrní komunisté nezvratně přesvědčeni. Tím chci jenom naznačit, že ČSSD asi nebude tím hlavním hráčem, který bude určovat vývoj v politickém systému naší země.
    Osobně mne zajímá, v čem, cituji: „…pro Josefa Luxe se stala ČSSD nakonec bližším partnerem než ODS“, konec citace. Nějak si na reálné jednání Luxe v tom směru nepamatuji.
    Zrovna tak mne zajímá, jak může účinněji ČSSD v reálné praxi, čti bez ztráty své tváře, vést svou mediální politiku v realitě absolutního vlastnictví všech médií v rukou soukromníků, kteří z podstaty jsou proti jakékoliv socializaci.
    A konečně dotaz třetí. Je opravdu reálné očekávat vznik nové levicové strany v prostředí, v němž je jenom k jejímu rozjezdu zapotřebí desítek milionů a k jejímu provozu ještě víc?
    July 15, 2010 v 12.49
    Josef Lux a ČSSD
    Rekapitulace posunu lidovců ve stranické soustavě na začátku druhé poloviny 90. let.

    Ve volbách do poslanecké sněmovny v roce 1996 lidovci obdrželi 8,08% hlasů, což znamenalo zisk 18 mandátů. KDU-ČSL se opět účastnila koaličních jednání se svými dosavadními partnery ODS a ODA, při kterých lidovečtí představitelé požadovali čtyři ministerská křesla, která nakonec skutečně obsadili. V menšinové vládě se oproti předchozímu období změnil poměr sil, když ODS disponovala stejným počtem ministrů jako ODA a KDU-ČSL dohromady (8:4:4): tento fakt umožnil lidovcům zaujmout pozici VNITŘNÍ OPOZICE v rámci koaliční vlády.

    V prvních senátních volbách na podzim 1996 Josef Lux odmítl ve druhém kole doporučit svým voličům, aby volili kandidáty občanské demokratické strany - tedy svého koaličního partnera - na úkor kandidátů ČSSD, tedy opoziční strany. Václava Klause to tehdy značně rozčílilo.

    V období vrcholící politické krize na sklonku roku 1997, která vyústila v rozklížení vztahů mezi koaličními partnery, sehrála KDU-ČSL nezanedbatelnou roli, když deklarovala, že LIBERÁLNÍ POLITIKA v české transformaci SELHALA a jako viníky tohoto stavu označila ODS a ODA.

    V období před mimořádnými volbami do poslanecké sněmovny probíhaly v KDU-ČSL diskuse zabývající se podobou budoucí vládní koalice, povolební strategií strany a možnými variantami sestavování koalice a vlády, na nichž byla ochotna participovat, v důsledku čehož začalo docházet k jistým sporům uvnitř strany: J. Lux kritizoval místopředsedu strany Kasala za to, že se snaží stranu násilím tlačit doprava. Tyto snahy Lux označil za zbytečné a zároveň varoval před vyvoláváním paniky z možnosti případné spolupráce strany s ČSSD. Přestože se část členské základny vyjadřovala k možné koalici s ČSSD kriticky, nezněly tyto hlasy natolik silně, aby změnily celkový dojem, že KDU-ČSL by byla za určitých okolností připravena na vstup do vlády se sociálními demokraty: jednoduše řečeno, v KDU-ČSL tehdy nebylo osobnosti většího formátu, která by výrazněji konkurovala tehdejší představě J. Luxe o politickém směřování křesťanských demokratů a jejich roli ve stranickém systému.

    V předčasných parlamentních volbách 1998 KDU-ČSL získala 9,00% hlasů což znamenalo 20 mandátů v poslanecké sněmovně. V období následných povolebních jednáních o sestavení vlády Lux prosazoval variantu koalice ČSSD, KDU-ČSL a US a snažil se oba zbývající subjekty přesvědčit o jejích výhodách. Explicitně byla vylučována varianta menšinové vlády ČSSD a KDU-ČSL, jež by se musela opírat o tichou podporu KSČM. Po odmítnutí UNIONISTŮ podílet se na vládě s ČSSD a KDU-ČSL a následném podepsání opoziční smlouvy mezi ČSSD a ODS v červenci 1998 bylo naplňování lidovecké politické strategie znemožněno a tudíž se vedení strany rozhodlo setrvat v opozici.

    Jinak řečeno, v roce 1998 odmitla jít do koalice s ČSSD Unie svobody, nikoli lidovci. Čtyři roky nato vznikla koalice, kterou tedy Josef Lux preferoval již v roce 1998.

    V komunálních volbách v listopadu 1998 obdržela KDU-ČSL nejvíce mandátů ze všech politických stran.

    V květnu 1999 se nicméně konal sjezd strany, na kterém bylo zvoleno nové stranické vedení, čemuž předcházela rezignace dosavadního předsedy strany J. Luxe v září 1998 na všechny funkce z důvodu vážného onemocnění.

    Bohužel od tohoto momentu působí politika lidovců dezorientovaně, což souvisí s jejich hlubokou krizí identity. Ale to už je jiné téma, o kterém jsme tu ostatně referovali.
    July 15, 2010 v 15.00
    poděkování
    Pane Dostále chci Vám poděkovat, protože s Ivo Bystřičanem, Petrem Jedličkou, Jan Miesslerem, Romanem Sikorou a dalšími odvádíte v těchto novinách opravdu solidní práci.
    Jan Kopecký
    July 15, 2010 v 17.22
    via lucis!
    Celkem souhlas, Jakube. Ač jsem ateista a některé figury z lidoveckých řad mi byly vždy přímo odporné, přál bych si časem jejich návrat, byť samozřejmě v nějaké vyLUXované (když už ne LUXusní) podobě. Lidovci představují jednu z mála stran teoreticky disponujících historicky zakotvenou, ideologicky a hodnotově dobře čitelnou identitou v podobě katolické sociální doktríny a některých tzv . konzervativních hodnot (díky nimž mají mj. značný "zelený" potenciál); není to jen nějaký marketingový produkt na jedno použití, je za tím silná a úctyhodná tradice. Jen je třeba tuto identitu pojímat právě tradicionalisticky, ne konzervativně - tradici chápu jako to, co je pamětí určité inovace, odpovídání na výzvu, a co se musí vždy znovu adaptovat na nové podmínky, jinak se to nepředá dál (netraduje) - viz třeba Třeštíkovo "vymýšlení" národa, resp. dějin. Kdyby se více rozpomenuli na sociální aspekt křesťanství, byli by pro sociální demokracii přirozeným a velmi potřebným partnerem.
    Obšírněji k problému soc. dem. zde:
    http://www.blisty.cz/art/53262.html
    Cituji:
    "Naděje na úspěch rozhovoru s komunisty, s lidovci i se zelenými"...

    Široký záběr naděje všemi směry...?

    U mne je to bohužel jeden z hlavních důvodů, proč nemohu ČSSD osobně nijak věřit... ("Naděje na úspěch rozhovoru s komunisty"... SMUTNÉ.)
    July 15, 2010 v 23.10
    Paní Hyldebrantová, někteří komunisté za minulého režimu páchali zločiny, ale na některých komunistech se za minulého režimu páchaly zločiny. Byli a jsou komunisté, kterým je pořád blízko humanistický obsah Marxova projektu a jeho moderních interpretací. Byli a jsou komunisté, kteří upadli do ideové deviace, vyzvedli diktátorské prvky této ideologie a zavedli ji v praxi do antihumánních poloh.

    Ale, paní Hyldebrantová, když se teď podíváme na křesťansko-demokratickou stranu, zjistíme, že křesťané protáhli Evropu náboženskými válkami s jinými náboženstvími a mezi křesťanskými konfesemi, a to až do naší doby (Balkán, Severní Irsko). Křesťané zavedli inkvizici, jejíž péči o pravověrnost zaplatily statisíce lidí léty ve vyhnanství, v žalářích, ba i smrtí v plamenech. Za křesťany se táhne, co bychom si namlouvali, v dějinách široká šmouha krve a popele.

    Možná to, co jsme právě popsal, je také jen deviace křesťanství. Možná křesťanské historické zločiny nejsou podstatou křesťanství. Možná je křesťanství svou podstatou humanistickým náboženstvím a náboženské války spolu s inkvizicí jsou jeho deviací.

    Bylo by pro Vás uspokojivé a smířilo by Vás to s nimi, kdyby sociální demokraté spolupracovali s kterýmikoli křesťany v politice, i s takovými, kteří by dnes rádi upalovali, kdyby jim to sekulární stát umožnil? A jsou pro Vás nepřijatelní, když si uvědomují společné kořeny s komunisty a mohou spolupracovat např. s těmi, které minulý režim pronásledoval? Znal jsem nebo znám celou řadu lidí, kteří byli kdysi komunisty a zůstali marxisty a jejich praktický každodenní humanismus jde daleko za hranice průměrného křesťanského chování (Věnek Šilhán, Libuše Šilhánová, Jaroslav Šabata, Ivan Sviták, Karel Kosík, Milan Machovec, Jan Šimáně). Jsou pro mne vzory v myšlení i jednání.
    July 16, 2010 v 0.10
    Pan Paroubek v odkazovaném článku také naznačil, co si pod transformací KSČM představuje. Mělo by jít o změnu názvu a o její „sociáldemokratizaci“. KSČM by se měla stát „radikálně socialistickou stranou“. Současně ale přiznává, že „česká pravice nebude považovat KSČM za dostatečně reformovanou nikdy.“

    Jsem si téměř jist, že to KSČM neudělá. Změnu názvu nechce členská základna, výjimek je nemnoho. Dvacet let si komunisté kvůli názvu užili své. A že se „nepřekabátili“ začíná hrát spíše v jejich prospěch. A že by se KSČM sociáldemokratizovala? To by musela být ČSSD následováníhodnou levicovou stranou. O odlišném programu nemluvě

    Navíc je zřejmé, že změna názvu nezvýší její koaliční potenciál. Místo komunistů to budou jen bývalí komunisté. Jak praví lid – něco jako bývalí cikáni. A jaké je ve společnosti postavení bývalých komunistů naznačuje Zákon o protikomunistickém odboji, který prošel v prvním čtení Senátem. Bývalí komunisté, kromě těch, kteří byli v KSČ pouze 17 měsíců od 1.1.1968, nemohou být uznáni za členy protikomunistického odboje. Ať dělali, co dělali. Byli to přece komunisté

    Je-li politika i v ČSSD chápána jako umění možného, pak by sociální demokraté neměli s podobnou transformací KSČM vůbec počítat
    K příspěvku Ivana Štampacha:

    Kdysi ještě před volbami jsme již na toto téma diskutovali a mé obavy o možné volební spolupráci ČSSD s KSČM byly považovány jako nereálné, jejichž naplnění si sociální demokraté nijak nemohu dovolit - ale přesto znovu vidím, že byly z mé strany opravdu oprávněné.

    Nemohu věřit straně, která uvažuje o spolupráci s komunisty, jejichž působení jsem (nejen já) na vlastní kůži nedávno zažila v otřesném pohrdání a názorovou manipulací člověkem. Bylo by to popření studentské sametové revoluce a popření mého názorového smýšlení.

    Vím, že je i mnoho poctivých komunistů, tak jako je i mnoho nepoctivých a zločinných až totalitně smýšlejících "křesťanů", přesto dobrovolnému příklonu k případnému vládnímu spojenectví ČSSD - KSČM a riskování dašího roku 1948 (a návratu následných 41 let) svobodně říkám NE.
    July 16, 2010 v 5.47
    pohrdání a transformace
    „Byly považovány jako nereálné“, „popření studentské sametové revoluce“, „svobodně říkám NE“ –– začíná být zjevné, že subjekt, který se tu podepisuje Květoslava Hyldebrantová, používá překladový software. (Vývojáři tohoto softwarového projektu se stávají hrdiny naší doby. Tak se naplňují předpovědi Huxleyho Brave New World.)

    Ladislav Žák dnes v BL (Oranžová stínohra ...) soudí, že „kromě falešného antikomunismu nemá ČSSD v rukávu skutečně nic a tulí se ke koalici v rámci jakéhosi klubu demokratických stran“. To je asi příliš kategorické, ale Bohumír Molnár má pravdu, když říká: „To by musela být ČSSD následováníhodnou levicovou stranou.“ Ladislavu Žákovi musím ale dát za pravdu, když ČSSD diagnostikuje „absenci jakékoliv ucelené alternativní vize pro českou společnost“.
    July 16, 2010 v 7.03
    Smutek
    mě jímá při četbě diskuse mezi K. Hyldebrantovou a I.O. Štampachem. Na jedné straně vnímání světa podle pojmů, názvů, na druhé straně snaha o pochopení role jedince podle jeho skutečného chování ("Po ovocích jejich poznáte je...").
    To, že mnoha lidem - a někdy mám pocit, že jich je čím dál více - stačí k poznání věci (názoru, ideje) pouhé jméno či označení (ať s kladnou či zápornou konotací), je největší prohrou v celém historickém vývoji lidského myšlení (ne nadarmo tu byl zmíněn Huxley).
    V
    July 16, 2010 v 8.33
    Míjení podstatného
    Sociální demokracie je ideově vyprázdněná. Obávám se, že její čas zvolna míjí. Po velkou část své existence se snažila sloužit kapitálu tím, že zmírňovala jeho důsledky pro většinu zaměstnanců. Současný kapitalismus odkládá masku lidské tváře, kterou v minulosti potřeboval, neboť ji již nepotřebuje. A obdobně nepotřebuje sociální demokracii. Triumfalismus kapitálu ale povede k zostření rozporů ve společnosti. Vidíme to již nyní. Za této situace bude sílit potřeba reprezentace zájmů neprivilegované většiny společnosti. Domnívám se proto, že nastává čas uvažovat o nové nové levici, resp. straně. Ale především o alternativě ke kapitalistické společnosti. Není podstatné, jak si současní politikové rozdělí funkce a jak se za tím účelem spojí či nespojí. Co je nám do toho. My poslanecké a ministerské platy brát nebudeme. Podstatné je, co po kapitalismu! O tom bychom měli přemýšlet a o to bychom měli usilovat.
    Komunisté se svým názvem hlásí ke své minulosti. A ta byla tvrdě pravicová.
    Zelení nemají žádnou ucelenou koncepci, je to jen slepenec povrchních dojmů. Proto je snadno ovládl Bursík a zavedl do náruče pravice.
    Komunisté a křesťanské církve se v minulosti dopustili mnoha zločinů, nikoliv kvůli chybám jednotlivců, ale kvůli podstatné shodě v pojetí moci, jako moci privilegovaných jedinců nad zbytkem společnosti. Blíže k tomu viz zde: http://www.valach.info/kazdy-monoteismus-je-totalitni/ , k praktickým důsledkům v dnešní době v ČR pak zde: http://www.blisty.cz/art/53214.html .
    Důležitá diskuse proto bude také o povaze moci a nevyhovující podobě zastupitelské demokracie.
    July 16, 2010 v 10.44
    Milanu Valachovi a ostatním
    Štěpán Kotrba dnes píše:

    "Krizi parlamentní demokracie pociťuje dnes většina občanů. Během několika po sobě jdoucích voleb v posledních letech vymizela legitimita volených zástupců lidu a názory společnosti se stávají volatilní, jak by řekli burzovní makléři. Nejen hodnotová, ale i diskurzivní vzdálenost pravice a levice se zmenšuje. ..."

    Zbytek si dočtěte zde:
    http://blisty.cz/2010/7/16/art53454.html
    V
    July 16, 2010 v 11.06
    Panu Kopeckému
    Jak je z textu jasně patrné, myslí tím Kotrba současné politické strany. A v tom s ním naprosto souhlasím a je to zcela v souladu s tím, co jsem napsal.
    July 16, 2010 v 12.58
    Následuje, paní Hyldebrantová je výňatek z oficiálního dokumentu, který ukazuje možnou budoucí účast křesťanů v české politice. Vy říkáte spolupráci s komunisty svobodné NE. Já říkám spolupráci s takovými křesťany své svobodné NE. Vám vadí totalitní zločiny některých komunistů. Mně vadí navíc k tomu i totalitní zločiny mnohých křesťanů. Já přesto spolupráci s křesťany v politice globálně nezavrhuji, i když důvody pro jejich odmítnutí jsou pádné. A co je nejhorší, dnešní komunisté mají ve srovnání s dále citovanými fašistoidními politickými body Mladých křesťanských demokratů velmi demokratický program.

    Zde je tedy výňatek z dokumentu:

    Dokument schválený na Celostátním výboru MKD 26. 6. 2010 v Brně. ...

    KDU-ČSL ... musí .. důsledně hájit přirozené tradiční hodnoty, které jsou blízké značné části obyvatel České republiky. ... Proto Celostátní výbor Mladých křesťanských demokratů přijal 5 bodů ... Body, které nabízíme, jsou potřebné pro celou společnost, ale většinu z nich žádný politický subjekt nenabízí.

    1. Podpora tradičního školství ...
    Je nutno bojovat proti stoupající dětské agresivitě umožňované ... omezením autority učitelů, nápady na zákaz fyzického trestání, ... směřováním výuky k nejrůznějším genderově korektním vyučováním atd. Škola ... nemá dětem již odmalička vnucovat módní ideologie multikulturalismu a tzv. genderové rovnosti.

    2. Jednoznačný a zřetelný boj proti euthanasii, potratům, registrovanému partnerství a adopcím dětí homosexuálními páry

    3. Tvrdý boj proti kriminalitě a drogám včetně marihuany

    4. Boj proti masové imigraci a radikálnímu islámu
    Demografickou krizi nelze řešit masovou imigrací, zvláště ne osob z odlišných kulturně - civilizačních okruhů. Bez ohledu na možné nařčení z rasismu je třeba jasně varovat před důsledky imigrace ... Je nutno odvážně, leč korektně, upozorňovat na nebezpečí radikálního islámu.

    5. Podpora tradiční rodiny
    Je vhodné zvýšit důraz na to, že nechceme podporovat sociálně nepřizpůsobivé rodiny ... Dále je vhodné zdůraznit, že jsou pro nás naprosto nepřípustné jakékoliv formy rodinného uspořádání, ve kterém by figurovali dvě matky, dva otcové apod.

    Kompletní text dokumentu zde:

    http://www.parlamentnilisty.cz/arena/politici-volicum/169529.aspx
    K reakci pana Štěcha:
    Není to samozřejmě paušální nedůvěra ke všem jednotlivým členům, ale přirozená reakce a pocit ohrožení na základě velmi negativních nedávných zkušeností s některými uvedenými směry (komunismus, nacismus, i třeba zmiňované křesťanství atd.).
    Při některých vzpomínaných pojmech mi prostě stále jen velmi silně zamrazí v zádech...
    Každopádně důvěra + odpuštění a zároveň nutná opatrnost + prozíravost by měly myslím zůstat ve zdravé rovnováze...

    K reakci Ivana Štampacha:
    Děkuji, zajímavé, s programem Mladých křesťanských demokratů též nesouhlasím (některé body jsou šílené!)...
    Otázka je: Koho tedy volit? Já osobně nevolím ani komunisty, ani sociální demokraty, v posledních 10-ti letech už nevolím ani KDU-ČSL (o příčinách ztráty důvěry jsem zde psala v nedávném příspěvku). Nejvíce věřím stranám ODS a TOP 09, i když nelze mluvit o ideálu, ale přesto o volbě nejbližší mému názorovému přesvědčení.

    Jinak k tématu článku: Myslím si jako nelevicový volič, že pokud se má levice obrodit, jistě nebude vhodné právě to spojenectví ČSSD - KSČM ( - KDU-ČSL či SZ), ale nová moderní a i pro mladé voliče přijatelná strana.


    July 16, 2010 v 19.22
    Ano, stanoviska se poněkud přiblížila. Jsem stále a důsledně již dvacet let proti honům na komunistické čarodějnice. Ale chápu, že na jedné straně spektra je touha po nové levicové straně. Buď jí bude sociální demokracie s koaličním potenciálem směrem k (obrozeným a věrohodnějším) komunistům i do středu k zeleným a k lidovcům, pokud se jasně distancují od fašizujících tendencí své mládeže. A pokud sociální demokracie nenajde dost sil na dobrovolnou obrodu, pokud ji nebude stačit ztráta hlasů v posledních volbách, vyhoví jisté už existující "objednávce" na tento typ strany nějaká nová strana, která vezme hlasy sociálním demokratům i komunistům a přiměje je obě k reformě. Snad se pak najde možnost pro jejich spolupráci.
    July 17, 2010 v 5.23
    ad IŠ
    Inu, je-li tomu tak, pak bychom pomalu mohli otevřít diskusi o lustračním zákonu a o jiných klenotech české politiky.

    Co se "objednávky" týče, je tu mj. otázka financování. Die Aufklärung ist nicht umsonst.
    July 18, 2010 v 15.43
    Alternativa 1889
    "...zdá se mi býti vedlejší otázkou, se kterou stranou se spojiti, hlavní věcí je pracovati k tomu, aby naše ideje se šířily. Proto nevzdáme se při žádném spojenství své barvy. Volba je nesnadná kam se skloniti, protože je voliti mezi dvěma zly. Mladí nejsou o nic lepší, než Staří a naopak; my neslevíme ze svého přesvědčení, jen o to běží, která strana by nám byla lepším prostředkem."
    + Další komentáře