Autobazarem proti veřejnému prostoru

Barbora Bakošová

Představitelé města Brna si začínají uvědomovat, že přebujelá reklama ve veřejném prostoru je problém. Reklamní „výstava aut“ na centrálních náměstích však počínajícím snahám o regulaci příliš nepomáhá.

Na jednom z nejznámějších brněnských náměstí se minulý týden uhnízdila bizarní expozice. Zastupitelé zde pod krycím názvem Letní výstava aut povolili firmě Mototechna prodejnu ojetých vozidel. Když si tady chtějí na chvíli oddechnout lidé, kteří sem dokličkují z auty přeplněných okolních ulic, mají smůlu. Na jindy klidném a zeleném náměstí musí nyní uhýbat asi dvacítce ojetin.

Hodně lidí nad tím kroutí hlavami. Zdá se, že ne každý je nadšený, že se atmosféra Jižního centra přenesla přímo do srdce města. Asi je nepotěšilo, že se autobazar tento týden přesunul na náměstí Svobody, a na parkoviště se tak proměnilo samotné jádro pěší zóny.

Město, které chce dávat ve veřejném prostoru přednost lidem před prezentací firem, a prezentace dvacítky ojetin v městském parku či ve středu pěší zóny nejdou příliš dohromady. Foto B. Bakošová

Brňané za takovéto letní překvapení vděčí dohodě turistického informačního centra s firmou, která štědře podpořila výstavbu makety Německého domu. Ta byla symbolem festivalu Meeting Brno. Město se firmě na oplátku odvděčilo zápůjčkou dvou exponovaných náměstí. Obyvatelé, kteří se ocitnou na této nevkusné výstavě, pociťují zvláštní typ ponížení. Každému totiž musí při rozjímání mezi auty dojít, že jejich blaho šlo při této dohodě stranou.

Lešení, neideální řešení

Festival Meeting Brno, jenž proběhl v druhé polovině května, svým programem především připomínal multikulturní historii města a zaměřil se na dnešní soužití různých menšin a migraci. Zejména při současném nárůstu xenofobie jsou to citlivá témata, u jejichž prezentace je nutná jistá obezřetnost a důraz na srozumitelnost pro širokou veřejnost.

×