Praha neví, jak bude stavět metro D ani jak je zaplatí

Jana Ridvanová

Současné vedení Prahy chce novou trasu metra začít stavět do konce volebního období. Je pochybné, zda na ni vinou projektů jako tunel Blanka budou peníze.

Praha dosud neví, které etapy chystaného metra D začne stavět nejdříve a kdo bude výstavbu platit.

Vyplývá to z materiálu, který na výboru dopravy pražského zastupitelstva tento týden představili zástupci dopravního podniku. Současné vedení Prahy chce novou trasu metra začít stavět do konce volebního období. Výbor dopravy proto radu města vyzval, aby o financování i etapách nového metra urychleně rozhodla.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) v současnosti počítá s trasou od náměstí Míru přes Pankrác do stanice Depo Písnice. Tento úsek je dlouhý asi 10,6 kilometru a zahrnuje deset stanic. Stavět by se měl ve třech etapách, přičemž dosud se mluvilo o tom, že jako první by se vybudoval úsek Pankrác - Nové Dvory, poté Nové Dvory - Depo Písnice a teprve na závěr spojka mezi Pankrácem a náměstím Míru.

×
Diskuse
March 19, 2011 v 19.23
Bémovy tunely
Kdyby Bém a Chalupa neprosadili metro po Praze 6, možná se už D mohlo stavět. Výstavba pražského metra byla jak za normalizace, tak v divokých devadestátkách jednou z rozumně a systematicky vedených činností. Vlastně až do roku 2000, kdy se začal stavět úsek Holešovice -- Ládví.

Pak přišla Bémova éra a s ní padla přežitá dogmata, že metro se má stavět tam, kde a) je nejvíc lidí, resp. jsou tam silné přepravní proudy, b) kde je povrchová MHD nedostatečná. Místo toho vznikla nehoráznost v podobě metra do polí v Letňanech, kde se spekulovalo ohledně olympijské vesnice, a teď se staví úsek Dejvická - Motol: do míst, kde není jediné opravdu velké sídliště, přičemž Petřiny i Červený Vrch mají ve špičce tramvaj po 3 minutách. Po otevření metra se tramvaje omezí a většině lidí se cesta do centra nezkrátí, některým dokonce prodlouží.
Tohle ale většina lidí, co mají Chalupu tak rádi, dosud neví. Škoda, že včas nevznikla nějaká iniciativa, která by na to včas a systematicky upozorňovala. Takhle budeme čekat na tunel na voličsky uvědomělé Praze 6, zatímco lidé z Novodvorské a okolí budou nadále trčet v autobusech v zácpách na Vídeňské ulici.
JM
March 21, 2011 v 13.26
MŠ: Metro v Letňanech není samo o sobě nesmyslem, ale v mělo být ukočeno na jiném místě a především stát v prioritách výstavby hodně daleko za "déčkem". Tedy jeho jižní části Písnice - Pankrác - Náměstí Míru (teď neřeším místo dalšího ukončení). To, co ovšem prošlo jako "Dejvická - Motol", je i koncepčně naprostý nesmysl.
March 21, 2011 v 13.48
JM: v podstatě souhlas. Nicméně jedinou opravdu smysluplnou stanicí z posledního úseku C je Střížkov. Z Proseka je to i dnes do většiny centra (NámRep, Karlák) rychlejší busem na Palmovku/Vysočany a pak metrem B. Tedy nejenže se zde investovalo do metra, které vede nikam (výsledná poloha Letňan), ale taky do metra, které většině cestujících neušetří čas (Prosek). Jinak výhledové pokračování směrem (skutečné) Letňany by (bývalo) mělo smysl.