Sexistické prasátečko přijímá nominace — podesáté a naposledy

Radek Kubala

Desátý ročník soutěže o sexistickou reklamu Sexistické prasátečko pořádá nevládní organizace Nesehnutí. Nominace lze podávat do září. Letošní ročník bude poslední, podle organizátorek je třeba se věnovat také jiným souvisejícím tématům.

Jaký je vliv sexistické reklamy a sexismu na každodenní život? Odpověď na tyto i podobné otázky hledá desátý ročník anticeny Sexistické prasátečko. Do soutěže pořádané nevládní organizací Nesehnutí mohou lidí až do konce září zasílat své nominace na stránce prasatecko.cz.

Organizátorky soutěže letos anticenu předají naposled. Podle svých slov už dosáhly cíl, který si původně vytyčily. „Máme pocit, že jsme pro téma sexismu v reklamě udělaly maximum. Původním cílem bylo otevřít tématu o nerovnosti a sexismu skrze příklad reklamy, což se povedlo. Je na čase se podívat na jiná témata, například genderově citlivé vzdělávání,“ řekla Deníku Referendum organizátorka soutěže Kristýna Pešáková

Letošní ročník doprovodí malby ve veřejném prostoru. Komiksy s holčičkou Viktorkou jako hlavní hrdinkou budou otázkami upozorňovat na nejčastější podoby sexismu, se kterými se muži i ženy setkávají. První malba je již k vidění v pražském Karlíně u podniku Café Shadow, další se budou objevovat během roku na dalších místech v Praze a Brně.

„Chceme upozornit, že se všichni každý den setkáváme se sexismem, a to nejenom v reklamě. A že sexismus má na nás dopad — na to, jak se ve veřejném prostoru cítíme a co můžeme v životě dělat. Holčička Viktorka v našich malbách se proto ptá na věci, které zná z reklam, ale i z běžného života," vysvětlila Kristýna Pešáková.

Na tvorbě maleb se podílí agentura Butterflies and Hurricanes, která se podle svých slov snaží spolupracovat s organizacemi usilujícími o lepší budoucnost a úctu k lidem. „Všichni v agentuře se shodneme, že sexismus škodí, a to nejen v reklamě. Holčička Viktorka nás v prostorách často navštěvuje a jen se diví, proč by třeba nemohla být prezidentkou. A my se divíme s ní,“ uvedla majitelka agentury Michaela Thomas.

Poslední ročník anticeny se také nese v duchu hodnocení úspěchů, kterých Sexistické prasátečko dosáhlo a zopakování témat, které ve společnosti otevřelo. Proto se na webu anticeny budou objevovat delší texty s nejčastějšími motivy sexistické reklamy. Prvním tématem je spojení sexistické reklamy a násilí a jeho zlehčování.

V roce 2017 se o anticenu ucházelo devadesát reklam. Od veřejnosti si první místo za jazykový sexismus, ponižující vtip i motiv kritizující kampaň #metoo vysloužilo Free Radio. Odborná porota přisoudila první příčku reklamě firmy FEKO LT. Z nominovaných reklam stejně jako v předchozích letech vybere jednoho vítěze veřejnost a druhého odborná porota.