Výbor pro územní rozvoj pražského zastupitelstva opět vyhověl developerským firmám a doporučil umožnit výstavbu nových satelitních obcí okolo města. Podle Arniky tak zanikne další orná půda. Vzrostla ale šance, že na letiště povede místo metra vlak.
Kolem Prahy zřejmě vzniknou další satelitní městečka. Developerské firmy plánují jejich výstavbu v Pitkovicích, Benicích, Kbelích, Cholupicích, Petrovicích. Počítá se rovněž s překladištěm v Kyjích. Celková rozloha zabere přes sto šedesát hektarů volného prostranství.
Nová magistrátní koalice ODS a ČSSD přitom slibovala změnu přístupu. Výbor pražského zastupitelstva pro územní rozvoj města se ale opět jasnému stanovisku vyhnul a neumožnil vystoupit ani kritikům plánu.
„Předseda Výboru pro územní rozvoj města Miloslav Ludvík nás ještě na nedávné schůzce osobně ujistil, že nesouhlasí s účelovými změnami územního plánu a bude usilovat o jejich zastavení. Očekávali jsme, že výbor další projednávání těchto změn zastaví a vyšle tak občanům Prahy jednoznačné poselství, že účelovým změnám územního plánu je konec. Všechno je ale jinak,“ řekl Martin Skalský ze sdružení Arnika.
Podle kritiků tak hrozí pokračování nekoncepčního rozrůstání Prahy na úkor kvality prostředí. „Změny vedou k likvidaci orné půdy, zasahují do celoměstského systému zeleně a dvě z nich dokonce ukrajují území přírodního parku Modřanská rokle-Cholupice, které vyhlásilo za chráněné samo město. Prohlubuje se tak trend nekoncepčního rozrůstání Prahy na místech, kde kdosi výhodně nakoupil zemědělskou půdu a chce na tom zbohatnout,“ uvedl právník sdružení Arnika Lukáš Matějka. O územním plánu bude hlasovat pražské zastupitelstvo 28. dubna.
Zastupitelstvo by v brzké době mělo rozhodovat rovněž o spojení mezi letištěm Ruzyně a centrem Prahy. Podle studie, kterou zpracoval Útvar rozvoje hlavního města (ÚRM), je nejvhodnější variantou železnice. ÚRM tak dal za pravdu některým sdružením a Straně zelených, která tuto variantu dlouhodobě prosazuje na úkor metra.
Podle Marka Zděradička z ÚRM, který studii prezentoval, je nevýhodou metra to, že by neřešilo obsluhu přilehlého kladenského regionu. Při plánování železničního spojení se totiž počítá s tím, že by se kromě odbočky na letiště modernizovala celá trať do Kladna. Podle Zděradičky už i starší studie z roku 2001 mluvila ve prospěch železnice. „Metro by dosáhlo asi čtyřicetiprocentní efektivity ve srovnání s železnicí," poznamenal Zděradička.
I přesto, že se zastupitelé shodli na preferování železnice, nechává si Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zpracovat posouzení možného propojení letiště tramvají. Podle ředitele DPP Martina Dvořáka se železnice plánuje už déle než patnáct let a Praha nechce dalších patnáct let čekat. „Je tady varianta tři, jejímž jsme autorem, a to prověření tramvajového propojení," poznamenal Dvořák.
Tramvajová trať by byla prodloužena z konečné zastávky Divoká Šárka, vést by mohla Vlastinou ulicí tak, aby sloužila také obyvatelům sídliště Dědina. „Velkou část bychom vedli v koridoru železniční tratě, státu bychom pak koridor mohli předat zpět do užívání," dodal Dvořák. Posouzení propojení letiště pomocí tramvají by mohlo být hotové zhruba v polovině roku.