Metrostav dostal za propad tunelu Blanka pokutu milion korun

ČTK, Saša Uhlová

Firma Metrostav dostala pokutu kvůli červencovému v pořadí třetímu propadu tunelu Blanka. Dalších 9,5 milionů korun hodlá vymáhat od Metrostavu i město.

Báňský úřad udělil firmě Metrostav za červencový propad pražského tunelu Blanka pokutu ve výši jeden milion korun. ČTK o tom informoval výrobně-technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka dostala firma pokutu za špatný technologický postup.

„Bylo nám vyčítáno, že jsme postupovali rychleji, než povolují technologické postupy," řekl Polák. Pochybení se podle něj týkalo bourání podpěr. Dodal, že se Metrostav domnívá, že důvodů vedoucích k havárii bylo více. Dušan Havel z Českého báňského úřadu ČTK sdělil, že rozhodnutí zatím nenabylo právní moci. Nechce se k němu proto ještě vyjadřovat.

Metrostav bude propad možná stát i další peníze. Hlavní město, pro které tunel staví, po něm totiž hodlá vymáhat asi 9,5 milionů korun, a to za škody, poškození dobrého jména města a náklady na vypracování odborných posudků. Minulý týden to oznámil mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Polák tehdy nechtěl usnesení rady komentovat. „Neznáme jeho náplň, budeme proto čekat na písemné vyrozumění, a pak se k němu vyjádříme," řekl ČTK.

Podle tiskové mluvčí sdružení Arnika Zory Kasikové je pozoruhodné, že pokuta byla udělena za „špatný technologický postup." Opět tak podle ní není potrestáno obecné ohrožení, o něž i v tomto případě šlo. „Vždyť mimo jiné jen několik metrů od propadu vedou tramvajové koleje, nedaleko jsou frekventované ulice. Navíc je potřeba při posuzování propadu vzít v úvahu, že šlo již o třetí propad, což již nemůže být náhoda, ale systémová chyba, kterou jednotlivá pokuta nespraví", uvedla Kasiková pro Deník Referendum.

Výrobně-technický ředitel Metrostavu Hrdina dnes uvedl, že nyní bude možné znovu zahájit práce na ražbě posledních 150 metrů, které k dokončení tunelu zbývají. Polák dodal, že firma má povolenu ražbu v jižním tunelu. V pondělí chce předat báňskému úřadu poslední podklady se žádostí o ražbu v severní části, kde se tunel propadl.

Tunel Blanka se během stavby propadl už třikrát. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Podle Martina Skalského z iniciativy Auto*Mat byly oba předchozí případy ze Stromovky z hlediska veřejného ohrožení mnohem závažnější a Magistrát se to tehdy snažil ututlat. Ale i v tomto případě je udělená pokuta podle něj neadekvátně nízká.