Postiženi stavbou jsou zatím zejména obyvatelé šesté a sedmé městské části. Postižených provozem tunelu bude však mnohem víc.
Magistrát hlavního města Prahy v úterý slíbil, že zajistí náhradu škod, které vznikly Pražanům v souvislosti s ražbou tunelu Blanka. Není doposud jasné, jak budou škody vyčísleny a nahrazeny. Opoziční zastupitelé se také obávají, že příslib zůstane pouhou proklamací, na níž se postupně zapomene.
Na stavbu si stěžovali mimo jiné obyvatelé Letné, kde v souvislosti s budováním tunelu vznikají trhliny v domech. Někde odpadla i část fasády a poškodila zaparkovaná auta.
Advokátka Hana Marvanová, která obyvatele Letné zastupuje, příslib města vítá. „Je to ale první vlaštovka, musí následovat další kroky," řekla ČTK. Podle ní je potřeba, aby dále jednali zástupci odboru městského investora, právního odboru pražského magistrátu a obyvatel o konkrétních postupech řešení. Podle Marvanové by měl buď stavitel přímo opravit jednotlivé škody, nebo uhradit peníze, které budou k rekonstrukci potřeba.
„Padající římsy jsou jen malý segment celého problému,“ uvedl nicméně pro Deník Referendum Michal Křivohlávek z organizace AutoMat.
Podle zastupitelky Petry Kolínské (SZ) dnešní rozhodnutí neřeší například to, kdo škody posoudí, jak budou evidovány a vyčísleny, nebo termín, do kterého budou vypořádány. Podobného názoru je i zastupitel Miroslav Poche (ČSSD). „Nejedná se o žádný právní závazek, ale o pouhou proklamaci, která město vůbec k ničemu nezavazuje a to je přitom to hlavní, o co obyvatelé Letné usilovali," uvedl.
Vyjasněno doposud není, zda budou odškodněni také usedlíci, kterým se kvůli stavbě zhoršila kvalita bydlení. Otevřená zůstává konečně i otázká, jaké náhrady dostanou lidé poškození dopravou v tunelu. Zprovoznění tunelu nejvíce zasáhne obyvatele Holešoviček, kde se předpokládá zvýšení projíždějících automobilů až o čtyřicet procent. Podle místních je hlučnost a prašnost už nyní na neudržitelné úrovni.
Podle Michala Křivohlávka z organizace Automat, který se stavbou pražského okruhu dlouhodobě zabývá, nechce magistrát o těchto problémech slyšet.
„Město si nevypracovalo studie dopadu zvýšení dopravy. Navíc nikdo nečekal, že by tunel mohl být postaven dřív, než bude hotový vnější okruh. Tunel tak pojme veškeré projíždějící automobily a svede je na Letnou, do Holešovic a do Dejvic. Existují scénáře, které hovoří o tom, že po dokončení tunel nebude otevřen. To by ostatně pro místní obyvatele bylo nejlepší,“ řekl Michal Křivohlávek Deníku Referendum.
Další informace:
AutoMat Studie Městský okruh - zastaralá a nešetrná infrastruktura, která je přítěží naší metropole