Čím víc peněz, tím víc queer?

Josefína Linka

Komercionalizace festivalu Prague pride způsobuje, že se boj za práva LGBT+ osob jeví jako exkluzivní aktivita velkoměstské zlaté mládeže. Stává se tím snadným terčem pravicových populistů a zrazuje hodnoty, o něž hnutí bojuje.

Festival, který se sám profiluje jako lidskoprávní, vylučuje neprivilegovanou část LGBT+ populace a dává prostor pro reklamu a zviditelnění globálním korporacím, která lidská práva systematicky porušují. Foto Michal Čížek, AFP

Tento týden začíná další ročník queer festivalu Prague pride. Spolu s rostoucí návštěvností se festival rok od roku stále více komercializuje, čímž pokračuje v tendenci uzavírání se pro část společnosti. Obzvlášť v kontextu sílících pravicově populistických tendencí, které festival letos obsahově tematizuje, je třeba se opět ptát, zda je tento postup správný.

Ačkoliv komercializaci festivalu, tedy postupné zpoplatňování programu a podíl na pinkwashingu korporací, lze dosledovat prakticky až k jeho počátkům, s rostoucí návštěvností a rostoucími náklady tato tendence každým rokem sílí.

Letos nadto přišel vlivem Trumpovy administrativy o půlmilionový grant Velvyslanectví Spojených států. Zejména pod argumentem všeobecného zdražování proto organizátoři rozšířili oblasti zpoplatněného programu. Poprvé tak účastníci a účastnice zaplatí vstup 200 Kč také do Pride parku, ve kterém končí pochod v hlavní den festivalu.

V Pride parku již tradičně bude za nemalou částku vyčleněna VIP zóna, která dokresluje všudypřítomné hierarchické rozvržení prostoru, v němž je člověk na každém kroku veden k tomu, aby utrácel. Toto rozvržení vytváří dojem, že platící osoby jsou zde vítány více, než ty ostatní.

×