Partyzán, zahradník, prezident, filosof. Čím tak fascinoval uruguayský Pepe

Otakar Bureš

Osobnost někdejšího uruguayského prezidenta Josého Mujici, který zemřel 13. května, zůstává inspirací pro celý svět. Byl upřímným, svědomitým člověkem, ojedinělým ztělesněním důvěryhodného politika, jednajícího ve veřejném zájmu.

„Abych si udržel zdravý rozum, začal jsem vzpomínat na to, co jsem četl a o čem jsem přemýšlel, když jsem byl mladý. Když jsem byl mladý, hodně jsem četl. Později jsem se věnoval změně světa a už jsem nečetl. Svět jsem nezměnil, ale to, co jsem četl, když jsem byl mladý, mi pomohlo,“ vzpomínal Mujica pro El País na dobu svého věznění v jednom z posledních rozhovorů. Foto Santiago Mazarovich, AFP

Výrazný, mírně zahnutý nos. Přísný, ale laskavý výraz. Jakoby unavené, ale pronikavé, tmavě hnědé oči pod hustými řasami. Jiskřivý ironický humor. Několikrát postřelen. Věznili ho v podzemní díře, kde si povídal jen s žábami a krysami. Sám se divil, že nezešílel, když hranici šílenství tolikrát překročil.

Partyzánská zkušenost a léta vězení jej naučily dívat se na své protivníky s respektem: žádná arogance, žádná ješitnost. Občas dobře mířená provokace a spravedlivý hněv, které neodkládal ani před mocnými tohoto světa. Z pozice uruguayského prezidenta na mezinárodních fórech hlásal potřebu humanizovat společnost tak, aby zajistila důstojný život pro všechny, nabádal k úctě k přírodě a odvratu od bezuzdné honby za majetkem.

Takový byl José Mujica, přezdívaný Pepe.

Třináct let vězení a mučení

Uruguay je více než dvakrát větší než Česká republika, ale obývá ji populace sotva třetinová. V první polovině dvacátého století byla tato země označována za „Švýcarsko Latinské Ameriky“, neboť se vyznačovala relativní politickou stabilitou, demokratickou kulturou, ekonomickou prosperitou a neutralitou. V době Mujicova dětství — byl ročník 1935 — ovšem naplno propukla ekonomická, sociální a následně i politická krize.

Napříč Latinskou Amerikou se k moci dostávaly autoritářské pravicové síly, často více či méně podporované americkou vládou. Těm, kdo napříč kontinentem toužili po sociální a ekonomické spravedlnosti, tak učarovala různá levicová povstání. Kubánská revoluce byl v tomto kontextu doslova výbuchem supernovy. Inspirována jí klíčila partyzánská hnutí a součástí jednoho z nich, uruguayského Hnutí za národní osvobození — Tupamaros, se stal také José Mujica.

Deklaratorním cílem Tupamaros bylo od roku 1963 skoncovat s nadvládou oligarchie, bank a zahraničních korporací, a v důsledku vyvolat nejen domácí, ale celokontinentální povstání, které by vytvořilo novou, kontinentální jednotu a nastoupilo cestu sociální spravedlnosti, cestu k socialismu.

Několikatisícové městské guerille se nakrátko podařilo obsadit město Pando poblíž metropole Montevidea, vyhodit do vzduchu několik poboček zahraničních firem, unést několik významných podnikatelů a dalších osob, jako byl britský velvyslanec v Uruguayi Geoffrey Jackson, který byl v roce 1971 osm měsíců držen v zajetí. Tuto událost sugestivně ztvárnil režisér Costa Gavras v politickém thrilleru Stav obležení.

Reakce režimu byla tvrdá. Už za prezidenta Jorgeho Areca v letech 1967 až 1972 byli pronásledováni členové levicových stran, kritičtí akademici a odboráři, nastolena cenzura a více méně setrvalý výjimečný stav. Vše se pak ještě zhoršilo například poté, co policie zastřelila studenta Líbera Arceho, nebo když Tupamaros zabili amerického „bezpečnostního experta“ Dana Mitrioneho — žoldáka, který jezdil učit latinskoamerické autoritářské režimy mučícím technikám.

Autoritářskou Arecovu vládu završil státní převrat — udál se necelé tři měsíce předtím, než byla na druhé straně kontinentu svržena vláda chilského demokratického socialisty Salvadora Allendeho. 27. června 1973 rozpustil prezident Juan María Bordaberry parlament. V té době ovšem už brutální represe Hnutí za národní osvobození prakticky rozprášily. Na tři tisíce jejich členů bylo za mřížemi, mezi nimi i José Mujica.

Zachránily ho knihy

Prvně jej policie zatkla v roce 1969, z věznice Punta Carretas se mu s dalšími čtrnácti Tupamaros podařilo uprchnout tunelem vyhloubeným do pekárny vedle věznice. V březnu 1970 Mujicu policisté poznali v jednom podniku, kde seděl se svými companieros. Při přestřelce zranil dva policisty a sám byl vícekrát postřelen, jeho stav byl vážný.

Život mu zachránil lékař, který ho ani neudal. Přece si však pro něj po několika dnech přišla policie. Znovu utekl a znovu byl zatčen. V září 1971 pak s dalšími sto jedenácti vězni uprchl z věznice Punta Carretas několik desítek metrů dlouhým, několik měsíců hloubeným tunelem, vedoucím do nedaleké prádelny. Koncem roku 1972 byl definitivně zadržen a dalších skoro dvanáct let měl strávit v těžko představitelných podmínkách.

Státní terorismus uruguayské vojenské junty byl v latinskoamerickém kontextu — vojenské či pravicové autoritářské režimy vládly bezmála ve všech zemích kontinentu — výjimečný snad jen tím, že upřednostňoval věznění a mučení před vražděním. Uruguay měla za junty nejvyšší počet politických vězňů na obyvatele na světě. Do exilu odešla více než desetina populace.

Mujica a osm dalších významných členů Tupamaros měli být popraveni, pokud by organizace obnovila činnost. Mnoho měsíců strávil v podzemní díře, ve které se sotva dalo pohnout, bez přístupu světla a s minimálním přísunem jídla a vody.

Jeden z devíti „rukojmí“, spisovatel a novinář Mauricio Rosencof, později vzpomínal, že mnoho let se dorozumívali přes zeď pomocí morseovky, na záchod směli chodit jednou denně a pili vlastní odstátou moč. Mujica trpěl halucinacemi, měl fyziologické problémy, přišel o ledvinu. Jak později řekl, záchranou mu byly vzpomínky na knihy, které v mládí četl.

Nakonec se dočkal. Nejprve mu povolili nočník, který akutně potřeboval. Když společenská nespokojenost vyústila v roce 1984 v dohodu mezi generály a civilními politiky, jejíž součástí byla amnestie, týkající se i těch Tupamaros, kteří nebyli zodpovědni za žádná úmrtí, jež vešla v platnost následujícího roku, vyšel podle Rosencofova svědectví Mujica s tímto svým symbolem vítězství nad svými vězniteli z bran vězení a zmizel s ním v záplavě vlajek svých příznivců.

„Žít znamená milovat. Je to umění užívat si chvíle s blízkými. Ve stáří to znamená hrát karty s přáteli, sdílet vzpomínky. Každý věk má svou škálu pocitů. V mládí je láska divoká a vášnivá jako sopka, ve stáří zase jemným a sladkým zvykem. Ale to vše potřebuje svůj čas, je to zapotřebí kultivovat,“ řekl Mujica pro El País loni v listopadu. Foto WmC

Žít znamená milovat

S napříště neodlučnou Lucíou Topolansky se seznámil v ilegalitě, bylo mu tehdy možná třiatřicet, jí šestadvacet. Během let — i ona byla ve vězení od roku 1972 do roku 1985 — si vyměnili jen pár dopisů. Na skromné farmě v Rincón del Cerro, asi půl hodiny jízdy od Montevidea, společně žili a pracovali obklopeni květinami. Svatbu měli až v roce 2005.

Politických aktivit se ovšem nevzdali, jen se v podmínkách obnovené uruguayské zastupitelské demokracie vydali institucionální cestou. Byli jedněmi ze zakladatelů Hnutí lidové participace, které se později stalo součástí Široké fronty, sdružující bývalé Tupamaros, socialisty, komunisty a levicově smýšlející křesťanské demokraty.

V parlamentních volbách roku 1994 byl Mujica zvolen poslancem, o pět let později senátorem. Ve vládě Široké fronty zastával od roku 2005 tři roky post ministra pro chov hospodářských zvířat, zemědělství a rybolov. A v roce 2010 se bývalý partyzán, skromný zemědělec a poněkud prostořeký mudrc stal s pětapadesátiprocentní podporou uruguayským prezidentem.

Prezident byl a zůstal normální

Mujicova vláda — v uruguayském politickém systému je prezident hlavou státu i předsedou vlády — navázala na politiku předchozího kabinetu, za níž vzrostl podíl sociálních výdajů, výrazně klesla míra chudoby, desetinásobně se snížila míra extrémní chudoby, vzrostla minimální mzda a byla zavedena daň z příjmu.

Po dvou letech ve funkci byly s klíčovou Mujicovou podporou legalizovány interrupce do třetího měsíce těhotenství. Uruguay se po Guyaně — v Latinské Americe po Kubě a hlavním městě Mexika — stala druhou jihoamerickou zemí, která schválila potratový zákon. Legalizace výrazně snížila úmrtnost matek, danou nebezpečnými ilegálními potraty, v důsledku čehož se snížila i kojenecká úmrtnost. Ač bezprostředně po legalizaci počet potratů stoupl, v následujících letech začal postupně klesat. Podpořeno bylo také používání antikoncepce.

O necelý rok později Mujica podepsal zákon předložený Širokou frontou povolující sňatky osob stejného pohlaví. Uruguay se stala také nejzelenější zemí v Jižní Americe — a to jak stran energetiky, tak tím, že jako první na světě oficiálně legalizovala marihuanu. Mujicova vláda rovněž omezila nákup půdy zahraničními subjekty a od svého nástupu podporovala nízkopříjmové rodiny.

Bylo to patrně poprvé od uruguayské výhry na světovém šampionátu ve fotbale nad domácí Brazílií v roce 1950, kdy se díky mimořádné osobnosti v čele státu dostalo malé jihoamerické zemi takového zájmu světové veřejnosti.

Samozřejmě se dostavily i neúspěchy. Ačkoli všichni uruguayští školáci získali bezplatně notebooky, vzdělávací systém se reformovat nepodařilo. Daň z pozemků, kterou Mujica navrhl, soudy zamítly. Zleva byl kritizován například za to, že jedná s velkými korporacemi o infrastrukturních, zemědělských a těžebních projektech. Stav vězeňství nebo úroveň služeb sociální péče zůstaly tristní.

×
Diskuse
JP
June 21, 2025 v 11.30

Je na tom něco naprosto zvráceného; a zároveň to plně vypovídá o stavu našeho světa: světová média nás znovu a znovu do všech detailů zpravují o tom co učinili světoví či méně světoví lídři s pochybnou pověstí či přímo nestoudní ničemové jako je Putin, Trump a spol.; zatímco o jednom z mála skutečně poctivých a upřímných státníků tohoto světa proběhla tiskem poněkud obšírnější zpráva až po jeho smrti.

JP
June 21, 2025 v 12.24
Politika a filozofie

A ještě něco je k osobě a osobnosti někdejšího uruguayského prezidenta zapotřebí připojit. Zopakujme si ještě jednou pasáž z úvodního textu, že žijeme v době kdy „selhává politika, protože nemá filosofický horizont, který klade život na první místo před hromaděním bohatství".

To jsou naprosto zásadní slova. V dnešním světě liberální demokracie je veškerý veřejný život zkrácen prakticky pouze na politiku, na čirou technologii moci. Tato moc nemá ale žádný autenticky humánní fundament ani horizont. Ano, ve světě této demokracie se neustále hovoří o "svobodě"; ale i tato svoboda je pojímána naprosto zúženě, panuje představa jako by cesta ke svobodě člověka měla ryze lineární charakter, jako by se jednalo o nějakou jednokolejku, kde se jedná jenom o to dostat se na této dráze co nejdál. Takovéto pojetí "svobody" je ovšem konec konců ryze kvantitativní, a navíc negativně vymezené, měří se pouze absencí pokud možno největšího množství těch či oněch forem přímého politického útlaku.

Co to zde naprosto absentuje je obsahové, substanciální, kvalitativní pojetí lidské svobody. Chybí zde naprosto už samotná otázka (natož pak odpověď) po tom, co vlastně vůbec je člověk jako takový, jaký je konečný smysl jeho přítomnosti na tomto světě. Smysl jeho přítomnosti jak individuální, tak i přítomnosti pospolité, společenské. Pokud ale nemáme zodpovězenu otázku po smyslu lidského žití, pak i samotná svoboda ztrácí smysl - neboť není nic, čím by bylo možno ji naplnit. To jediné co pak zbývá je tento prázdný prostor ryze politické a pouze individuální svobody pak naplňovat lacinými artefakty především hmotného charakteru - tedy konzumním zbožím všeho druhu.

Měl tedy naprosto pravdu José Mujica s tím, že bez širokého filozofického fundamentu politika ztrácí svůj lidský smysl, přestává být sférou společného úsilí lidského společenství o realizaci vyšší míry lidskosti. Jak už bylo řečeno, politika bez tohoto filozofického fundamentu se redukuje na pouhou technologii moci, o kolbiště zápasu partikulárních stranických zájmů a bezduchých ideologických klišé.