Evropská unie chce pod nátlakem automobilek zmírnit emisní limity
Josef PatočkaNové regulace mají umožnit benzínovým vozům znečišťovat ovzduší až o polovinu větším množstvím škodlivého polétavého prachu. Kritici upozorňují, že za navrhovanou změnou stojí úspěšný lobbing velkých výrobců aut.
Nová auta s pohonem na benzín mají mít povoleno překročit dosavadní limit pro znečištění ovzduší škodlivinami až o polovinu. Umožnila by to navrhovaná novela regulací, kterou Evropská komise s podporou většiny zemí Unie připravuje.
Jedná se přitom zejména o znečištění polétavým prachem, neviditelnými částečkami o velikosti v řádu mikrometrů. Ten podle poznatků vědců způsobuje plicní a kardiovaskulární onemocnění jako například chronickou bronchitidu a přispívá k vzniku rakoviny plic.
Přestože právě automobilová doprava je nejvýznamnějším zdrojem emisí polétavého prachu — a to především ve městech — má se jejich limit oproti původně regulaci Euro 6 o polovinu navýšit.
Záměr kritizují zejména europoslanci za Stranu zelených. Za připravovanou změnou podle jejich názoru stojí nátlak automobilového průmyslu.
„Členské státy zamýšlejí tímto absurdním návrhem rozmělnit další kus unijní legislativy, a to s hroznými následky pro lidské zdraví. Budeme od Evropské komise žádat, aby to přišla do Evropského parlamentu vysvětlit,“ uvedl zelený europoslanec z Nizozemska Bas Eickhout.
Automobilky chtějí trojnásobek
O návrhu budou členské státy nadále jednat. Má se o něm definitivně rozhodnout 7. prosince. Pozorovatelé nicméně varují, že automobilový průmysl, zastupovaný v Bruselu Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA), se může během zbývajícího času pokusit donutit Evropskou komisi k dalším ústupkům.
Britský deník Guardian upozorňuje, že dle jím získaných materiálů lobisté automobilek požadovali původně zvýšení limitu až o 300 procent. V prezentaci, kterou zástupci ACEA předváděli členům expertních skupin komise, se hovoří o tom, že jedině právě tolerance překračování limitu až trojnásobně je „realistická“, a to kvůli „nepřesnostem v měřeních“.
Emise polétavého prachu by přitom mohly být sníženy až stonásobně instalací jednoduchého filtru, který je již dnes vyžadován u dieselových motorů. Módní benzínové motory s přímým vstřikováním, jejichž podíl na trhu s auty již dosáhl na čtyřicet procent, ale chrlí prachových částí ještě více. Cena filtru na jedno auto přitom vychází asi na sedm set korun, průmysl ale jeho povinné zavedení odmítá jako zasahování do svých práv.
Podle automobilového inženýra Florenta Geliera z občanské organizace Transport and Environment můžou být důsledky navrhovaného kroku vážné. „Nedokáží-li Evropská komise a vlády zavést jasné standardy pro emisní testy a ochránit tak automobilový průmysl před jeho vlastní krátkozrakostí, můžeme během několika let pozorovat zásadní zvýšení množství prachu v ovzduší. Stovky tisíc lidí budou umírat předčasně.“
Polétavý prach je v Evropě již dnes vůbec nejvýznamnější příčinou až šesti set tisíc předčasných úmrtí, způsobených nemocemi plic a srdce, ročně. Nejhůře postihuje děti a postarší lidi a podle Světové zdravotnické organizace způsobuje Evropským rozpočtům každoročně škodu ve výši až třiačtyřiceti bilionů korun.
V českých městech jsou již tradičně, zejména za smogových situací, stanovené hygienické limity pro polétavý prach překračovány. Nadlimitnímu množství PM byla v roce 2014 vystavena až čtvrtina všech obyvatel České republiky. Informace o kvalitě ovzduší lze získávat například díky aplikaci SmogAlarm, již provozuje organizace Čisté nebe.
Více informací:
The Guardian: Petrol cars allowed to exceed pollution limits by 50 % under draft EU laws