Ústecký kraj: Nejsme-li schopni stavět dálnici podle zákona, změníme ho

ČTK, Dušan Radovanovič

Ústecký kraj si stěžuje na ekology kvůli žalobám proti stavbě dálnice D8. A že jim dává soud za pravdu? Tím hůř pro ten zákon, uvažuje bývalý hejtman Šulc (ODS).

Zastupitelé Ústeckého kraje dnes vyzvali vládu, aby se zasadila o co nejrychlejší dostavbu posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Důvodem jsou komplikace, které nedostavěný úsek způsobuje, a neustálé prodlužování termínu jeho dokončení. Hejtmanka Jana Vaňhová (ČSSD) uvedla, že výzvu dostane předseda vlády a očekává od něj rychlou odpověď.

Zdržování stavby dávají zastupitelé za vinu ekologickým organizacím, které napadají různá rozhodnutí týkající se dálnice. „Ekologické organizace podaly řadu dalších žalob proti dálnici D8, a její stavba se tím neúměrně prodražuje," tvrdí hejtmanka.

Nejvyšší správní soud letos v lednu vyhověl kasační stížnosti ekologů, která se týkala sporu o rozhodnutí ministerstva životního prostředí ohledně zásahu do krajinného rázu a vedení dálnice přes chráněnou oblast. Soud v minulosti také dvakrát zrušil rozsudek, jímž Krajský soud v Ústí nad Labem zamítl žalobu ekologů proti územnímu rozhodnutí o umístění stavby dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi.

Nikdo z politiků se však nepozastavuje nad tím, jak je možné, že se při stavbě nedodržují zákony. „Situace je opravdu poměrně absurdní. Politici slibovali lidem, že se dálnice postaví rychle, levně a bezproblémově. Teď se zjistilo, že to není pravda. Lidé místo toho, aby hledali viníka mezi státními úředníky, kteří porušují zákony, tak viní toho, kdo celou dobu označoval podobné sliby za nesmyslné,“ řekl Deníku Referendum Miroslav Patrik z Dětí Země.

Podle Patrika ovšem ani nesplnění všech podmínek neznamená v České republice skutečné zastavení stavby. V případě Českého středohoří například vůbec neproběhlo řízení o dopadu na krajinný ráz. I přesto je dálnice rozestavěná. „Podali jsme proti tomu stížnost, ale celý problém se táhne už dobře sedm let a dálnice je z půlky postavená. Soud zřejmě rozhodne až po tom, co dálnice bude stát,“ upozornil Patrik na způsob, jakým funguje v České republice vymahatelnost práva.

Radní Jiří Šulc (ODS), který má na starosti dopravu, má navíc výtečný recept, jak se s lidmi požadujícími dodržování zákonů vypořádat. Šulc podle ČTK varoval, že pokud by jeho rozhodnutí měla pokračovat, mohla by být dálnice označená i za černou stavbu. Uvedl, že jsou proto potřeba i změny zákonů.

„Ty zákony fungují po celé republice, nechápu, proč neplatí zrovna v severních Čechách. Jejich změna nic nevyřeší, protože úředníci, kteří porušují zákony současné, budou bezpochyby porušovat i ty nové. Politici by se měli zamyslet spíše nad tím, jak dodržování zákona ze strany stavebních firem a úředníků vymáhat,“ dodává pro Deník Referendum Miroslav Patrik.

„Chápu ale, že bývalý hejtman Šulc musí být s nervama na dně, když se osm let těšil, až bude jako hejtman přestřihávat pásku u nové dálnice a nakonec z toho nic nebylo,“ dodává už v odlehčeném duchu Miroslav Patrik.