Za průtahy při dostavbě dálnice D8 stojí podle organizace Děti Země Ředitelství silnic a dálnic. Důkazem je také pět soudních rozhodnutí ve prospěch ekologické organizace.
Organizace Děti Země se ohradila vůči obviněním, že zdržuje dostavbu dálnice D8. Předseda sdružení Miroslav Patrik upozornil na to, že se úředníci dopustili při přípravě dálnice závažných chyb, na něž sdružení poukazuje.
„Obrovsky zpožděnou přípravu stavby má na svědomí nejen nekvalitní manažerská práce investora a pomalé projektové práce, ale také nedodržování lhůt státních úředníků při vydávání rozhodnutí a zřejmě i zdlouhavá jednání s vlastníky dotčených nemovitostí,“ vysvětlil Miroslav Patrik.
Ředitelství silnic a dálnic odhaduje, že dálnici dokáže dostavět nejdřív na konci roku 2012, spíše ale až později. Původní plánovaný termín byl rok 2003.
„Úředníci před veřejností zatajili příslušné řízení, které by posoudilo, zda není lepší vybudovat dlouhý tunel," uvedl Patrik s tím, že výsledkem povrchové varianty je „nezákonné kácení nejen desítek stromů, ale dokonce i státem chráněného jeřábu českého. Dále se také nezákonně likvidují biotopy chráněných druhů živočichů a ničí se jedinečná kopcovitá krajina Českého středohoří," uvedl Patrik.
Organizace přitom už v roce 1994 s výstavbou dálnice souhlasila. Upozorňovala ale na nutnost zhodnotit varianty, které by vedly mimo České středohoří, k čemuž ovšem nedošlo.
„Příčinou neustálých sporů o dálnici D8 přes České středohoří tak není aktivní účast občanských sdružení v čele s Dětmi Země v rozhodovacích procesech, které na chyby a nezákonnosti trpělivě upozorňují. Příčinou je sám investor a státní úředníci. Investor se předčasným zahájením výstavby D8 vědomě a účelově pustil do obrovského rizika, neboť neměl všechna potřebná rozhodnutí a všechny pozemky,“ dodal Miroslav Patrik.