Regionální autobusy budou nově provozovat kraje

Petra Dvořáková

Na Ústecku, Liberecku a Plzeňsku kraje pracují na zřízení vlastních autobusových společností. Vede je k tomu letošní zkušenost s debatami o mzdách řidičů regionálních autobusů. Problémem je pro kraje i fakt, že nemají přehled o výdajích autobusových firem.

Špatné pracovní a mzdové podmínky řidičů v regionální autobusové dopravě vedly letos v dubnu až ke stávce. Ta se dotkla především Jihomoravského a Olomouckého kraje a České Lípy. Cílem stávky připravené Odborovým svazem dopravy bylo zvýšení mezd dle vládního nařízení z října 2016. Tehdy vláda rozhodla, aby mzda řidičů za hodinu jízdy stoupla o zhruba dvacet šest korun na 98,10 za hodinu. A odměna za čekání mezi jízdami o necelých třicet korun na sedmdesát osm korun za hodinu. Následně také na zvýšení mezd řidičů uvolnila čtyři sta milionů korun.

Kraje dopravce zpravidla vybíraly podle nabízené ceny. Proto firmy soutěžily z velké části právě co nejnižšími mzdami svých řidičů. Až do vládního nařízení o výši mezd řidičů regionální dopravy bylo pro odbory v podstatě nemožné jednat o zvyšování mezd. Intenzivní jednání a stávka na jaře 2017 vedly odbory s vládou, kraji a firmami, aby zajistily, že prostředky uvolněné vládou skutečně dostanou řidiči na svých mzdách.

Návrat do devadesátých let

Výsledkem jednání byly dodatky ke smlouvám, které některé firmy nechtěly s kraji podepsat. V Ústeckém kraji společnost BusLine po zvýšení mezd oznámila, že do dvou let s dopravou v kraji skončí. Výpadek se rozhodl kraj řešit zřízením vlastní dopravní společnosti. Inspirovaly se další kraje, konkrétně Liberecký a Plzeňský. Kraje autobusovou dopravu spravovaly dříve — do privatizace v devadesátých letech.

Záměr zřídit Dopravní společnost Ústeckého kraje schválilo krajské zastupitelstvo v červenci. Fungovat má jako příspěvková organizace, dohlížet na ni bude dozorčí rada. První autobusy vyjedou 1. července 2018. Nyní se zpracovává dokumentace k pořízení autobusů, jedná se i o sídle společnosti a místě parkování autobusů. Kraj chce od končící společnosti BusLine převzít autobusy a možná i řidiče. Stejně jako BusLine bude obsluhovat Ústecko.

„Expanzi neplánujeme, záleží na ostatních dopravcích. Pokud některý z nich skončí, zvážíme rozšíření, to však není cílem,“ vysvětlil Deníku Referendum Jindřich Franěk, vedoucí Odboru dopravy a silničního hospodářství. Další tři dopravci působící v kraji zatím pokračovat hodlají.

×