Dobře prodejná revolta

Jiří Pehe

Umění, jazyk, styl oblékání, a dokonce i samotná díla kritizující společenský systém se dnes stávají předmětem komerce. Lze dnes ještě vůbec rozlišovat mezi mainstreamem a jeho opozicí?

Festivaly rockové a folkové hudby mívaly v sobě náboj opozice vůči establishmentu či celému systému. Zejména mladí lidé se na ně sjížděli nejen kvůli hudbě, ale také aby vyjádřili svoje kritické postoje ke společnosti, nebo se alespoň radikálně odlišili od svých „konformních“ rodičů.

V dobách komunistického režimu u nás se to často dělo alespoň podprahově, když už to nebylo možné otevřeně. Nejslavnější festivaly na Západě, jako byl kdysi Woodstock, se zapsaly do dějin nikoliv hlavně kvůli hudbě, která se na nich předváděla, ale kvůli svému společensko-politickému poselství.

Zdá se, že v roce 2017 z tohoto étosu už nic nezbývá. Kapitalismus, který byl v centru kritiky mnohých původních festivalů, se tohoto dění zmocnil do té míry, že dnes jde většinou jen o krotké a zcela zkomercionalizované podniky, na kterých lze i slušně vydělávat. Mladý člověk, který by jel na takový festival alespoň s tím, že se chce odlišit od svých konformních rodičů, je tam možná potká také.

Václav Havel, který ve své disidentské éře festivaly navštěvoval, protože tam na něj prý dýchal jakýsi duch svobody, by nejspíš tohoto ducha na zmíněných akcích dnes hledal marně.

×
Diskuse
JP
July 24, 2017 v 12.16
Neodolatelný šarm kapitalismu
Což o to, ta skutečnost či zjištění že kapitalismus dokáže k obrazu svému přetvořit - a znetvořit - všechno, včetně svých protivníků, je celkem vzato už dávno známo. Kapitalismus má skutečně tu jedinečnou schopnost pohltit, integrovat i jemu původně odporující elementy tím, že je zkomercializuje, a tím je podřídí své vlastní logice. Od tohoto okamžiku mu už tyto elementy nejsou nebezpečné, nýbrž stávají se jeho vlastní součástí. A naopak, ještě mu velmi účinně pomáhají v jeho udržení, neboť svým z d á n l i v ý m antikapitalistickým impulsem vykonávají funkci bezpečnostního ventilu, kterým uniká nadměrný přetlak.

Tak jako dříve platilo heslo (původem snad od samotného Lenina), že "kapitalisté nám prodají se slevou i ostnatý drát, za který je pak zavřeme", tak obdobně dneska platí, že kapitalismus si dokáže nakonec koupit a zkomercializovat i samotné komunisty. (Například masovým prodejem triček s kontrfejem Che Guevary.)
JP
July 24, 2017 v 12.19
Nicméně je nutno kvitovat, že u Jiřího Pehe podle všeho došlo k dosti pozoruhodnému názorovému posunu; takže nyní zřejmě už chápe a uznává, že

- vůbec existuje něco takového jako kapitalismus

- že tento kapitalismus je systém

- že je zapotřebí zásadní změny (a tedy změny systémové)

- a zřejmě si tak nějak začíná uvědomovat i to, že tento systém kapitalismu není možno svrhnout metodami standardních demokratických mechanismů. Tedy volbami. Neboť dokud kapitalismus takto ovládá lidské mysli, pak bude mít většinu volebních hlasů vždy předem zabezpečenou.
July 24, 2017 v 21.39
Ono ho není možné vůbec nijak svrhnout. Lze jen aktivně a bez záruky úspěchu pracovat na vytváření nového systému. Takového, ve kterém peníze nebudou hrát hlavní roli.
JP
July 25, 2017 v 10.54
No ano, právě k tomu jsem směřoval: že kapitalismus není možno svrhnout nějakými "demokratickými volbami" - dokud zde stále budeme mít toho člověka, který se tímto kapitalismem a jeho komercialismem nechá zlákat, ovládat a manipulovat.

Ale - tady se zase dostáváme zpátky k onomu věčnému tématu - zase není možno upadnout jenom do opačného extrému a věřit, že všeho je možno dosáhnout jenom a pouze vnitřní proměnou samotného člověka.

Je to skutečně až k uzoufání uzavřený kruh: kapitalismus není možno překonat, dokud se nezmění životní priority lidí - ale tyto životní priority se nezmění, dokud zde bude existovat kapitalismus a bude je ovládat svým komercialismem a konzumismem.

Napohled se tu ukazuje jeden jediný, naprosto tristní závěr: není žádné možnosti s tím něco udělat, žádného východiska.

Druhý, poněkud optimističtější - či přinejmenším pozitivněji laděný - závěr je ten: je nutno pracovat na obojím zároveň: jak měnit samotného člověka (tedy jeho životní priority), tak ale i změnit alespoň některá základní nastavení systému, aby ten komercialismus a konzumismus produkoval v míře co nejmenší.

Pak by se možná z toho uzavřeného kruhu mohla stát spirála s otevřeným koncem, kde by oba tyto procesy pracovaly směrem k pozitivnější, humánnější skutečnosti, než je ta ovládaná kapitalismem.