Evropská unie chce pod nátlakem automobilek zmírnit emisní limity

Josef Patočka

Nové regulace mají umožnit benzínovým vozům znečišťovat ovzduší až o polovinu větším množstvím škodlivého polétavého prachu. Kritici upozorňují, že za navrhovanou změnou stojí úspěšný lobbing velkých výrobců aut.

Nová auta s pohonem na benzín mají mít povoleno překročit dosavadní limit pro znečištění ovzduší škodlivinami až o polovinu. Umožnila by to navrhovaná novela regulací, kterou Evropská komise s podporou většiny zemí Unie připravuje.

Jedná se přitom zejména o znečištění polétavým prachem, neviditelnými částečkami o velikosti v řádu mikrometrů. Ten podle poznatků vědců způsobuje plicní a kardiovaskulární onemocnění jako například chronickou bronchitidu a přispívá k vzniku rakoviny plic.

Přestože právě automobilová doprava je nejvýznamnějším zdrojem emisí polétavého prachu — a to především ve městech — má se jejich limit oproti původně regulaci Euro 6 o polovinu navýšit.

Záměr kritizují zejména europoslanci za Stranu zelených. Za připravovanou změnou podle jejich názoru stojí nátlak automobilového průmyslu.

„Členské státy zamýšlejí tímto absurdním návrhem rozmělnit další kus unijní legislativy, a to s hroznými následky pro lidské zdraví. Budeme od Evropské komise žádat, aby to přišla do Evropského parlamentu vysvětlit,“ uvedl zelený europoslanec z Nizozemska Bas Eickhout.

Automobilky chtějí trojnásobek

O návrhu budou členské státy nadále jednat. Má se o něm definitivně rozhodnout 7. prosince. Pozorovatelé nicméně varují, že automobilový průmysl, zastupovaný v Bruselu Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA), se může během zbývajícího času pokusit donutit Evropskou komisi k dalším ústupkům.

Britský deník Guardian upozorňuje, že dle jím získaných materiálů lobisté automobilek požadovali původně zvýšení limitu až o 300 procent. V prezentaci, kterou zástupci ACEA předváděli členům expertních skupin komise, se hovoří o tom, že jedině právě tolerance překračování limitu až trojnásobně je „realistická“, a to kvůli „nepřesnostem v měřeních“.

Emise polétavého prachu by přitom mohly být sníženy až stonásobně instalací jednoduchého filtru, který je již dnes vyžadován u dieselových motorů. Módní benzínové motory s přímým vstřikováním, jejichž podíl na trhu s auty již dosáhl na čtyřicet procent, ale chrlí prachových částí ještě více. Cena filtru na jedno auto přitom vychází asi na sedm set korun, průmysl ale jeho povinné zavedení odmítá jako zasahování do svých práv.

×