Jak kraje bojují o to, aby české školství bylo zase o chlup horší
Matouš VencálekAsociace krajů ČR usiluje o zavedení bodového hodnocení přijímacích zkoušek na střední školy, které by plošně stanovovalo nepodkročitelnou dolní mez. Ten, kdo jí nedosáhne, nemá mít nárok studovat maturitní obor bez ohledu na kapacity škol.
Návrh, na kterém se Asociace krajů dohodla již v září a nyní o něm jedná s vládou, doprovází zákonodárná iniciativa Karlovarského kraje, jejímž cílem je umožnit krajům stanovit, jaké středoškolské obory se budou otevírat a kolik žáků se do nich bude přijímat, což je dnes rovněž v pravomoci ředitelů škol. Návrhem na zavedení nepodkročitelné dolní meze, takzvaného cut-off score, reaguje Asociace krajů podle její předsedkyně hejtmanky Karlovarského kraje za ANO Jany Mračkové Vildumetzové na fakt, že v uplynulém roce u závěrečných zkoušek neuspělo přes 37 procent maturantů.
To je nepochybně problém, který je třeba řešit, a ostatně kdo jiný než právě hejtmanka Mračková Vildumetzová by si to měl uvědomovat? Je to totiž „její“ Karlovarský kraj, který je na tom spolu s Ústeckým v oblasti vzdělávání v rámci České republiky nejhůře — nejhorší výsledky žáků v jednotných přijímacích zkouškách na střední školy, nejhorší výsledky studentů, co se týče čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti, nejhorší výsledky u maturit. Bohužel se však v tomto návrhu vydává zcela špatným směrem.
Máme málo absolventů se středním odborným vzděláním?
Není samozřejmě nutné, aby všichni měli maturitu, neřkuli vysokou školu. Vždy budeme potřebovat dělníky, mechaniky a řemeslníky, kteří maturitu nepotřebují, vždy bude existovat poptávka i po nekvalifikovaných pracovních silách a vždy budou také existovat lidé, kteří jednoduše nebudou mít pro maturitní vzdělání „studijní předpoklady“ nebo kteří jej nebudou chtít.
V situaci, kdy bychom měli příliš mnoho maturantů a příliš málo vyučených, však nejsme. Podíl studentů ve středním odborném vzdělávání (ať už zakončeném výučním listem, nebo maturitou) má Česká republika mezi zeměmi EU nejvyšší a v roce 2016 činil 72,9 procent! V sousedním Německu to pro srovnání bylo jen 46,3 procenta. Nejnižší podíl pak byl na Kypru (16,7 procent) a v Maďarsku (21,4 procenta). Pro rok 2017 nemáme mezinárodní srovnání, ale v České republice to bylo 71,7 procenta a na čelních místech tohoto žebříčku se tak nepochybně držíme i nadále.
Střední vzdělání s výučním listem pak loni získalo 21 304 osob, gymnaziální vzdělání 20 403 osob a střední odborné vzdělání s maturitní zkouškou, případně s maturitní zkouškou a odborným výcvikem, celkem 30 388 osob. Nejenže se tedy podíl studentů ve středním odborném vzdělávání blíží ke třem čtvrtinám, ale více než třetinu všech absolventů středních škol tvoří ti vyučení. To rozhodně neukazuje, že bychom se potýkali s nedostatkem takto vzdělaných lidí.