O potřebnosti trasy D
Alena ZemančíkováStanice Kačerov je jedním z nejhůře vyprojektovaných a nejméně civilizovaných míst v Praze vůbec a nikdy neprošla stavební reformou. Tento fakt se zdá být tolerovatelný jenom proto, že se tu bude stavět metro D a reforma se s tím spojí. Ale stavba je stále v nedohlednu.
Pamatuju ještě časy, kdy stanice Kačerov byla konečná. Nové — a úplně první — metro C se tehdy nekritizovalo, jednak byl reálný socialismus a tohle byla jeho reprezentativní stavba, jednak, musím uznat, jsme za ně byli tak rádi, že nás to nějak ani nenapadlo.
Už dávno však vidím, že stanice metra Kačerov je jedním z nejhůře vyprojektovaných a nejméně civilizovaných míst v Praze vůbec (konkurovat mu může snad jen Smíchovské nádraží, kde je však metro mnohem novější). Na Kačerově jsou všude samé schody. Nahoru člověk ještě může vyjet po eskalátoru, ale dolů po schodech musí. Většina (skoro všechny) autobusy přijíždějí směrem od obrovských sídlit Lhotka, Modřany, Novodvorská, Libuš a Písnice na opačnou stranu silnice, než je stanice metra. Přechod je vyřešen podchodem — schody dolů, schody nahoru — a pak do metra znovu schody dolů. Tohle překonat s kočárkem nebo s pohybovým omezením je martýrium. Silnice je přehrazena zábradlím, aby si nikdo nemohl zkrátit cestu horem.
(*) Myslím úsek Písnice - Pankrác - Náměstí Míru (či kde to nakonec ukončí), ne pokračování na Žižkov a Vysočany.
Fakt je, že trasa D by se hodila, ale v současné době to moc nevypadá. Znamená to, že musíme proto trpět špínu a nepořádek na té nejhorší stanici? Mimochodem ten dvacetčtyři hodiny fungující novinový stánek - jak mne poučily děti - funguje taky proto, že zdaleka neprodává jen noviny.
Pozornosti čtenářů však doporučuji toto:
http://aktualne.centrum.cz/domaci/regiony/praha/clanek.phtml?id=693532
Vestibul metra Kačerov bude prodán developerům. Ti tam mají mj. zřídit onen bezbariérový přístup. Zajímalo by mě, jaké bude DP platit firmě "ošupné" za své cestující, kteří budou muset soukromým vestibulem projít. Asi nejsem sám, kdo za tím tuší nekalost.
(Zdá se, že DP už nedokáže nic udělat sám, vše musí prodat nebo outsourcovat. Myslím, že by měl prodat i trasu metra a outsourcovat jeho provoz třeba u firmy Haje Plaza & Letnany Park Subway Ltd.)
Je tomu tak. Ne, že by občas některý prodej nebyl smysluplný, ale v posledních letech jde o rozprodej všeho, co ještě prodat jde. Přitom v některých případech by byl výhodnější dlouhodobý pronájem.