Třebíčské občany čeká druhé kolo bojů za obchvat města
Miroslav PatrikSpolu s plánem na výstavbu nového jaderného bloku se staly prioritou silnice do Dukovan. Skutečné potřeby místních, natožpak potřeby chráněných živočichů přitom stát ignoruje.
Nový jaderný blok v Dukovanech má mít výkon 1 200 megawatt, náklady jsou odhadnuty na asi 204 miliard korun a stavět ho má v letech 2029 až 2036 jihokorejská státní firma Korea Hydro & Nuclear Power. Předtím je ale nutné připravit potřebné silnice z Týnce nad Labem do Dukovan tak, aby na této trase délky asi 150 km bylo možné několikrát projet s nákladem nadrozměrných a těžkých komponent. A to se týká i části silnice I/23, která nyní jako průtah protíná Třebíč.
Vláda proto na silniční trase do Dukovan považuje za prioritní realizaci asi osmi silničních obchvatů, tří mostů a rozšíření řady silnic, za které hodlá utratit asi 10 miliard korun, včetně projektových prací, a to bez hodnocení jejich ekonomické účinnosti. Prosazovaný nový průtah Třebíčí je asi třikrát dražší, než je u dvoupruhových silničních obchvatů sídel obvyklé.
Vláda se dále zavázala, že na další úpravy silnic v Kraji Vysočina utratí 1,2 miliardy korun a v Jihomoravském kraji 2,4 miliardy korun. Celkové náklady za všechny silnice pro potřeby jaderného bloku tak činí asi 13,6 miliard korun.
Klasicky obchvat versus podivný „průchvat“
Součástí plánu na vylepšení silnic od Labe do Dukovan je tedy zlepšit dopravní situaci v Třebíči. A také umožnit dovoz potřebných částí jaderného bloku, které údajně nemohou městem po stávajícím průtahu silnicí I/23 v úseku dlouhém asi sto metrů projet, neboť tomu brání jeho značný sklon.
Na základě objednávky Ředitelství silnic a dálnic, s. p., byla v červnu 2004 předložena studie firmy VIAPONT s. r. o., která posuzovala přeložku silnice I/23 v Třebíči ve variantě nového průtahu přes jižní okraj města v délce 6 km a ve variantě velkého jižního obchvatu města v délce asi 11,3 km. Z koncepčního ekologického hlediska byla pak firmou INVESTprojekt NNC, s.r.o., v říjnu 2004 jako vhodnější vyhodnocena trasa přeložky s velkým obchvatem města.
Státní investor s podporou vedení Třebíče se ale raději zaměřil na realizaci nového průtahu městem, takže nejprve byly změněny územní plány a od února 2018 začaly probíhat rozhodovací procesy s účastí veřejnosti pro nový průtah, respektive „průchvat“, jak ho řada kritiků nazývá i v televizní reportáži z března 2023 v pořadu Nedej se.
Úspěch veřejnosti v prvním kole
Po uplynutí téměř osmi let je rozhodování o přeložce silnice I/23 u Třebíče v podobě průtahu stále na začátku, neboť Ředitelství silnic a dálnic, s. p., mnoho věcí podcenilo a státní orgány rozhodovaly v rozporu se zákonem. Tyto problémy přitom svými znalostmi a zkušenostmi odhalili zejména místní občané: spolek Obchvat Třebíče spolu s dalšími třemi spolky mimo město, které se rozhodovacích procesů aktivně účastnily.
Krajský soud v Brně na základě žaloby Dětí Země v srpnu 2024 zrušil povolený škodlivý zásah do biotopů dvaceti šesti zvláště chráněných druhů živočichů v trase průtahu délky 6 km a nové řízení pak krajský úřad v Jihlavě v září 2025 zastavil.
Krajský úřad sice pro průtah vydal v lednu 2024 souhlasné závazné stanovisko EIA, ale na základě námitek občanů a spolků v odvolání proti jeho umístění ho Ministerstvo životního prostředí v březnu 2025 pro zjevné vady a nezákonnosti zrušilo. Připomínky a návrhy veřejnosti byly totiž najatým posudkářem i krajským úřadem smeteny ze stolu s tím, že se dořeší až později.
Ministerstvo dopravy v červenci 2025 na základě odvolání čtyř spolků a devíti občanů proti vydání územního rozhodnutí v srpnu 2024 muselo územní řízení zastavit v odvolací fázi, neboť chyběly oba uvedené povinné podklady. Ředitelství silnic a dálnic, s. p., totiž svou žádost o umístění průtahu raději stáhlo. Nicméně začátkem roku 2026 se očekává druhé kolo bojů, neboť pro průtah má být zahájeno řízení o vydání nového souhlasného závazného stanoviska EIA a jednoho povolovacího rozhodnutí.
Druhé kolo bojů se blíží
V nových rozhodovacích procesech o „průchvatu“ délky 6 km za asi 4,2 miliardy korun bude mít veřejnost možnost opět žádat o ekologické posouzení velkého obchvatu z roku 2004 o délce 11,3 km za zhruba 3 miliardy korun, který prochází většinou po polích a navíc přímo propojuje okolní obce i Třebíč-Borovinu.
Komentář●Miroslav Patrik
ČR žádné nové jaderné zdroje nepotřebuje. Snad proto o nich rozhoduje tak pomalu
Průtah naopak svými mosty a zářezy a kácením asi sto padesáti stromů a keřů na ploše šesti hektarů poškodí místní krajinný ráz a rekreační zázemí obyvatel města v Libušině údolí, v Terovském údolí a v Lorenzových sadech, škodlivě zasáhne do biotopů téměř třicítky zvláště chráněných druhů živočichů a dopravní indukcí zvýší ve městě množství aut, a tedy i intenzitu hluku.
Z informačního letáku Ředitelství silnic a dálnic, s. p., ze srpna 2021 vyplývá, že dvoupruhová přeložka silnice I/23 přes Třebíč délky 6 km získá závazné stanovisko EIA hned v roce 2021 a realizace proběhne v letech 2026 až 2029. V letáku z roku 2023 se ale uvádí, že závazné stanovisko EIA má být v roce 2023 a doba výstavby zůstává do roku 2029.
Ovšem v letáku z června 2025 jsou údaje opět jiné — závazné stanovisko EIA má být v roce 2026, tedy o pět let později, než se uvádělo před čtyřmi lety, a výstavba nového průtahu má proběhnout až v letech 2028 až 2031, tj. o dva roky později, než se tvrdilo před čtyřmi lety.
Podle plánu se má v Dukovanech první jaderný blok o výkonu 1 200 MW za asi 204 miliard korun stavět v letech 2029 až 2036. Krátce po zahájení realizace bloku má být připravená vhodná dopravní cesta z Týnce nad Labem do Dukovan o délce asi 150 km za asi 13,6 miliard korun.
Zda se skutečně bude stavět průtah přes jižní okraj Třebíče za 4,2 miliardy korun a kdy by byl zprovozněn, je tedy ještě otázkou. Přitom od roku 2004 existuje koridor velkého jižního pohodlného obchvatu města za asi 3 miliardy korun, který se dlouhá léta nabízí a Třebíč si ho jistě zaslouží. Zvláště pokud takový standardní obchvat mají či budou mít jiná města v kraji.