Co když politická strana přestane dodržovat zákony robotiky?
Saša Gr.Politické strany mají sloužit lidem. Ty vládní namísto toho dnes jako porouchaní roboti samoúčelně slouží samy sobě.
Titulek prosím berte jako nadsázku. Politická strana není robot. Neměla by být. Neměla by být ani strojem na výrobu preferencí. Přesto mě napadlo zkusit na ni aplikovat Asimovovy zákony robotiky:
- Politická strana nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.
- Politická strana musí uposlechnout příkazů člověka (voliče), kromě případů, kdy jsou tyto příkazy v rozporu s prvním zákonem.
- Politická strana musí chránit sama sebe před poškozením a ztrátou preferencí, kromě případů, kdy je tato ochrana v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.
Často přemýšlím, jak přesvědčeným levicovým voličům vysvětlit své stanovisko k parlamentní demokracii. Ač se sám považuji za sociálního demokrata, který ovšem nedávno vystoupil z ČSSD, napadají mě slova, která by se mnohým levičákům nemusela líbit. Levicové nebo pravicové myšlení není v politice to nejdůležitější. Opravdu ne.
Na prvním místě je demokracie. Člověk může mít různé názory na postavení jednotlivce ve společnosti, na sociální politiku, na tržní společnost, na kapitál, na odpovědnost společnosti vůči těm nejslabším, na ekologická témata.
Na prvním místě hodnot v politice ale má a musí být parlamentní demokracie, která mimo jiné zahrnuje volební právo, právní stát, dodržování dalších lidských práv, jako je ochrana menšin, svoboda projevu a svoboda sdružování se. A on to v podstatě říká první upravený zákon „politické robotiky“: „Politická strana nesmí ublížit člověku nebo svou nečinností dopustit, aby bylo člověku ublíženo.“
Parlamentní demokracie chrání člověka jako takového. Zdá se mi, že to pořád málo lidí chápe. Právo volit nám dává možnost jednou za volební období odvolat nesnesitelnou vládu a zvolit jinou. Právní stát nám dává obranu proti bezpráví. Ne, nežijeme samozřejmě v pohádce a spravedlnost nebude nikdy dokonalá. Přesto v právním státě nerozhodují o vině a nevině představitelé UV KSČ nebo Führer v Orlím hnízdě, ale nezávislé soudy s možností řady opravných prostředků. Navíc smíte o případě nespravedlnosti mluvit, poukázat na ni ve svobodných médiích.
Listina základních práv a svobod velmi přesně shrnuje, jaké svobody musí člověk mít, aby vůbec zůstal člověkem a mohl se jím cítit. Ochrana menšin také není nic jiného než ochrana každého z nás. Každý z nás je menšinou. Patříme mezi menšinu dlouhovlasých či plešatých, modrookých či hnědookých, vysokých či nízkých, a tak dále. Máme různé názory, různá náboženství, různé předky a v posteli každý chceme různé věci.
To znamená: tu sféru střetávání názorů, konceptů, idejí ohledně správy společnosti a jejího směřování opravdu nelze nahradit či vysvětlit pravidly robotiky.
Roboti jsou určeni v zásadě proto, aby byli o t r o k y člověka; a tedy je jejich samozřejmým prvním příkazem člověku neškodit. To jest - neškodit mu čistě fyzicky.
Jenže v politice (a ve světě politických i jiných idejí) je právě zcela pravidelně naprosto sporné, CO je vlastně pro člověka a lidstvo dobré, a co ne. Právě proto jsou tady politické strany, protože reprezentují zcela protichůdné názory na to, co je a co není (pro člověka) dobré. A tedy stejně tak, co je pro něj škodlivé.
To za prvé. A za druhé, svým pojetí demokracie jako něčeho co má především zabránit nějakým škodám, opět jenom reprodukujete čistě n e g a t i v i s t i c k é pojetí demokracie (respektive politiky vůbec): že tedy má v první řadě něčemu z a b r á n i t.
Ono to napohled vypadá přesvědčivě; ale jestliže se veškerá pozornost a veškerá energie zaměří jenom na tento ryze obranný, tedy negativní moment - pak tím samozřejmě paralelně ustupuje do pozadí ten moment, který by měl být ve skutečnosti primární: totiž schopnost a připravenost politiky celé lidské společností vést někam vpřed, dát mu nějaký cíl, nějaké směřování.
Takže ta svá pravidla chování si opravdu můžete nechat pro roboty; člověk sám je - chceme stále ještě optimisticky doufat - přece jenom něco více, nežli pouhý robot.