Emancipační význam zahajovacího ceremoniálu pařížské olympiády
Slavoj ŽižekZahajovací ceremoniál letních olympijských her v Paříži příznačně vzbudil obrovské pohoršení. Byl prý dokladem rozkladu Evropy, ba co hůř, její sebevraždy. Máloco je však tak vedle. Ceremoniál ukázal, že právě Evropa je zde tím odolným.
Slavnostní zahájení Letních olympijských her 2024 v Paříži a uvedení filmu Deadpool & Wolverine jsou dvě výrazné kulturní události letošního léta, které nabídly oslnivou podívanou plnou ironie. To je ale vše, co mají společné. Právě analýzou toho, v čem se liší, můžeme dobře proniknout k nanejvýš ambivalentní povaze ironie v dnešní době.
Ironický odstup od etablovaného společenského řádu slouží často jen jako špatně zastřená forma konformismu. Jak píše o snímku Deadpool & Wolverine, nejnovější epizodě zřejmě nekonečného cyklu marvelovských superhrdinských blockbusterů, Wendy Ideová z týdeníku The Observer, „dokáže být protivný a zároveň velmi zábavný … Ale je také odfláknutý, cyklí se, je bídný po vizuální stránce, příliš sází na gagy odvozené z memů a až nesnesitelným způsobem využívá metavtipy zaměřené na komiksové fanoušky“.
Jde o přímo dokonalý popis toho, jak dnes funguje ideologie! S ohledem na to, že její hlavní poselství už nikdo vážně nebere, předkládá vtipy odkazující na sebe samu, skoky mezi dimenzemi a vtíravé odbočky bořící čtvrtou stěnu. Je to tentýž přístup — ironie ve službách statu quo, díky němuž dokáže velká část veřejnosti snášet stále šílenější a násilnější svět.