Metrostav dostal za propad tunelu Blanka pokutu milion korun

Saša Uhlová, ČTK

Firma Metrostav dostala pokutu kvůli červencovému v pořadí třetímu propadu tunelu Blanka. Dalších 9,5 milionů korun hodlá vymáhat od Metrostavu i město.

Báňský úřad udělil firmě Metrostav za červencový propad pražského tunelu Blanka pokutu ve výši jeden milion korun. ČTK o tom informoval výrobně-technický ředitel Metrostavu Ivan Hrdina. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka dostala firma pokutu za špatný technologický postup.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

„Bylo nám vyčítáno, že jsme postupovali rychleji, než povolují technologické postupy," řekl Polák. Pochybení se podle něj týkalo bourání podpěr. Dodal, že se Metrostav domnívá, že důvodů vedoucích k havárii bylo více. Dušan Havel z Českého báňského úřadu ČTK sdělil, že rozhodnutí zatím nenabylo právní moci. Nechce se k němu proto ještě vyjadřovat.

Metrostav bude propad možná stát i další peníze. Hlavní město, pro které tunel staví, po něm totiž hodlá vymáhat asi 9,5 milionů korun, a to za škody, poškození dobrého jména města a náklady na vypracování odborných posudků. Minulý týden to oznámil mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Polák tehdy nechtěl usnesení rady komentovat. „Neznáme jeho náplň, budeme proto čekat na písemné vyrozumění, a pak se k němu vyjádříme," řekl ČTK.

Podle tiskové mluvčí sdružení Arnika Zory Kasikové je pozoruhodné, že pokuta byla udělena za „špatný technologický postup." Opět tak podle ní není potrestáno obecné ohrožení, o něž i v tomto případě šlo. „Vždyť mimo jiné jen několik metrů od propadu vedou tramvajové koleje, nedaleko jsou frekventované ulice. Navíc je potřeba při posuzování propadu vzít v úvahu, že šlo již o třetí propad, což již nemůže být náhoda, ale systémová chyba, kterou jednotlivá pokuta nespraví", uvedla Kasiková pro Deník Referendum.

Výrobně-technický ředitel Metrostavu Hrdina dnes uvedl, že nyní bude možné znovu zahájit práce na ražbě posledních 150 metrů, které k dokončení tunelu zbývají. Polák dodal, že firma má povolenu ražbu v jižním tunelu. V pondělí chce předat báňskému úřadu poslední podklady se žádostí o ražbu v severní části, kde se tunel propadl.

Tunel Blanka se během stavby propadl už třikrát. Dvakrát vznikl kráter ve Stromovce, naposledy se půda propadla u ministerstva kultury v Praze 6. Podle Martina Skalského z iniciativy Auto*Mat byly oba předchozí případy ze Stromovky z hlediska veřejného ohrožení mnohem závažnější a Magistrát se to tehdy snažil ututlat. Ale i v tomto případě je udělená pokuta podle něj neadekvátně nízká.

    Diskuse