Doučování až do domu
Martina KornherrováStudenti z Masarykovy univerzity doučují děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Zlepšují se tak výsledky dětí ve škole i jejich sebevědomí, ale také pedagogické schopnosti samotných studentů.
Myšlenka doučovat děti ze sociálně znevýhodněného prostředí vznikla na Katedře sociální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Dosud je v České republice jedinou katedrou, která organizuje doučování pro sociálně znevýhodněné děti. Toto doučování probíhá bezplatně.
Hlavním uváděným cílem doučování je zvyšování školní úspěšnosti žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí. Ale lze nalézt i cíle nikde oficiálně neuváděné, jako například zvyšování tolerance ve společnosti. Studenti pak mohou získat odbornou praxi, zažít reálné pedagogické situace, poznat různá rodinná prostředí, do kterých by se jinak pravděpodobně nikdy nedostali, nebo ověřit si své schopnosti. Pro děti doučování znamená nejen zlepšení školního prospěchu, ale i zvýšení motivace se vzdělávat, získávání sebedůvěry, nového kamaráda i většího společenského rozhledu. Student docházející do rodiny má často vliv i na celé rodinné prostředí.
Cílovou skupinou se staly děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, děti cizinců, děti se specifickými poruchami učení a děti s poruchou autistického spektra. Drtivá většina dětí navštěvuje základní školy a jen nepatrné množství z doučovaných jsou středoškoláci. Do doučování mohou být děti přihlášené svými rodiči, sociálními pracovníky, pedagogy, neziskovými organizacemi, pracovníky pedagogicko-psychologických poraden, vychovateli.
Doučování tedy probíhá v domácnostech nebo v zázemí neziskových organizací. Na základních školách vznikají za účelem doučování takzvané školní kluby.
V rodinách se začalo doučovat v roce 2002 a předmět si zapsalo osmnáct studentů. Předmět byl pro ně volitelný a doučovali buď za kredity, nebo byl hrazen ze strukturálních fondů OPVK. Brzy se rozkřiklo, že Katedra sociální pedagogiky organizuje doučování, a počet přihlášených dětí se začal zvyšovat. Přibývalo i množství studentů, kteří se rozhodli předmět doučování zapsat, ale jejich počet nebyl a dosud není dostačující.
V současnosti je zhruba čtyři sta padesát dětí zapsaných jako žadatelé o doučování (včetně školních klubů) a doučuje tři sta studentů Masarykovy univerzity. Jde o studenty z nejrůznějších oborů a z různých fakult. Většinu však vždy tvořili studenti Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, pro mnohé z nich se v podzimním semestru 2016 stalo doučování na dva semestry povinným předmětem.