Evropa hledá, jak definovat volný trh

Jiří Hlavenka

Evropská unie vyměřila firmě Google vysokou pokutu za manipulaci výsledků vyhledávání. Jedná se o první velký střet státní moci s globální korporací. Celý spor tak souvisí s otázkou, jak vlastně definovat volný trh v době internetu.

Regulátoři Evropské unie napařili americké firmě Google nečekaně vysokou pokutu 2,4 miliardy eur za „manipulaci výsledků vyhledávání ve prospěch vlastní aktivity v oblasti internetového nakupování“. Částka je opravdu obří — jedná se o největší pokutu, jakou EU v celé své historii nějaké firmě udělila.

Je velmi důležité pochopit, o co jde. Google provozuje internetový vyhledávač, který je ve své oblasti dnes vlastně monopolem — konkurenti jsou takřka zanedbatelní. Googlův vyhledávač je „univerzální“, oborově nespecifický. Současně ale Google rozšiřuje svoje aktivity do dalších oblastí, takzvaných „vertikál“, mezi nejvýznamnější z nich patří nakupování, tedy hledání zboží v internetových obchodech. Na tuto oblast se ale současně zaměřují další podnikatelé specializovanými vyhledávači: u nás je známá Heuréka nebo Zboží.cz od Seznamu.

A tady se to už klube. Google totiž nyní při dotazech, které interpretuje jako dotaz na zboží (schválně si to vyzkoušejte, zadejte například název a značku parfému, mobilu, elektroniky) nezobrazí jen webové stránky, ale předsune, předzobrazí rovnou prefabrikovanou nákupní galerii s těmito produkty, kde stačí kliknout a koupit. Vlastně je to bezva služba — Google vedle vyhledání infromací o produktu nabídne i způsob, jak rovnou produkt koupit.

Takže, kde je zádrhel? V tom, že Google využívá (zneužívá) své dominance ve světě vyhledávání k tomu, aby obešel (prakticky vyblokoval) ostatní konkurenční vyhledávací služby v oblasti e-shoppingu a předsunul vlastní výsledky.

Vzhledem k tomu, že ve vyhledávání je dominantní a k tomu, že lidé si dnes navykli otevírat weby nikoli tím, že napíší „wé wé wé tečka něco něco tečka něco“, ale že to zadají i bez předpony a přípony do řádku vyhledávače, Google je schopen majoritní skupině uživatelů Internetu předsunout svou službu před službami konkurentů, které jsou navíc — na rozdíl od viditelného, obrázky podpořeného pásu nabídek úplně nahoře — někde ztracené ve výsledcích vyhledávání. A vzhledem k tomu, že algoritmy řazení výsledků vyhledávání jsou dle Googlu „tajné“, mohou se ztratit docela, být někde na druhé třetí stránce, kde je nikdo nikdy nenajde.

EU vs. Google je tak první obří střet státní moci s mocí globální korporace. Repro DR

A pokud to snad někomu nedošlo: výsledky vyhledávání v oblasti internetových obchodů samozřejmě nejsou na bázi algoritmu „najít to nejlepší“. Zobrazí se takové výsledky, které si internetoví obchodníci zaplatí. Žádná snaha o nalezení nejlepšího výsledku, ale zaplať a jsi tam. Nezaplatíš, nejsi.

Evropská unie svoje rozhodnutí zdůvodňuje obsáhle a pečlivě; najdete jej zde. Vyjímám z něj důležité věci:

  • Po zavedení vlastní služby se náhle konkurenční, vysoce hodnocené služby pro porovnávání nákupů objevují až na čtvrté stránce vyhledávání.
  • Po zavedení poslední verze vlastní služby (takové, která agresívně zobrazuje obrázkový pruh s nákupy pozn. JH) se její intenzita využívání ve Velké Británii znásobila 45x, v Německu 35x, ve Francii 19x, v Holandsku 29x, atd.
  • Pro nás může být zajímavé, že EU uvádí, že vyhledávací služba od Googlu je „dominantní na všech územích EU od roku 2008 s výjimkou České republiky, kde se stala dominantní v roce 2011“. 
  • A je též dobré dodat, že EU přímo zmiňuje, že dalšími věcmi, na které se zaměřuje, je operační systém Android a reklamní služba AdSense (obě od Googlu).

Co je to volný trh?

Definování toho, co je to “volný trh” je dnes principiální otázka. Je volným trhem takový trh, ve kterém si doslova dělá „kdo chce, co chce,“ s tím, že silnější zvítězí a že je to tak správně, neboť to současně značí i lepší volbu a výsledek pro zákazníka?

×
Diskuse
JH
jde o rekordní pokutu v klasickém smyslu, ale nikoli o největší částku, kterou EC uložila uhradit globální korporaci. To je 13 miliard eur pro Apple z minulého roku:

http://ec.europa.eu/ireland/news/%C3%A9-cinneadh-aontais-eorpaigh-nach-m%C3%B3r-do-apple-%E2%82%AC13-billi%C3%BAn-ais%C3%ADoc-le-h%C3%A9irinn_en

Zde jde ovšem technicky nikoliv o pokutu, ale o vyrovnání daňových úniků.

Je to ovšem další voda na mlýn některých politiků z USA, kteří poukazují na to, jak EC "šikanuje" úspěšnější americké globální korporace, aby z nich vytřískala prachy.
July 3, 2017 v 20.41
Díky za dobrý text
... ale předpokládám, že pokuta není konec příběhu. Rozhodnutí zajisté požaduje nějakou změnu v chování korporace.
Pamatuji se, že když byl Microsoft popotahován za vnucený IE, nabízel pak po instalaci w. výběr z mnoha browserů (Netscape se stejně již nevrátil).
Dnes ovšem zase agresivně vnucuje svůj, tentokrát Edge, ale vzhledem k pozici Chromu už to monopolem nezavání. (Tento příspěvek je psán z Firefoxu na jedné z linuxových distribucí, a mým vyhledávačem je DuckDuckGo, ale já asi nebudu typickým vzorkem.)

Co - jaká konkrétní změna - v chování Googlu je očekávána po pokutě, a jak může být vyhodnoceno, že od nekalé praktiky opravdu ustoupil? Má jen zmizet komerční ("sponzorováno") pruh či sloupec "výsledky v nákupech Google" pro vyhledávaný výraz?
Co když si Google jen vyžádá souhlas svých uživatelů s takovou formou dodaných výsledků hledání v "odklikávacím" nastavení, které uživatelé často odkliknou bezmyšlenkovitě, neboť je beztak obtěžuje (podobně jako automaticky odklikávají cookies)?
Obávám se, že nad monopolizací na síti bude nutné zamýšlet se hlouběji.
Je tu nějaký pirát v diskusi? Internet je jejich mořem, jak se dívají na dominanci téhle "východoindické"?