Končí ministryně s emocemi

Petr Chaluš

Petr Chaluš bilancuje úspěchy a chyby, kladné i méně chvályhodné počiny odcházející ministryně školství Kateřiny Valachové, která působila ve svém úřadě necelé dva roky.

Tak nám rezignovala ministryně. Na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy ji, jak tvrdí média, dostihl stav poslední oblasti jmenované v názvu této instituce, tedy stav správy sportu. Nebo byla odsunuta jako figurka ve hře okolo vládní krize? Obě varianty jsou pravděpodobné. Co se v období působení Kateřiny Valachové ve funkci ministryně povedlo a co se povedlo méně? A jak to dopadne s její hlavní iniciativou, tedy s inkluzivním vzděláváním?

Pro širší vhled do situace je dobré si všimnout, že výměny ministrů školství nastávají poměrně často. Dalo by se vtipkovat, že toto ministerstvo je nějak prokleté, kdyby dopady častých výměn ministrů negativně nezasahovaly tak významnou oblast jako vzdělávání. Nikoho už to možná tolik nezneklidňuje, i dotčení ministerští úředníci jsou pravděpodobně na výměny nahoře zvyklí. Nejspíš jim už ani nevadí, že jako vždy nelze odhadnout, co s dalším ministrem přijde, a jediná jistota je, že jako vždy brzy skončí. Poslední noví ministři navíc působí jako lehce odstřižení od struktur ministerstva a zřejmě mají také omezený vliv. Méně viditelné struktury rigidního systému školství a napojených zájmových skupin (spíše než nový služební zákon) udržují vše v chodu, ať už si nahoře „vymýšlí“ ministr cokoli.

Ačkoli byli poslední ministři školství aktivní, v praxi probíhá spíše „kreativní neimplementace“ jejich vzdělávací politiky (jak nazývá Stephen J. Ball to, co se děje s politikou na úrovni škol). V naší porevoluční historii školství je učebnicovým příkladem takové „neimplementace“ reforma známá jako přechod z osnov na rámcové vzdělávací programy zahájená před více než deseti lety. Paradoxně podle některých vnesla reforma do škol přílišnou různost a je třeba se vracet k osnovám. I za Kateřiny Valachové se bohužel na tomto ústupu zpět dále pracovalo. Z mého pohledu tato naše „velká kurikulární reforma“ nejenže do škol žádnou různost nevnesla, ale nevyvolala ani zásadní zamýšlený rozvoj. Učení probíhá ve většině škol dál víceméně tak, jak tomu bylo před reformou. Podobně může po odchodu ministryně dopadnout její „velká inkluzivní reforma“.

×
Diskuse
MP
May 15, 2017 v 13.51
Roztomilé a nevěcné, jako vždy..
Ale k té jediné otázce, která není jen obvyklým brbláním na smutným faktem, že přes všechny změny si žádný ministr nenechává radit od Petra Chaluše.

Zkrácení ministerského období Kateřiny Valachové o několik měsíců, z nichž polovina připadne na prázdniny, další část na volební kampaň a celek na dobu, kdy už nemá odcházející vláda šanci nic legislativně změnit ani prakticky implementovat, skutečně nepřináší z hlediska inkluze žádnou rizikovou konstalaci,podobně jako ji nepřinášel fakt, že na ministerstvu nevládla autokraticky.
Pokud se potvrdí první novinářské zprávy, povede na tu krátkou dobu ministerstvo člen jejího nejúžšího vedení, vynikající odborník a moudrý chlap (to nejde zdaleka vždy spolu) a ke své osobní škodě také schopný byrokrat. nezbývá než paní kateřině valachové i novému šéfovi ministerstva popřát hodně štěstí a trpělivosti s chalušovským brbláním. To druhé možná ani není potřeba, jsou to moudří lidé a vědí, že i to brblání je neadekvátní, ale upřimný projev obav o naše ohrožené školství.