Vznik společného podniku Penty a dopravního podniku pro metro D se odkládá
Radek KubalaZáměr na vytvoření společného podniku Penty a pražského dopravního podniku pro výkup pozemků na trase metra D radní hlavního města odložili. Město chce vyčkat na analýzu dopadů nové legislativy. Návrh kritizuje Trojkoalice i Piráti.
Pražští radní odložili záměr na vytvoření společného podniku společnosti Penta Investments a Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), který měl vykoupit pozemky potřebné pro výstavbu trasy metra D. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) příslušný materiál stáhl z programu úterního jednání Rady hlavního města. Zřízení společného podniku dlouhodobě kritizuje Trojkoalice a Piráti, podle kterých je plán netransparentní a potenciálně rizikový pro městský rozpočet .
Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské (Trojkoalice/SZ) radní o vytvoření společného podniku nejednali, protože ČSSD a politickému hnutí ANO chyběl dostatečný počet hlasů pro schválení záměru. „V mezičase se bude zvyšovat tlak na radní za politické hnutí ANO a ČSSD, aby společný podnik podpořili,“ řekla Deníku Referendum Kolínská.
Vedení města chce podle informací ČTK vyčkat na analýzu dopadů Sněmovnou schválené poslanecké novely zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která zařadila metro D do seznamu prioritních staveb, pro něž bude možné využít institut takzvaného mezitímního rozhodnutí.
Projde-li zákon i Senátem, investoři by mohli zahájit výstavbu bez ohledu na spor o výši náhrad za pozemek, který potřebují vykoupit. Stavět by tedy mohli i na parcelách, jež doposud nevlastní s tím, že odškodnění by se řešilo až ve druhém kroku a případné soudní pře by nebránily realizaci stavby.
Tisková mluvčí DPP Aneta Řehková Deníku Referendum sdělila, že analýza bude hotová v příštím týdnu. Prozatím nejsou známé žádné dílčí výsledky.
Společný podnik není potřeba
Strana zelených, která je na pražském magistrátu součástí trojkoalice s KDU-ČSL a STAN, plánovala na jednání rady navrhnout ukončení přípravy společného podniku DPP a Penty. Podle Kolínské totiž situaci s výkupem pozemků řeší nedávné zařazení stavby metra D na seznam prioritních staveb ve zmíněném zákoně o urychlení výstavby dopravní infrastruktury.
„Z našich analýz vyplývá, že zákon, který teď konečně prošel ve Sněmovně, výrazně zrychlí výkup pozemků pro nové stanice metra. A to i bez účasti soukromých subjektů,“ uvedla radní pro územní rozvoj Kolínská.
Její slova potvrzuje také starosta Prahy 7 a pravděpodobný kandidát na primátora za občanské hnutí Praha sobě Jan Čižinský (Trojkoalice/KDU-ČSL). „Bylo by to netransparentní a pro Prahu velmi riskantní,“ řekl Deníku Referendum Čižinský.
Společný podnik kritizuje také Pirátská strana. Jejich kandidát na primátora Zdeněk Hřib Deníku Referendum řekl, že se dopravní podnik podle něj zbavuje zodpovědnosti za vlastní rozvoj.
„Výběrové řízení bylo v podstatě vypsáno tak, aby se nemohli účastnit drobní investoři a tedy opět vyhrála Penta, která nám bude říkat, jak má vypadat prostor stanic. Město rezignovalo na jakékoli plánování a hledání řešení, které by bylo ve prospěch města a jeho občanů. Jednoduše řeklo: Milá Pento, tady jsou naše peníze, naše pozemky, naše technické plány, nakresli nám to, postav to, měj z toho zisk, nám je to jedno,“ uvedl Hřib.
Krnáčová společný podnik hájí
Námitky Trojkoalice a Pirátů však odmítají jak zástupci dopravního podniku, tak primátorka hlavního města Adriana Krnáčová (ANO).
„Město samozřejmě bude mít své prostředky dostatečně chráněny a jediným cílem společného podniku je to, aby se na stavbu metra D nečekalo dalších deset let. Nevím, jak více by ten proces mohl být transparentnější, proběhlo nespočet seminářů, workshop pro veřejnost a novináře, prezentace pro všechny zastupitelské kluby a několikrát se o tom záměru vedla diskuse i na radě," prohlásila Krnáčová.
V první fázi stavby metra D má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Následně bude stavba prodloužena do plánované zastávky Nové Dvory a poté do konečné Depo Písnice. Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince mají jezdit vlaky bez řidiče. První průzkumné práce se plánují na konec letošního roku
Podle dříve zveřejněných informací připadne Pentě v podniku většinový podíl jednapadesáti procent. Nová firma by se tak řídila soukromým právem a nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty. Podle obhájců návrhu by se tím urychlil výkup pozemků a následně zjednodušilo získání stavebních povolení. Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu.