Mrtvé Češce z Berlína dlužíme německý přístup k jejímu vrahovi
Jan ŠíchaDebata o bezpečnosti v sousedním Německu se nevede jen v rovině technické, jak ukázal ve svém vánočním poselství prezident Gauck. Ptejme se na začátku roku 2017, kde se nachází konsensus v české společnosti. U sousedů ho mají.
V sousedním Německu se po teroristickém útoku v Berlíně ještě hlasitěji než před 19. prosincem vede zásadní debata o bezpečnosti. Bavorská CSU chce více kamer, rychlejší deportaci těch, kdo nemají naději na získání azylu, a daleko tvrdší zacházení s žadateli, kteří spáchali kriminální čin. Ti, kdo nežijí v Bavorsku nebo nepodléhají kouzlu strany s absolutní většinou v Bavorském zemském sněmu, ironicky poznamenávají, že se CSU chová, jako kdyby stav bezpečí jistojistě nastal, jakmile bude splněno vše, co si CSU přeje.
Ve svém vánočním poselství spolkový prezident Joachim Gauck konstatoval, že debata o bezpečnosti se vedla a povede, ale že je při ní nutné jednat s mírou a plně uznávat a ctít názor protistrany. Dal tak najevo, že probíhá debata, ta může být plná neshod i vzrušení, děje se ale v rámci shody německé společnosti. Ke shodě Gauck jako prezident přispěl.
„Teror, který po léta zažíváme po celém světě, došel do našeho hlavního města. Věděli jsme, že Německo nezůstane ušetřeno útoků.“ Bývalý evangelický farář Joachim Gauck v sedmi minutách vánočního poselství dosáhl jednoho ze svých prezidentských vrcholů. Všimněme si vstupního řečnického obrazu - teror, který (také) my zažíváme, se děl dosud jinde. Ne však nutně.
Česká politika se tváří, že cizina zůstane cizinou. Povede se nám být dostatečně bezvýznamní? S jedním z nejvíce navštěvovaných hlavních měst Evropy? V zemi, která se honosí svým ateismem a nabízí levnou pracovní sílu celému konzumnímu světu?
Přál bych si, abychom i my byli připraveni na to, že se někdo odpálí na Staroměstském náměstí, v davu, který se dočkal okamžiku, kdy bije celá, ukazují se apoštolové, lakomec potřásá měšcem, marnivec zírá do zrcadla, a smrtka zvoní. Přál bych si, abychom věděli, že pokud se to nestane, nestalo se tak náhodou.
Mikuláš Medek řekl o komunistech, že každého šli zavraždit, ale u některých si to cestou rozmysleli. Současná bezpečnostní situace je podobná. Pokud se u nás nic nestane, je to velké štěstí. Když se něco stane, měli bychom to unést.
Spolkový prezident Gauck přispěl k tomu, aby Němci svou tíhu unesli. Předvedl farářskou schopnost uchopit aktuální emoci a povýšit ji.
„Cítíme strach, ale strach nás neopanuje.“
„Cítíme bezmoc, ale bezmoc nad námi nemá moci.“
„Cítíme hněv, ale neovládá nás.“
Pár vteřin projevu prezidenta stojícího před vánočním stromkem, pár vteřin, které si Němci v milionových množstvích popřeposílali mezi sebou.
Gauck dále řekl: „Dostali jsme se blíže, jako ti, kdo brání bližní. Cizí lidé si navzájem dávají teplo a blízkost. Konfrontováni s nenávistí, řekli jsme ano životu. Hněv a zlost se nemění v nenávist, ale v solidární vzájemnost.“
Vnějšímu pozorovateli z Čech či Moravy je u Gauckova projevu o něco jasnější, že společenský konsensus se musí budovat. Dlouhodobě, někde u kořenů. Kořeny v naší zemi jsou v nenáboženské kulturnosti. Právě ona ale zažívá velké ztráty. Duch, který naplnil celé knihovny samizdatem, u nás zemřel nebo v lepším případě někam zalezl. Český prezident mluvil dvacet minut, německý sedm. Český prezident mluvil dvacet minut, jako domovník, který sní o tom, že kdysi mohl být hejtmanem. Ale není to tragédie jeho, nýbrž naše.
Gauckův projev by v českém prostředí nefungoval, protože například obratu, že v člověku Ježíši nás potkává láska Boží, by rozuměli jen v některých místech na Moravě, shodou okolností tam, kde se spokojili s barokem a provozují ho dosud. Gaucka by nezachránila ani pasáž projevu, kdy děkuje těm spoluobčankám a spoluobčanům, kteří z Německa dělají zemi obyvatelnou, spolehlivou a hodnou důvěry.
Ve výčtu povolání začal u pečovatelů, učitelek a učitelů v mateřských a základních školách, za vojáky a policisty následovali odboráři, odpovědní podnikatelé a sociální pracovnice. Současná česká vláda, tedy sociální demokracie v ní, měla tři roky na to, aby lidé u nás takovému pořadí porozuměli. Letošní volby nám řeknou, nakolik se to povedlo.
Gauck opět poděkoval těm, kdo dobrovolně pomáhají uprchlíkům, protože to podle něj ukazuje, že není nutné odmítat cizí k tomu, abychom si ponechali a milovali vlastní. Při takových obratech se v našem prostředí ptám, zda u nás víme, co je naše vlastní? Možná je hlavní chyba tady, pojďme o tom ve volebním roce 2017 mluvit.
Gauck také chválil lidi, kteří nedělají něco výjimečného. Chválil lidi za to, že obvyklé věci dělají výjimečně dobře.
Terorista z Berlína, kterého zastřelil pochůzkář v menším italském městě, si bezpochyby přál, aby jeho čin byl hlavní událostí západoevropských Vánoc. Německý prezident Joachim Gauck přispěl k tomu, že tento vrah umřel zbytečně.
Mezi dvanácti mrtvými z Berlína byla i Češka. Od své politické reprezentace bychom měli žádat, aby s jejím vrahem, v symbolické podobě, česká politická reprezentace naložila v našich kulturních podmínkách podobně, jako to udělal prezident Gauck v kulturních podmínkách našich sousedů. O počtu kamer v ulicích českých měst se můžeme podobně jako v Německu bavit průběžně.
"Když se kácí les, létají třísky" a když se buduje krásná multikulturní společnost, létají kusy těl. Ani to však nesmí oslabit naše revoluční nadšení. Těšme se proto všichni společně na světlé zítřky!
((("Přál bych si, abychom i my byli připraveni na to, že se někdo odpálí na Staroměstském náměstí, v davu, který se dočkal okamžiku, kdy bije celá, ukazují se apoštolové, lakomec potřásá měšcem, marnivec zírá do zrcadla, a smrtka zvoní." Moc hezky jste to popsal, pane Šícho, ale na jaře roku 2015 psal Deník Referendum něco úplně jiného.)))
Když to napíšete dneska, jste hrdina, který nepodléhá strachu.
--------------------
Ještě bych rád zdůraznil, že jsem pro to, abychom pomáhali uprchlíkům. Tu pomoc si ovšem představují jinak než Vy. Opravdu nechci brát terorismus jako něco normálního, na co si musíme zvyknout a co svědčí o vyspělosti a významnosti země, ve které ty teroristické útoky probíhají.
Předpokládám, že jste se spletl a chtěl jste napsat, že ten teroristický útok byl z hlediska pachatele zbytečný, neboť se mu nepodařilo splnit ten cíl, aby se jeho útok stal hlavní událostí západoevropských Vánoc. K tomu, že se tento útok nestal hlavní událostí západoevropských Vánoc, přispěl německý prezident Gauck tím, že o tomto útoku mluvil ve svém vánočním poselství.
Nebo jste opravdu myslel, že ten italský pochůzkář zastřelil toho teroristu zbytečně?
déšť z fasády pravdu smyl
lásku drolí nenávisti
listopadu hnědne listí
Co by tomu řekl Kryl
takový svět už tu byl
nebát se a nekrást
jak vzdálený je cíl
A ti z nich, kteří si tento paradox uvědomili, začali nenávist dělit na nenávist hanebnou a nenávist potřebnou (rád Vám to doložím).
------------------------------------------
Je to smutné, když lidé plní nenávisti kritizují ty, co mají jen jiný názor ale ne nutně i nenávist, za jejich domnělou nenávist.
Buďme tedy i my připraveni hrdě položit svůj život za naši společnou věc, a to v jakémkoliv okamžiku, 'kdy bije celá, ukazují se apoštolové, lakomec potřásá měšcem, marnivec zírá do zrcadla, a smrtka zvoní'."
(((Tohle prezident Gauck do toho svého vánočního projevu nakonec nedal :-)))
((Tohle Gauck také ze svého projevu nakonec vypustil.))
V žádném případě si nedělám legraci z Gauckova projevu - ten jsem nečetl. Dělám si legraci z určitého tragikomického typu reakcí, které podle mě reprezentuje článek pana Šíchy.
Můžete sem, prosím, dát citaci tohoto mého vyjádření? Opravdu se nepamatuji, že bych toto o Chovanci tvrdil. Pamatuji se na to, že jsem Vám tuto Vaší interpretaci mého vyjádření vyvracel ihned v té diskusi a pak možná ještě několikrát, když jste to vždy připomínal jako údajně má slova.
Každý se může přesvědčit, že jsem to neřekl. Mrzí mě to na Vás, pane Kolaříku.