Jak nám kdysi Vlasta Chramostová z nějakého důvodu přestala rozdávat radost

Petr Bittner

Netřeba svádět kulturní válku o duši Karla Gotta, otázka po pravdě dějin však nezmizí ani z úcty k legendě: pokud nám někteří „rozdávali radost“ i po roce 1968, proč nám ji asi Vlasta Chramostová na dvacet let rozdávat přestala?

Krátce po sobě odešly po dlouhých životech dvě výrazné ikony české kultury. Jejich osudy se vydaly radikálně odlišnými směry po roce 1968 — zatímco Karel Gott si vybral cestu, na níž mohl i po příjezdu vojsk Varšavské smlouvy dál „rozdávat lidem radost“, Vlasta Chramostová se rozhodla normalizaci vzdorovat. Zatímco první následujících dvacet let opanoval československé přijímače, obrazovky i kulturní domy, druhá z nich zmizela. Zatímco první tak díky svému postoji prožil jediný život na výsluní, druhá se musela poprat s životy třemi — „hereckým, disidentským a životem návratu“.

Současná prezidentská garnitura za souhlasného kývání přidružené kulturní a novinářské fronty v posledních letech rozdává vyznamenání a spekuluje div ne o „státních pohřbech“ čistě s odkazem na to, kolik dotyčný za svůj život „rozdával radosti“. Osobnosti Karla Gotta a Vlasty Chramostové nám však svým takřka paralelním skonem připomínají, že jejich dlouhé životy byly z velké části vyplněné epochou, kdy bylo „rozdávání radosti“ výsostně politickým projektem vládnoucí strany — a kdy tedy nebylo něčím automaticky dobrým.

×