Áčko do Motola vyvolává pochybnosti, přesto má zelenou
Václav KřížPlánované prodloužení metra A vzbuzuje velké pochybnosti. Jedná se o neefektivní a finančně nákladnou stavbu. Existují mnohem levnější a účelnější řešení.
Rozvoj MHD považujeme za stěžejní k vyřešení dopravních problémů Prahy. Zároveň nás ale zajímá, které investice skutečně dopravě ve městě pomohou s ohledem na cenu stavby. Aktuálně chystané prodloužení metra do Motola je v porovnání se stavbou nových tramvajových tratí a především odloženého metra D neefektivní investicí.
Prodloužení metra A nemá opodstatnění z hlediska počtu lidí, kterým může sloužit pro dopravu na Praze 6. Navíc tato stavba metra řadu obyvatel Prahy 6 poškodí. A kdo ho bude reálně potřebovat? Například pro řadu obyvatel Petřin, kteří nebudou bydlet přímo u metra, bude i nadále rychlejší neobjíždět půlku Prahy 6 a jet tramvají rovnou na Hradčanskou, kde mohou přestoupit na tu samou trasu metra.
Stavba je v současné době na spadnutí. V plánu se ale vyskytuje mnoho problémů: — nelogicky umístěné vestibuly, ale hlavně špatné vedení trasy. Při pohledu na mapu zjistíme, že je trasa velmi klikatá (a obzvláště v případě uskutečnění původního plánu prodloužení až na letiště). Když se to přežene, tak to vypadá jako by byla plánovaná podle principu „metro do téměř každé rodiny.“ Metro je ze své podstaty páteřním systémem MHD, který má vést spíše rovně, ostatní linky na ně pak svážejí další cestující. Tím, že ho postavíme klikatě, zmenšíme jeho efektivitu.
Nepoučení se z Letňan
Nabízí se srovnání s už dokončeným metrem do Letňan. Konečná stanice v polích být může, pokud má logické využití, kterým bývá mnoho návazných autobusů například v kombinaci se začátkem dálnice. Problém zde vidím ani ne tak ve stanici v polích, ale právě v klikatosti metra.
To ve svém důsledku způsobilo omezený provoz souprav metra v tomto úseku. Autobusy přes Prosek musí jezdit stále — například ty z Ďáblic do Vysočan. Velkému počtu lidí se vyplatí spíše na Vysočanské přestoupit na trasu B, než jet trasou C na Florenc a pak ještě znovu přestupovat. Je to evidentní, podíváme-li se na mapu, kudy vede vzdušná čára z Proseku do centra města.
Poučení se však nekoná. Podobná stavba se ve velkém chystá znovu. Tentokrát se jmenuje Chalupoida a za oběť si vybrala cestující na Praze 6.
Metro se vyplatí, jen pokud ho naplní dostatek cestujících (a ušetří tak náklady v povrchové dopravě). Přitom v úseku za Petřinami ubývá postupně cestujících pod 10 000 za den v každém směru, což je počet, který zvládnou bez problému přepravit tramvaje.