Začalo hlasování v posledním ročníku Sexistického prasátečka

Radek Kubala

V desátém a zároveň posledním ročníku Sexistického prasátečka mohou lidé vybrat nejsexističtější českou reklamu. O anticenu se jich uchází jednapadesát. Dominují reklamy na alkoholické nápoje. Ubylo naopak politických reklam.

Občanská organizace NESEHNUTÍ zahájila hlasování v desátém a zároveň posledním ročníku anticeny Sexistické prasátečko. Nejsexističtější českou reklamu může veřejnost vybírat od čtvrtka do konce října na stránkách prasatecko.cz. Letos je nominováno celkem jednapadesát reklam. Slavnostní vyhlášení anticeny proběhne v pátek 23. listopadu v brněnském Domě umění.

V letošním roce mají lidé na výběr o poznání méně reklam. Loni jich bylo o devětatřicet více. „Menší počet nominací podle nás souvisí s tím, že sexistických reklam v Česku ubývá. Na velkých billboardech je už vídáme zřídkakdy, častější jsou na sociálních sítích. Předběžné výsledky našich výzkumů navíc naznačují, že česká společnost hodnotí sexistické reklamy spíše negativně,“ řekla Eva Bartáková z NESEHNUTÍ.

Podobně jako v minulých letech se v nominacích objevilo několik reklam na alkoholické nápoje, které výrazně převažují nad jinými typy produktů. Ubylo naopak reklam politických. Organizátorky anticeny například odmítly do soutěže zařadit předvolební fotografii uskupení Nezávislých a Zelených z Havířova, na které je skupina kandidátů zakrytá pouze transparenem.

„Nahota neznamená automaticky sexismus. Muži na fotce vystupují sami za sebe. Nejedná se o žádné najaté modely, kteří by sloužili jen k přitáhnutí pozornosti,

„Přestože se nominace sbíraly v předvolebním období, do hlasování jsme nakonec zařadili jen jednu reklamu politické strany. V posledních letech si všímáme, že v propagaci politických stran se sexismus objevuje méně. To ovšem neznamená, že se politici a političky prezentují více eticky, jen využívají jiné metody, jak přilákat pozornost," vysvětlila Kristýna Pešáková z NESEHNUTÍ.

Vznikla i publikace o sexismu

Hlasující mohou letos volit buď klasicky kliknutím na tlačítko nebo takzvaným swipem" tedy posunem vlevo, nebo vpravo na dotykové obrazovce mobilního telefonu. Opět je možné vybírat mezi možnostmi „to je sexismus!", nebo „to ještě jde". Nově přibylo tlačítko „přeskočit" a lidé se tak nemusejí k reklamě vyjádřit.

Součástí slavnostního vyhlášení bude i křest nové publikace Fighting sexism, jež shrne deset let Sexistického prasátečka. V loňském ročníkuu veřejnosti zvítězil ponižující vtip odkazují na kampaň #metoo od společnosti Free Radio. Odborná porota přisoudila první příčku reklamě firmy FEKO LT, která podle expertů a expertek vulgárním způsobem ponižuje ženy.

Organizace NESEHNUTÍ se tématu sexismu v reklamách věnuje i ve svých vzdělávacích workshopech pro střední školy nebo při systematické práci s Krajskými živnostenskými úřady. V září tohoto roku vydala publikaci Právo versus sexismus — metodický pohled na sexistické reklamy, která pomáhá laické veřejnosti i úředníkům a úřednicím rozeznat a posoudit seximus v reklamě.