Pražský magistrát chystá další tunel za deset miliard v Libni
Dušan RadovanovičPraha po dostavbě tunelu Blanka v tichosti chystá stavbu Městského okruhu směrem na Libeň. Auto*Mat přitom upozorňuje, že stavba za deset miliard dopravu ve městě nezlepší a magistrát by se měl soustředit především na dostavbu obchvatu kolem Prahy.
Kontroverzní tunel Blanka ještě stále nestojí, ale město připravuje další prodloužení tzv. Městského okruhu do Libně, který by vyšel na dalších deset miliard korun. Město přitom nemá žádnou analýzu, jež by potřebnost této investice dokládala. Podle kritiků tak Praha přijde o další miliardy, a dopravní situace v hlavním městě se přesto nezlepší.
Práce na pokračování Městského okruhu a Libeňské spojce přitom zahájilo ještě minulé vedení Prahy pod vedením Pavla Béma. „Noví radní by měli po zkušenostech s předraženou Blankou projekt důkladně zvážit,“ varuje Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
Podle Auto*Matu se stavbou pouze usnadní průjezd desetitisíců aut centrálními částmi Prahy. Všechna vyspělá města se přitom snaží odvést dopravu ze svých center. „Prioritou by měla být výstavba vnějšího Pražského okruhu, který by obyvatele před tranzitní dopravou naopak chránil,“ vysvětluje Vratislav Filler.
Podle výpočtů nové studie vlivů na životní prostředí by totiž i po dostavbě celého městského okruhu v hodnotě stovek miliard korun jezdilo po severojižní magistrále až sedmdesát tisíc aut denně. K žádnému zklidnění této dopravní tepny by tedy nedošlo.
Auto*Mat proto upozorňuje, že mnohem účinnější by byla podpora veřejné dopravy a dostavba Pražského okruhu. Jeho dokončení je ovšem v nedohlednu, takže auta budou dlouho jezdit přes Letnou, Dejvice, Břevnov, Libeň a další obytné čtvrti města.
Magistrát navíc i pod novým primátorem vše pokud možno tají. „Pokračuje trend z minulých dob. Obyvatelé nic nevědí, nezvažují se alternativní koncepce, vše se řeší s minimální publicitou. Stejně bylo rozhodnuto o stavbě tunelu Blanka — a teď vidíme výsledky,“ říká Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
Výstavba bude mít přitom nepříznivé dopady na životy obyvatel. Tři až čtyři tisíce lidí budou žít ve výrazně znečištěném ovzduší, výstavba mimoúrovňových křižovatek zničí řadu současných pěších a cyklistických propojení a vazeb, je plánována rovněž demolice domů včetně známého klubu Abaton.
Auto*Mat rovněž spočítal, že kdyby se peníze z podle nich zbytečné stavby investovaly účelně, dalo by se za ně postavit až pět stanic metra, dvacet zastávek železnice, pět tisíc světelných křižovatek ve městě, nebo čtyři tisíce kilometrů cyklostezek.