Výstavba trasy pražského metra D bude až o polovinu dražší, než se původně očekávalo. Cena překročí šedesát miliard korun, navíc se může ještě zvyšovat. Praze tak hrozí opakování problémů s tunelem Blanka.
Předpokládaná cena za výstavbu trasy D pražského metra, jež by mělo spojit náměstí Míru s Písnicí, překročí původně slibovanou cenu čtyřiceti miliard korun. Jedenáctikilometrový úsek by podle společnosti Deloitte, která zpracovala městu analýzu, měl vyjít až o polovinu dráž.
„Pokud se použije PPP projekt, bude metro stát přes 56 miliard korun, pokud bude placený z veřejných peněz, bude to 61 miliard," uvedl Pavel Štipák ze společnosti Deloitte. Město by si v ideálním případě mělo zajistit úvěr od Evropské investiční banky, která má nízké úroky.
Stavbu by hlavní město splácelo až po dokončení výstavby. Celou výstavbu metra včetně vozů a údržby na dobu třiceti let by navíc dodala jedna jediná firma. Podle ředitele Pražského dopravního podniku Martina Dvořáka by se tak zajistila integrace všech společných systémů.
Nové metro by mělo ulevit především přetížené trase C. Počítá se již se zcela novou technologií, kde řidiče nahradí automat a kontrola z dispečinku. Proti pádu do kolejiště vzniknou zábrany. Vzhledem k technickému vývoji se tak cena metra, jež by mělo být zcela hotovo v roce 2025, může v budoucnosti ještě prodražit.
Před navyšováním cen výstavby varuje Prahu zkušenost s tunelem Blanka. Kritizovaná stavba měla původně stát dvacet miliard korun, její současná cena se ale již vyšplhala na 38 miliard. Pražský magistrát chce nyní se stavitelem tunelového komplexu Blanka Metrostavem a dalšími dodavateli stavby vyjednat nižší cenu až o pět miliard korun.
Podle podkladů magistrátu by nyní měly být stavební práce dražší o pět miliard, technologie o více než miliardu, inflace dílo zdraží o 3,5 miliardy a Praha zaplatí také o půl miliardy více na dalších nákladech. Celé dílo by také mělo být dokončeno později, než město v minulosti slibovalo.
Vedení Prahy by nyní mělo jednat o snížení ceny inflace, slevách za práce a chce seškrtat některé práce, které nejsou nezbytně nutné, například opravy některých ulic. Mluvčí Metrostavu František Polák řekl, že jen v jejich části projektu mají tyto zakázky hodnotu zhruba čtyř miliard. „Všechno ale škrtnout nepůjde, protože část těchto staveb už je hotová," řekl MfDNES. K tomu, zda bude firma ochotná snížit částku o inflaci nebo třeba poskytnout slevy na některé práce, nechtěl hovořit.