Respekt se nekupuje
Mai NguyenováV oslovování vietnamské komunity v České republice si politici počínají dosti neobratně. Že se snaží zaujmout před volbami selfíčkem ze Sapy a pak už se neukáží, je navíc značně průhledné.
V polovině srpna kolovala na sociálních sítích vietnamské komunity nezvyklá fotografie z pražské Libušské ulice. Jednalo se o předvolební billboard, který politické hnutí Trikolóra umístilo před obchodní centrum Sapa. Někteří zvědaví Češi ho fotili a posílali svým vietnamským známým s otázkou, oč jde.
Fotografie si mezi sebou předávali i Vietnamci a byli překvapení, že jsou slogany skutečně napsané ve vietnamštině. Podivovali se zvláště nad tím, že plakát se snaží oslovit jejich krajany, kteří neovládají češtinu, zatímco právě ti zpravidla nemívají v České republice volební právo.
Navíc třetí slogan „Thuế nhỏ hơn” znamená doslova „mrňavější daň“. To zní natolik divně, že se nabízí otázka, zda nejde o podvod. Co je to za hnutí, že ani nedokázalo přeložit volební slogany? Ti pečlivější si dali tu práci a slogany porovnali s originálem, přičemž zjistili, že heslo „mrňavější daň“ nahradilo původní slogan „české zájmy na prvním místě“.
Za Vietnamci před volbami
V předvolební době si čeští politici na vietnamské spoluobčany zkrátka rádi vzpomenou. Ostatně Trikolóra nebyla jediná. Snaha navázat či upevnit kontakt s menšinami přišla před volbami ještě od ČSSD. A ještě méně zdařile.