Jak zlomit obstrukční kulturu? Neprodleně novelizovat jednací řád Sněmovny
Jan GruberSněmovnu sužují obstrukce a vládní většina není s to prosazovat své záměry. A pokud se jí to občas podaří, tak jen s neúměrným vypětím. Paralyzovaná Sněmovna přitom podlamuje důvěru lidí v politiku i demokratický právní stát.
Poslední týdny ukázaly, že vládu Petra Fialy (ODS) čeká při prosazování svých záměrů ve Sněmovně nesnadná práce. Jednání, na němž ji žádala o vyslovení důvěry, trvalo bezmála celý den, čímž se stalo nejdelším v historii České republiky. Navzdory opakovaným pokusům se jí doposud nepodařilo ani zahájit diskusi o změně volebního zákona, jež má do zdejšího právního řádu zavést korespondenční volbu. A schvalování novely pandemického zákona se — navzdory využití institutu legislativní nouze — táhlo od úterního rána až do středeční noci.
Ačkoli se kabinet ve Sněmovně opírá o pohodlnou většinu sto sedmi hlasů — Janu Farskému se totiž po odjezdu na studijní pobyt do Spojených států doposud na poslanecký mandát nepodařilo rezignovat —, opoziční obstrukce je schopna překonávat jen s mimořádnými obtížemi. Pandemický zákon sice po úmorných pětatřiceti hodinách veskrze nesmyslné rozpravy nakonec prosadil, ale zajisté nechce, aby se podobný scénář opakoval při projednávání každého — byť jen trochu kontroverzního nebo vášně budícího — návrhu, s nímž přijde.
Nemají-li poslanci vládní koalice v úmyslu trávit v malostranských palácích další noci, poslouchat bezobsažné projevy zástupců politických hnutí ANO a SPD a doufat, že jim časem dojdou síly, měli by se zamyslet nad tím, jak upravit zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny tak, aby umožňoval skutečně efektivní projednávání zákonů. Dlouhodobé zablokování dolní komory Parlamentu má totiž potenciál podlomit jak důvěru lidí v politickou reprezentací — jež se ostatně netěší velké oblibě —, tak i demokratický právní stát jako takový.
Vláda je tu od toho, aby vládla
Jednoduše řečeno: K čemu bychom potřebovali Parlament, ve kterém ti, kteří vzešli jako vítězové z demokratických voleb, nejsou s to prosadit svůj program? Ústavní soud to v jednom ze svých nálezů shrnul jasně: Rolí menšiny je artikulace menšinových zájmů, předkládání alternativních návrhů a důsledná kontrola většiny. Opozice podle ústavních soudců může blokovat nebo oddalovat schválení zákonů, s nimiž přichází vláda, není však oprávněna zcela zamezit jejich přijetí. To jí zkrátka nepřísluší.
Paralyzovat Sněmovnu a znemožnit většině prosadit její vůli je ovšem v českých podmínkách až příliš jednoduché, přesvědčit se o tom mohl každý, kdo v minulých dnech a týdnech sledoval její schůze. Slabinou jednacího řádu se totiž neukázalo jen často kritizované ustanovení, jež vyhrazuje pro závěrečná třetí čtení toliko dvě dopoledne v týdnu, která lze — zvláště při větším počtu poslaneckých klubů — snadno vyplnit přestávkami na jejich porady, ale i nijak neomezená vystoupení poslanců s přednostním právem a bezbřehá diskuse o programu jednání.
Novela jednacího řádu by proto — slovy ústavního právníka Jana Wintra z jeho nové knihy Proměny parlamentní kultury — měla „posílit jeho odolnost vůči obstrukcím, aniž by ale vytěsňovala skutečnou diskusi nad klíčovými politickými tématy a bránila zákonodárcům ve vyjádření jejich názorů nebo předkládání alternativních návrhů.“ Ve zkratce: Vládní většina potřebuje získat reálnou možnost prosazovat své záměry, a to při zachování dostatečného prostoru pro opozici, aby její plány podrobovala kritice a nastolovala vlastní agendu.
Jak učinit Sněmovnu znovu akceschopnou?
Co je v zájmu efektivního fungování Sněmovny třeba změnit? Vedle rozšíření prostoru pro třetí čtení, omezení počtu faktických poznámek nebo zbavení některých poslanců přednostních práv — například předsedů stran, kteří jej získali až v době vlády Petra Nečase, se nabízí řada dalších úprav po vzoru sousedních zemí. Lze proto uvažovat o uzákonění možnosti ukončení rozpravy, vymezení řečnické doby k jednotlivým návrhům podle síly poslaneckých klubů nebo stanovení stabilního harmonogramu jednání s pevnými okny pro hlasování.
Současně je možné zrušit diskusi k pořadu schůze, která zhusta vyplní podstatnou část jednacího dne, upravit systém interpelací směrem k vyšší efektivitě nebo urychlit projednávání bezrozporných návrhů — namátkou implementací evropských předpisů nebo mezinárodních smluv, u nichž se pravidelně mění přílohy, jež ovšem nemají na původní znění podstatnější vliv. Opozice by přitom měla získat příležitost přinést do sněmovní rozpravy svá témata i jiným způsobem než svoláním mimořádné schůze, jejíž programy jsou zpravidla zamítány.
Jakkoliv by stávající sněmovní většině promyšlená novelizace jednacího řádu usnadnila práci, není zřejmé, zda se k ní odhodlá, v minulém volebním období se jí totiž bránila. Když Radek Vondráček (ANO) navrhoval uzákonit některé z výše zmíněných bodů, tehdy opoziční zákonodárci namítali, že nízká efektivita dolní komory Parlamentu není způsobená systémovými nedostatky, ale metodami vládnutí politického hnutí ANO. Jelikož vše zůstalo při starém i po změně vládní garnitury, měli by si jednoduše přiznat, že se mýlili. České republice by to prospělo.