Revoluci ve státní službě očekávat nelze
Šárka HomfrayAč Fialova vláda tvrdila, že konečně zefektivní státní správu, její kroky tomu nenasvědčují. Nadále totiž staví na populárním mýtu přebujelého personálu, jejž je třeba redukovat. Problém však netkví v zaměstnancích, ale v organizaci.
V minulém volebním období strany současné vládní koalice nešetřily kritikou na fungování státní služby, na její právní úpravy i na změny, jež byly v zákoně o státní službě provedeny. Brzy po volbách se do veřejné diskuze dostaly různá procenta, o které je nezbytné státní správu „zeštíhlit“. Kroky, které v letošním roce vláda v této oblasti vykonala, ale podstatné zásahy do současného systému nepředstavují — a je otázkou, zda je to dobře, či špatně.
Dílčí změny
Vláda v systemizaci na příští kalendářní rok, schválené 30. listopadu, počítá se zrušením více než 800 služebních míst. Ačkoli se může zdát, že jde o vysoké číslo, představuje tento počet něco přes 1 % celkového počtu systemizovaných míst, která ve státní službě jsou. Z podkladů pro systemizaci navíc vyplývá, že z větší části jde o redukci těch míst, jež jsou spojena s agendami, které pozbyly na potřebnosti — například posílení hygieny spojené s intenzivními vlnami pandemie covidu-19 nebo silniční daň.
Poslanecká sněmovna 29. listopadu přehlasovala veto prezidenta a schválila novelu zákona o státní službě s účinností od 1. ledna 2023. Ačkoli tato novela obsahuje některé dílčí změny směřující k zjednodušení například výběrových řízení, nezabývá se žádným z nejvíc těžkopádných prvků, které zákon obsahuje. O těch víme, že například snižují kariérní prostupnost uvnitř samotné státní služby, odrazují mladé úřednictvo hned na začátku jejich profesní dráhy a oproti formálně nazíranému vzdělání neumožňují adekvátně ocenit zkušenosti.